SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Douglas DC-1 – pierwszy z pierwszych
    Douglas DC-1 - pierwszy z pierwszych
    Douglas DC-1 - pierwszy z pierwszych
    Artykuły

    Douglas DC-1 – pierwszy z pierwszych

    Michał BanachBy Michał Banach16 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Jednym z kilku najsłynniejszych samolotów pasażerskich w historii lotnictwa jest bez wątpienia Douglas DC-3 z 1935 roku (w wersji wojskowej oznaczony jako C-47, a w ZSRR produkowany jako Lisunow Li-2). Zanim jednak maszyna ta weszła do produkcji, w 1933 roku zbudowano prototyp oznaczony jako Douglas DC-1.

    Na przełomie lat 20. i 30. w USA najważniejszymi samolotami pasażerskimi były trzysilnikowe samoloty Fokker F-10 (będące rozwinięciem Fokkerów F.VII) oraz Fordy Trimotor w wielu wersjach. O ile samoloty Forda miały metalową konstrukcję, Fokkery miały zdecydowanie słabszą, drewnianą konstrukcję.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    31 marca 1931 roku doszło do katastrofy należącego do linii TWA samolotu Fokker F-10 o numerze NC999E, w wyniku której zginęło 8 osób – 6 pasażerów i 2 członków załogi. Przeprowadzone po katastrofie śledztwo wykazało, że jej przyczyną było złamanie się skrzydła, którego konstrukcja uległa osłabieniu, gdy woda dostała się między warstwy sklejki, przez co klej je łączący stracił swoje właściwości.

    Wypadek ten miał olbrzymi wpływ na amerykański transport lotniczy, ponieważ doprowadził do wprowadzenia zakazu wykorzystania samolotów o drewnianej konstrukcji skrzydeł do lotów pasażerskich w liniach lotniczych. Z tego powodu największe linie lotnicze w USA musiały szybko znaleźć następcę wielu dotychczas wykorzystywanych maszyn. Jedną z takich maszyn był Boeing Model 247, który stał się podstawowym samolotem linii United Airlines. Dzięki swojej nowoczesnej konstrukcji samolot ten miał spory wpływ na rozwój lotnictwa pasażerskiego w USA.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Linie TWA początkowo również chciały zakupić nowe samoloty Boeinga, ale cała ich produkcja została zarezerwowana na potrzeby United Airlines (co było częściowo zabiegiem celowym, w celu zwiększenia przewagi konkurencyjnej). W tej sytuacji zarząd linii TWA zwrócił się do innych producentów samolotów w USA z zleceniem zaprojektowania samolotu pasażerskiego w układzie dolnopłata o metalowej konstrukcji z chowanym podwoziem, mogącego zabrać na pokład 12 pasażerów i trzyosobową załogę. Jedną z firm, która przystąpiła do prac nad samolotem były zakłady Douglasa, chociaż co ciekawe, sam Donald Douglas był sceptyczny do pomysłu i uważał, że nie będzie odpowiedniego rynku zbytu dla takich samolotów (zakładał, że nie powstanie więcej jak 100 takich samolotów).

    Pierwszy prototyp nowego samolotu pasażerskiego oznaczonego jako Douglas DC-1 (DC od Douglas Commercial) został oblatany 1 lipca 1933 roku, a za sterami zasiadł Carl Cover. W kolejnych miesiącach maszyna wykonała ponad 200 lotów testowych, w których wykazała swoją wyższość nad innymi eksploatowanymi wówczas konstrukcjami. Dzięki dobrym osiągom, lot przez całe Stany Zjednoczone DC-1 wykonał (wraz z międzylądowaniami w celu zatankowania) w 13 godzin i 5 minut, co było dużym wyczynem.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    DC-1miał 18,3 m długości, 25,9 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 7938 kg. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki gwiazdowe Wright SGR-1820F3 Cyclone o mocy 690 KM, zapewniające prędkość maksymalną 340 km/h i przelotową 310 km/h, oraz zasięg 1600 km. Samolot zaprojektowano tak, że był w stanie wystartować i wykonać lot na jednym silniku.

    Linie TWA podjęły decyzję o zakupie samolotów tego typu w nieco zmodyfikowanej formie 15 września 1933 roku. Zamówiono wówczas 20 maszyn w konfiguracji pozwalającej na zabranie 14 pasażerów. Samoloty w tej wersji sklasyfikowano jako Douglas DC-2.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Prototypowy DC-1 był jedynym egzemplarzem w tej wersji jaki zbudowano. Po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji maszyn seryjnych w wersji DC-2a potem DC-3, samolot został sprzedany Lordowi Forbsowi i trafił do Wielkiej Brytanii w maju 1938 roku. W październiku został sprzedany do Francji, a w listopadzie sprzedano go liniom Líneas Aéreas Postales Españolas (L.A.P.E.) z Hiszpanii. Przez krótki czas samolot wykorzystywany był przez siły powietrzne wojsk republikańskich w trakcie wojny domowej (zapewne sprzedaż od początku była zaplanowana w celu ominięcia embarga i dostarczenia maszyny docelowo do Hiszpanii), a od lipca 1939 roku latał w barwach linii lotniczych Iberia. W grudniu 1940 roku DC-1 uległ jednak wypadkowi, a uszkodzenia był zbyt duże, aby opłacało się go naprawić, w związku z czym maszynę zezłomowano.

    Douglas DC-1 miał olbrzymi wpływ na rozwój lotnictwa pasażerskiego na świecie. Dzięki swojej bardzo udanej konstrukcji doprowadził do powstania samolotów pasażerskich DC-2 oraz produkowanych w olbrzymich ilościach (około 17 tys. egzemplarzy!) DC-3, z których wiele cały czas pozostaje w eksploatacji w różnych rejonach świata. Samoloty serii Douglas Commercial z silnikami tłokowymi były produkowane jeszcze długo po II wojnie światowej.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Tym co wyróżniało DC-1 i kolejno DC-2 oraz DC-3, był dobrze zaprojektowany kadłub o aerodynamicznym kształcie, zapewniającym odpowiednie osiągi, potencjał modernizacyjny i ogólnie prosta konstrukcja, bez zbędnych elementów. Wojskowa wersja DC-3, oznaczona jako C-47 była podstawowym samolotem transportowym Aliantów podczas II wojny światowej. Samoloty te wykorzystano podczas wszystkich dużych operacji powietrznodesantowych podczas walk w Europie.

    Douglas DC-1 już w Hiszpanii
    Douglas DC-1 już w Hiszpanii

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleChemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    Next Article SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 – pierwsza lokomotywa z turbiną gazową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.