SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Curtiss XF14C – niedoszły konkurent Hellcata
    Curtiss XF14C - niedoszły konkurent Hellcata
    Curtiss XF14C - niedoszły konkurent Hellcata
    Artykuły

    Curtiss XF14C – niedoszły konkurent Hellcata

    Michał BanachBy Michał Banach22 stycznia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1941 roku US Navy zdała sobie sprawę z potrzeby posiadania nowocześniejszych samolotów myśliwskich. Uznano wówczas, że potrzebny będzie szybki myśliwiec zdolny do operowania na dużych pułapach. Tak rozpoczęła się historia myśliwca Curtiss XF14C, który miał być konkurentem dla Grummana F6F Hellcat, ale ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Zanim Stany Zjednoczone przystąpiły do II wojny światowej, dowództwo US Navy uznało, że posiadane samoloty myśliwskie ustępują potencjalnym maszynom przeciwka (przede wszystkim Japonii). W tej sytuacji podjęto decyzję o zainicjowaniu prac nad kilkoma projektami nowoczesnych myśliwców, które zlecono zakładom Grummana oraz Curtiss-Wright.

    Curtiss XF14C
    Curtiss XF14C

    Pierwsza z firm rozpoczęła dwa projekty – XF6F będący następcą myśliwca Grumman F4F Wildcat, oraz XF7F, który miał być ciężkim myśliwcem pokładowym. Zakłady Curtiss-Wright rozpoczęły natomiast prace nad myśliwcem wysokościowym wyposażonym w silnik w układzie H, chłodzony cieczą, a nie gwiazdowy chłodzony powietrzem, jak w przypadku dotychczasowych maszyn dla US Navy. Maszyna miała otrzymać dwudziestocztero-cylindrowy silnik Lycoming XH-2470 Hyper.

    Kontrakt na budowę prototypu zakłady Curtissa otrzymały 30 czerwca 1941 roku. US Navy zmieniła wkrótce wymagania dotyczące maszyny, oczekując, że będzie ona zdolna do wykonywania lotów na dużych wysokościach. Równocześnie okazało się, że prace nad silnikiem XH-2470 opóźniają się, przez co zdecydowano się na zmianę jednostki napędowej.

    Curtiss XF14C
    Curtiss XF14C

    Wybór padł na silnik Wright R-3350 Duplex-Cyclone, składający się z dwóch połączonych silników gwiazdowych, mających razem 18 cylindrów i połączonych z przeciwbieżnymi śmigłami. Prace nad maszyną, która otrzymała oznaczenie Curtiss XF14C szły jednak bardzo powoli. Pierwsza, bazowa konfiguracja (z silnikiem XH-2470) oznaczona jako XF14C-1 została odrzucona w grudniu 1943 roku. Kontynuowano prace nad prototypem XF14C-2 (z nowym silnikiem i śmigłami) oraz XF14C-3 z kabiną ciśnieniową.

    Ostatecznie dopiero w lipcu 1944 roku oblatany został prototyp XF14C-2. W tym czasie w eksploatacji był już o wiele bardziej praktyczne maszyny, a ponadto prowadzono prace nad samolotami dysponującymi o wiele lepszymi osiągami. Problemem były również dostawy silników Wright R-3350, a US Navy uznała, że nie potrzebuje myśliwców wysokościowych. W tej sytuacji projekt Curtiss XF14C skasowano. Był to ostatni projekt myśliwca z silnikiem tłokowym stworzony przez Curtissa.

    Curtiss XF14C
    Curtiss XF14C

    Curtiss XF14C miał 11,5 m długości i 14 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 6780 kg. Napęd stanowił osiemnastocylindrowy silnik Wright R-3350 Duplex-Cyclone o mocy 2250 KM, zapewniający prędkość maksymalną 673 km/h i zasięg 2460 km. Uzbrojenie (nigdy nie zamontowane w prototypie) składało się z 4 działek kalibru 20 mm.

    Curtiss XF14C
    Curtiss XF14C
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDlaczego warto sprawdzić numer VIN samochodu?
    Następny artykuł Batyskaf Trieste i Głebia Challengera
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Boeing XAT-15 – szkolno-treningowy samolot bombowy

    29 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.