SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GM Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Artykuły

    GM Aerotrain

    Michał BanachBy Michał Banach5 stycznia 20232 komentarze3 Mins Read
    W latach 50. ubiegłego stulecia rozwój motoryzacji sprawił, że kolej zaczęła tracić na znaczeniu. Trend ten był silnie widoczny w USA, gdzie produkcja samochodów rosła w olbrzymim tempie, a ilość pasażerów pociągów malała z każdym miesiącem. W 1955 roku firma General Motors zaprezentowała nietypowy pociąg, który miał poprawić sytuację kolei – Aerotrain.

    Aerotrain miał być połączeniem stylu, prędkości i jakości. Projekt nietypowej lokomotywy oraz wagonów stworzył zespół GM Special Projects Studio pod kierownictwem Chucka Jordana. Lokomotywa otrzymała wyjątkowy opływowy kształt, a cały pociąg wykonano z aluminium, dzięki czemu był wyjątkowo lekki.

    Aerotrain
    Aerotrain

    Prace nad pociągiem trwały już od pierwszej połowy lat 50.. Ostatecznie w 1955 roku zaprezentowano dwa demonstratory technologii składające się z lokomotywy i 10 wagonów każdy. Lokomotywy wyposażono w 1200-konne silniki, które w trakcie eksploatacji okazały się stanowczo za słabe dla i tak lekkich składów.

    Już na etapie projektu konstruktorzy General Motors wyszli z kompletnie chybionych założeń. Dążąc do zbudowania jak najlżejszego pociągu, zmniejszyli o połowę długość wagonów. Mniejsza ilość miejsc przełożyła się na znaczący spadek dochodów. Skupiając się na kwestiach zewnętrznych, zapomnieli całkowicie o ergonomii i użyteczności projektowanego składu.

    Aerotrain
    Aerotrain

    W swój pierwszy kurs Aerotrain wyruszył 5 stycznia 1956 roku na trasie Waszyngton – Newark w barwach linii Pennsylvania. Drugi skład wyruszył z Chicago do Detroit. Po całkiem udanych testach (nie licząc problemów z prędkością) postanowiono wprowadzić pierwszy z dwóch pociągów do eksploatacji. Po zaledwie jednym dniu eksploatacji wycofano go z powodu… hałasu w wagonach.

    Aerotrain
    Aerotrain

    Okazało się, że konstruktorzy tak przyłożyli się do aerodynamicznej i lekkiej konstrukcji, że nie sprawdzili w jakich warunkach przyjdzie jechać pasażerom (nie zwrócili na to uwagi nawet technicy na jazdach testowych). Hałas w wagonach był tak duży, że należało je wyciszyć. Po przeprowadzeniu modyfikacji oba składy wróciły do eksploatacji. Przez kolejnych kilka lat wykorzystywały je różne linie kolejowe z całych Stanów Zjednoczonych.

    W trakcie trwającej zaledwie 10 lat eksploatacji okazało się, że Aerotrain był nieekonomiczny, a lokomotywy ze względu na swoją skomplikowaną konstrukcję były zbyt trudne w eksploatacji. Dodatkowo niska moc silników sprawiała, że na niektórych trasach Aerotrain musiał korzystać z pomocy dodatkowych lokomotyw, aby podjechać pod wzniesienia. Koszty eksploatacji prototypowych składów były tak duże, że w 1966 roku wycofano je z eksploatacji.

    Aerotrain
    Aerotrain

    Zezłomowano prawie wszystkie wagony, a obie lokomotywy po różnych przejściach trafiły do muzeów – jedna do National Railroad Museum w Green Bay, a druga do National Museum of Transportation w St. Louis. Dodatkowo w Santa Fe i w Portland można znaleźć pomniejszone kopie pociągów.

    Mimo nietypowej i pięknej konstrukcji, Aerotrain nie uratował kolei. Mimo wielkich planów, Aerotrain stał się jednym z wielu, dziwnych i zapomnianych pojazdów, jakie powstały w szczytnym celu, ale które nie osiągnęły swoich celów.

    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain
    Aerotrain

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWewnątrz słynnego czołgu T-34/85
    Next Article McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

    1 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.