Ford Granada był średniej wielkości luksusowym sedanem produkowanym w latach 1975-1982 w USA. Samochód miał być luksusowy, ale znacznie mniejszy od ówczesnych krążowników szos. Mniejsze rozmiary miały również przynieść mniejsze zużycie paliwa. Łącznie zbudowano 2 066 336 samochodów w dwóch generacjach.

Pierwszy model Forda Granada został wprowadzony w 1975 roku i miał być następcą Forda Mavericka. Ostatecznie oba modele pozostały w sprzedaży równolegle. Samochody zaprojektowano jako bardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa wersje dotychczasowych modeli Forda. Co istotne, nazwa Ford Grenada była już wówczas wykorzystywana w Europie dla zupełnie innego modelu, niezwiązanego z amerykańskim samochodem.

Ford Granada (fot. Mr.choppers /Wikimedia Commons)
Ford Granada (fot. Mr.choppers /Wikimedia Commons)

Ford Granada model 1975-1980 występował w dwóch wersjach – dwudrzwiowe coupe i czterodrzwiowy sedan. W ofercie znajdowały się 4 silniki (dwa V6 i dwa V8) o pojemności od 3,3 litra do 5,8 litra. Oprócz standardowych wersji, występowało kilka modeli specjalnych.

W 1981 roku Ford postanowił poddać Grenadę faceliftingowi i znacząco ją przebudować. Zmianie uległa płyta podłogowa, ogólny kształt karoserii i wygląd szczegółów. Zmiany pozwoliły na zwiększenie ilości miejsca wewnątrz.

Ford Granada
Ford Granada

Ford Granada model 1981-1982 występował w trzech wariantach – dwudrzwiowy i czterodrzwiowy sedan oraz kombi. Dostępne były 4 silniki o pojemności od 2,3 litra do 4,2 litra – jeden czterocylindrowy, 2 sześciocylindrowe i jeden V8. Samochód miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i 1,3 m wysokości.

Mimo ogólnego sukcesu, Ford Granada został usunięty z oferty w 1982 roku. Na jego miejsce Ford wprowadził serię zupełnie nowych samochodów, a za bezpośredniego następcę uważa się Forda LTD.

Równolegle z produkcją amerykańskiego Forda Granada, w Europie produkowany była w latach 1972-1994, europejska wersja samochodu, różniąca się znacznie wyglądem i konfiguracją od wersji amerykańskiej. Wyróżnić można trzy modele – Mark I (1972-1977), Mark II (1977-1985) i Mark III (1985-1994). W przypadku ostatniego modelu stosowano również nazwę Ford Scorpio. Europejska Granada występowała w znacznie większej ilości wersji silnikowych niż model amerykański.

Ford Granada Mark III (Europejski) znany również jako Ford Scorpio
Ford Granada Mark III (Europejski) znany również jako Ford Scorpio

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.