SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda
    Ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda
    Ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda
    Artykuły

    Ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda

    Michał BanachBy Michał Banach25 kwietnia 2016Updated:31 sierpnia 20196 komentarzy5 Mins Read
    W połowie lat 30. firma Bell zaprojektowała ciężki myśliwiec Bell YFM-1 Airacuda. Samolot był odpowiedzią na zapotrzebowanie USAAC (United States Army Air Corps) na wielozadaniowy, dwusilnikowy samolot myśliwsko-szturmowy. Maszyna miała być wykorzystywana do zwalczania formacji bombowców wroga, oraz do eskortowania własnych bombowców. Po zbudowaniu 13 samolotów projekt przerwano.

    Geneza

    Historia YFM-1 Airacuda sięga 1936 roku. Amerykańskie Siły Powietrzne widząc rosnące znacznie ciężkich bombowców dalekiego zasięgu postanowiły wprowadzić do eksploatacji samoloty zdolne do ich zwalczania, oraz posiadające wystarczająco duży zasięg, aby eskortować własne bombowce. Ze względu na wymagany zasięg i parametry, nowy samolot musiał mieć układ dwusilnikowy.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Na zapotrzebowanie sił powietrznych odpowiedziały nowo powstałe zakłady Bell Aircraft. Lawrence Bell, założyciel firmy oraz konstruktor Robert Woods stworzyli projekt dwusilnikowego, ciężkiego myśliwca, uzbrojonego w działka kalibru 37 mm, który idealnie nadawał się do zwalczania dużych i ciężkich bombowców. USAAC dały zielone światło projektowi, który w praktyce nie był oparty na żadnych konkretnych analizach.

    Kontrakt o wartości 3,6 mln dolarów podpisano 12 marca 1936 roku. Jeden samolot miał kosztować 219 000 dolarów (współcześnie kontrakt wart byłby 61,6 mln dolarów, a każdy samolot kosztowałby 3,75 mln dolarów).

    Ciężki myśliwiec wielozadaniowy

    W toku prac projektowych rola nowego samolotu ulegała licznym zmianom. Ostatecznie Airacuda miała być wielozadaniowym ciężkim myśliwcem przystosowanym do zwalczania bombowców, eskortowania własnych maszyn oraz do atakowania celów naziemnych.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Prototyp ukończono w połowie 1937 roku. Pierwszy lot YFM-1 odbył się 1 września 1937 roku. Za sterami samolotu zasiadł pilot sił powietrznych Benjamin Kelsey. Niestety lot trwał zaledwie 25 minut, ponieważ w jego trakcie doszło do eksplozji silnika, a samolot musiał lądować awaryjnie.

    Wnioski płynące z pierwszego, nieudanego lotu były złe. Samolot miał kiepskie właściwości pilotażowe, był za wolny, a silniki ustawione w układzie pchającym były podatne na przegrzanie. W związku z tym konstruktorzy zabrali się za poprawki. Wymieniono silniki i nieznacznie przerobiono kadłub, dzięki czemu miał on lepsze właściwości aerodynamiczne.

    YFM-1 Airacuda był dwusilnikowym ciężkim samolotem myśliwskim o całkowicie metalowej konstrukcji. Miał 21,3 m rozpiętości skrzydeł i ważył 6 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 9 ton. Samolot wyróżniał się silnikami w układzie pchającym, oraz stanowiskami strzeleckimi umieszczonymi w skrzydłach w przedłużeniu gondoli silnikowych. Każde z stanowisk wyposażone było w działko M4 kalibru 37 mm z zapasem 119 pocisków. Napęd stanowiły dwa dwunastocylindrowe silniki Allison V-1710-23 o mocy 1150 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 446 km/h i przelotową 393 km/h oraz zasięg 4180 km.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Załoga składała się z 5 osób – pilota, nawigatora, radiooperatora będącego również strzelcem obsługującym dwa boczne karabiny maszynowe oraz dwóch strzelców obsługujących działka w skrzydłach. Oprócz dwóch działek kalibru 37 mm, samolot dysponował 2 obronnymi karabinami maszynowi kalibru 12,7 mm po bokach kadłuba oraz dwoma karabinami maszynowymi kalibru 7,62 mm sprzężonymi z działkami, które służyły do wstrzeliwania się w cel. Dodatkowo samolot mógł zabrać 20 14-kilogramowych bomb. Miały one być zrzucane na… bombowce wroga.

    Mimo początkowych problemów, USAAC zamówiły 13 samolotów serii przedprodukcyjnej, różniących się między sobą nieznacznie konstrukcją. Produkcja ruszyła równolegle z próbami zmodernizowanego prototypu. Pierwsza maszyna serii przedprodukcyjnej weszła do eksploatacji 23 lutego 1940 roku.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Łącznie powstały 4 wersje samolotu:

    • XFM-1 – prototyp wyposażony w silniki Allison V-1710-13 – nie posiadał uzbrojenia
    • YFM-1 – pierwsza wersja przedseryjna wyposażona w silniki Allison V-1710-23, posiadał docelowe uzbrojenie – zbudowano 8 egzemplarzy,
    • YFM-1A – trzy samoloty wyposażone w podwozie z przednim kołem (zamiast kółka pod ogonem)
    • YFM-1B – dwa przebudowane samoloty YFM-1 z silnikami Allison V-1710-41

    Po rozpoczęciu prób w jednostkach, wyszły na jaw dalsze problemy samolotu. Mimo zmiany silników, maszyna cierpiała na znaczący niedobór mocy, właściwości pilotażowe dalej były złe, a dodatkowo okazało się, że w przypadku utraty jednego silnika, samolot natychmiast wpadał w korkociąg.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Kolejnym problemem było umieszczenie silników w układzie pchającym, przez co strzelcy znajdujący się w gondolach nie mogli wyskoczyć z nich w sytuacji awaryjnej. Rozwiązaniem było wprowadzenie systemu odstrzeliwania łopat śmigieł.

    W trakcie prób zauważono również, że karabiny kalibru 7,62 mm nie nadają się do wstrzeliwania w cel. W związku z tym całkowicie przerobiono system celowania. Działka 37 mm zamontowano w specjalnych stabilizowanych stelażach. Ogniem kierował pilot, a strzelcy w gondolach mieli za zadanie jedynie uzupełniać amunicję.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Eksploatacja w jednostkach trwała do 1942 roku. W jej trakcie maszyny przerzucano między bazami, aby różni piloci mogli wypróbować samoloty. Wnioski z prób były niezadowalające, zwłaszcza, że zaczęły pojawiać się nowe i lepsze maszyny. Dodatkowo zapotrzebowanie na ciężkie myśliwce do zwalczania bombowców dalekiego zasięgu zniknęło, ponieważ ani Japonia, ani Niemcy nie posiadały tego typu maszyn.

    Ostatecznie w marcu 1942 roku zezłomowano wszystkie samoloty które przetrwały (4 z 13 samolotów utracono w wypadkach). Do dnia dzisiejszego nie przetrwał żaden YFM-1 Airacuda.

    Bell YFM-1 Airacuda
    Bell YFM-1 Airacuda

    Nietrafiony pomysł

    Projekt Airacudy od samego początku był skazany na porażkę. Prace nad samolotem nie były poparte żadnymi konkretnymi wymaganiami lub analizami, a jedynie widzimisię oficerów USAAC i konstruktorów. Dodatkowo przyjęta konfiguracja myśliwca nie pozwalała na prowadzenie walki z maszynami jednosilnikowymi.

    Największym problemem YFM-1 były wady techniczne i ciągłe usterki. Samoloty te otrzymały w związku z tym przydomek „Królowe hangarów”, ponieważ większość czasu spędzały na ziemi na naprawach.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGrupa Akrobacyjna Żelazny – lotnisko Kobylnica – galeria
    Next Article Bitwy polskiego lotnictwa 1918 -1945 – zapowiedź
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.