SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Douglas DC-1 – pierwszy z pierwszych
    Douglas DC-1 - pierwszy z pierwszych
    Douglas DC-1 - pierwszy z pierwszych
    Artykuły

    Douglas DC-1 – pierwszy z pierwszych

    Michał BanachBy Michał Banach16 kwietnia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Jednym z kilku najsłynniejszych samolotów pasażerskich w historii lotnictwa jest bez wątpienia Douglas DC-3 z 1935 roku (w wersji wojskowej oznaczony jako C-47, a w ZSRR produkowany jako Lisunow Li-2). Zanim jednak maszyna ta weszła do produkcji, w 1933 roku zbudowano prototyp oznaczony jako Douglas DC-1.

    Na przełomie lat 20. i 30. w USA najważniejszymi samolotami pasażerskimi były trzysilnikowe samoloty Fokker F-10 (będące rozwinięciem Fokkerów F.VII) oraz Fordy Trimotor w wielu wersjach. O ile samoloty Forda miały metalową konstrukcję, Fokkery miały zdecydowanie słabszą, drewnianą konstrukcję.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    31 marca 1931 roku doszło do katastrofy należącego do linii TWA samolotu Fokker F-10 o numerze NC999E, w wyniku której zginęło 8 osób – 6 pasażerów i 2 członków załogi. Przeprowadzone po katastrofie śledztwo wykazało, że jej przyczyną było złamanie się skrzydła, którego konstrukcja uległa osłabieniu, gdy woda dostała się między warstwy sklejki, przez co klej je łączący stracił swoje właściwości.

    Wypadek ten miał olbrzymi wpływ na amerykański transport lotniczy, ponieważ doprowadził do wprowadzenia zakazu wykorzystania samolotów o drewnianej konstrukcji skrzydeł do lotów pasażerskich w liniach lotniczych. Z tego powodu największe linie lotnicze w USA musiały szybko znaleźć następcę wielu dotychczas wykorzystywanych maszyn. Jedną z takich maszyn był Boeing Model 247, który stał się podstawowym samolotem linii United Airlines. Dzięki swojej nowoczesnej konstrukcji samolot ten miał spory wpływ na rozwój lotnictwa pasażerskiego w USA.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Linie TWA początkowo również chciały zakupić nowe samoloty Boeinga, ale cała ich produkcja została zarezerwowana na potrzeby United Airlines (co było częściowo zabiegiem celowym, w celu zwiększenia przewagi konkurencyjnej). W tej sytuacji zarząd linii TWA zwrócił się do innych producentów samolotów w USA z zleceniem zaprojektowania samolotu pasażerskiego w układzie dolnopłata o metalowej konstrukcji z chowanym podwoziem, mogącego zabrać na pokład 12 pasażerów i trzyosobową załogę. Jedną z firm, która przystąpiła do prac nad samolotem były zakłady Douglasa, chociaż co ciekawe, sam Donald Douglas był sceptyczny do pomysłu i uważał, że nie będzie odpowiedniego rynku zbytu dla takich samolotów (zakładał, że nie powstanie więcej jak 100 takich samolotów).

    Pierwszy prototyp nowego samolotu pasażerskiego oznaczonego jako Douglas DC-1 (DC od Douglas Commercial) został oblatany 1 lipca 1933 roku, a za sterami zasiadł Carl Cover. W kolejnych miesiącach maszyna wykonała ponad 200 lotów testowych, w których wykazała swoją wyższość nad innymi eksploatowanymi wówczas konstrukcjami. Dzięki dobrym osiągom, lot przez całe Stany Zjednoczone DC-1 wykonał (wraz z międzylądowaniami w celu zatankowania) w 13 godzin i 5 minut, co było dużym wyczynem.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    DC-1miał 18,3 m długości, 25,9 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 7938 kg. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki gwiazdowe Wright SGR-1820F3 Cyclone o mocy 690 KM, zapewniające prędkość maksymalną 340 km/h i przelotową 310 km/h, oraz zasięg 1600 km. Samolot zaprojektowano tak, że był w stanie wystartować i wykonać lot na jednym silniku.

    Linie TWA podjęły decyzję o zakupie samolotów tego typu w nieco zmodyfikowanej formie 15 września 1933 roku. Zamówiono wówczas 20 maszyn w konfiguracji pozwalającej na zabranie 14 pasażerów. Samoloty w tej wersji sklasyfikowano jako Douglas DC-2.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Prototypowy DC-1 był jedynym egzemplarzem w tej wersji jaki zbudowano. Po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji maszyn seryjnych w wersji DC-2a potem DC-3, samolot został sprzedany Lordowi Forbsowi i trafił do Wielkiej Brytanii w maju 1938 roku. W październiku został sprzedany do Francji, a w listopadzie sprzedano go liniom Líneas Aéreas Postales Españolas (L.A.P.E.) z Hiszpanii. Przez krótki czas samolot wykorzystywany był przez siły powietrzne wojsk republikańskich w trakcie wojny domowej (zapewne sprzedaż od początku była zaplanowana w celu ominięcia embarga i dostarczenia maszyny docelowo do Hiszpanii), a od lipca 1939 roku latał w barwach linii lotniczych Iberia. W grudniu 1940 roku DC-1 uległ jednak wypadkowi, a uszkodzenia był zbyt duże, aby opłacało się go naprawić, w związku z czym maszynę zezłomowano.

    Douglas DC-1 miał olbrzymi wpływ na rozwój lotnictwa pasażerskiego na świecie. Dzięki swojej bardzo udanej konstrukcji doprowadził do powstania samolotów pasażerskich DC-2 oraz produkowanych w olbrzymich ilościach (około 17 tys. egzemplarzy!) DC-3, z których wiele cały czas pozostaje w eksploatacji w różnych rejonach świata. Samoloty serii Douglas Commercial z silnikami tłokowymi były produkowane jeszcze długo po II wojnie światowej.

    Douglas DC-1
    Douglas DC-1

    Tym co wyróżniało DC-1 i kolejno DC-2 oraz DC-3, był dobrze zaprojektowany kadłub o aerodynamicznym kształcie, zapewniającym odpowiednie osiągi, potencjał modernizacyjny i ogólnie prosta konstrukcja, bez zbędnych elementów. Wojskowa wersja DC-3, oznaczona jako C-47 była podstawowym samolotem transportowym Aliantów podczas II wojny światowej. Samoloty te wykorzystano podczas wszystkich dużych operacji powietrznodesantowych podczas walk w Europie.

    Douglas DC-1 już w Hiszpanii
    Douglas DC-1 już w Hiszpanii
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułChemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    Następny artykuł SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 – pierwsza lokomotywa z turbiną gazową
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    22 maja 20227 Mins Read

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    21 maja 20224 Mins Read

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    19 maja 20227 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.