Ford Granada był średniej wielkości luksusowym sedanem produkowanym w latach 1975-1982 w USA. Samochód miał być luksusowy, ale znacznie mniejszy od ówczesnych krążowników szos. Mniejsze rozmiary miały również przynieść mniejsze zużycie paliwa. Łącznie zbudowano 2 066 336 samochodów w dwóch generacjach.

Pierwszy model Forda Granada został wprowadzony w 1975 roku i miał być następcą Forda Mavericka. Ostatecznie oba modele pozostały w sprzedaży równolegle. Oba samochody zaprojektowano jako bardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa wersje dotychczasowych modeli Forda.

Ford Granada

Ford Granada

Ford Granada model 1975-1980 występował w dwóch wersjach – dwudrzwiowe coupe i czterodrzwiowy sedan. W ofercie znajdowały się 4 silniki (dwa V6 i dwa V8) o pojemności od 3,3 litra do 5,8 litra. Oprócz standardowych wersji, występowało kilka modeli specjalnych.

W 1981 roku Ford postanowił znacząco przebudować Granadę. Zmianie uległa płyta podłogowa, ogólny kształt karoserii i wygląd szczegółów. Zmiany pozwoliły na zwiększenie ilości miejsca wewnątrz.

Ford Granada

Ford Granada

Ford Granada model 1981-1982 występował w trzech wariantach – dwudrzwiowy i czterodrzwiowy sedan oraz kombi. Dostępne były 4 silniki o pojemności od 2,3 litra do 4,2 litra – jeden czterocylindrowy, 2 sześciocylindrowe i jeden V8. Samochód miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i 1,3 m wysokości.

Mimo ogólnego sukcesu, Ford Granada został usunięty z oferty w 1982 roku. Na jego miejsce Ford wprowadził serię zupełnie nowych samochodów, a za bezpośredniego następcę uważa się Forda LTD.

Równolegle z produkcją amerykańskiego Forda Granada, w Europie produkowany była w latach 1972-1994, europejska wersja samochodu, różniąca się znacznie wyglądem i konfiguracją od wersji amerykańskiej. Wyróżnić można trzy modele – Mark I (1972-1977), Mark II (1977-1985) i Mark III (1985-1994). W przypadku ostatniego modelu stosowano również nazwę Ford Scorpio. Europejska Granada występowała w znacznie większej ilości wersji silnikowych niż model amerykański.

Ford Granada Mark III (Europejski) znany również jako Ford Scorpio

Ford Granada Mark III (Europejski) znany również jako Ford Scorpio

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.