W 1936 roku firma Cord Automobile, będąca częścią Auburn Aoutomobile Company zaprezentowała niesamowity luksusowy samochód Cord 810. Zaprojektowany przez Gordona M. Buehriga samochód wyróżniał się nietypową jak na tamte lata stylistyką nadwozia, zwłaszcza maski. Był to również pierwszy amerykański samochód z napędem na przód i niezależnym przednim zawieszeniem.

Projekt Corda 810 oraz jego następcy, modelu 812 stworzył Gordon M. Buehrig wspólnie z Vincem Gardenrem i Alexem Tremulisem. Zaprezentowano go w listopadzie 1935 roku na New York Auto Show. Samochód wzbudził olbrzymią sensację. Podobno wielu odwiedzających wspinało się na dachy innych wystawionych samochodów, tylko po to, aby go obejrzeć. Chociaż model zaprezentowany na wystawie nie był do końca sprawny (docelowa skrzynia biegów nie była jeszcze gotowa), firma otrzymała bardzo dużo zamówień.

Cord 810/812

Cord 810/812

Firma obiecała, że zamówienia zostaną zrealizowane do grudnia, jednak z powodu problemów z skrzynią biegów produkcja nie ruszyła. Dopiero w lutym 1936 roku ukończono pierwsze auta seryjne, które zaczęto dostarczać w kwietniu. Ostatecznie w pierwszym roku sprzedano tylko 1174 egzemplarze (wobec planowanej produkcji 1000 samochodów miesięcznie (sic!)). Wersja na rok 1937 otrzymała turbosprężarkę oraz kilka zmian w wyglądzie zewnętrznym.

Niestety początkowe problemy sprawiły, że zainteresowanie zwłaszcza ze strony dealerów było bardzo słabe. Nie chcieli ryzykować sprzedaży samochodów, mimo, iż dotychczasowi klienci byli bardzo zadowoleni z swoich aut. Ostatecznie do końca 1937 roku zbudowano około 3000 egzemplarzy plus jeden prototyp modelu na rok 1938. W kolejnych latach firma Cord próbowała wznowić produkcję modelu 812 wspólnie z innymi producentami aut, ale udało się wyprodukować tylko około 1900 egzemplarzy.

Cord 810/812

Cord 810/812

Cord 810/812 miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i 1,5 m wysokości. Masa samochodu wynosiła 1860 kg, a pod maską znajdował się ośmiocylindrowy silnik Lycoming o pojemności 4,7 litra i mocy 125 KM (w wersji z turbosprężarką moc wzrastała do 170 KM). Zapewniał on prędkość maksymalną około 145 km/h i przyśpieszenie od 0-100 km/h w około 21 sekund. Oprócz przedniego napędu, jedną z najbardziej charakterystycznych cech Corda 810 i 812 były przednie lampy ukryte w nadkolach i wysuwane za pomocą pokrętła na desce rozdzielczej.

Mimo swojego niesamowitego wyglądu i początkowej popularności, Cord 810/812 nie zdobył popularności. Mimo to jego główny twórca, Gordon M. Buehrig został w latach 90. wyróżniony jako jeden z najlepszych projektantów samochodów w XX wieku. Obecnie odrestaurowane Cordy 810 i 812 kosztują od 60 do nawet 175 tys. dolarów.