SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bell 47 – pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec
    Bell 47 - pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec
    Bell 47 - pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec
    Artykuły

    Bell 47 – pierwszy na świecie cywilny śmigłowiec

    Michał BanachBy Michał Banach24 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Pierwsze śmigłowce zaczęły powstawać na początku lat 40. głównie z myślą o wykorzystaniu przez wojsko. W 1941 roku w zakładach Bell w USA rozpoczęto jednak prace nad śmigłowcem przeznaczonym na rynek cywilny. Głównym konstruktorem został Arthur M. Young. Opracował on eksperymentalny śmigłowiec Bell 30, który stał się bazą do zbudowania seryjnego Bella 47.

    Bell 30

    W 1941 roku Arthur M. Young, po serii eksperymentów z projektami i modelami śmigłowców, zwrócił się do zakładów Bell z pytaniem, czy nie wsparliby jego projektu. Zarząd firmy wyraził zainteresowanie pomysłem, dzięki czemu Young mógł przenieść się do Buffalo, gdzie utworzono specjalnie dla niego zespół, mający kontynuować prace nad śmigłowcami.

    Pierwszy egzemplarz maszyny ukończono pod koniec 1942 roku i nazwano Ship No. 1. Oblot miał miejsce 29 grudnia 1942 roku, a próby kontynuowano do września 1943 roku, kiedy to maszyna została uszkodzona. Wnioski płynące z testów były na tyle pozytywne, że zbudowano kolejne 3 prototypy różniące się konstrukcją.

    Bell 30 Ship No. 1A (fot. Mike Peel/mikepeel.net)
    Bell 30 Ship No. 1A (fot. Mike Peel/mikepeel.net)

    W pierwszej kolejności odbudowano uszkodzony Ship No. 1 jako Ship No. 1A z nowym podwoziem i częściowo zamknięta kabiną. Jego próby wznowiono w marcu 1944 roku. Ship No. 2 otrzymał inne podwozie i poszycie kadłuba, oraz całkowicie zamknięty kokpit. Ship No. 3 miał prostszą konstrukcję, otwarty kokpit i dopracowaną konstrukcję napędu, co znacząco zwiększyło jego osiągi. Zastosowano sześciocylindrowy silnik Franklin 6V4 o mocy 160 KM.

    Prototyp Ship No. 3 ostatecznie sklasyfikowano jako śmigłowiec Bell 30 i na jego podstawie kontynuowano prace nad bardziej praktyczną wersją produkcyjną. Warto dodać, że chociaż Young był entuzjastycznie nastawiony do maszyny i przyjemności latania nią, tak przedstawiciele Bella byli nieco mniej entuzjastyczni, zwłaszcza do otwartego kokpitu.

    Bell 47

    Wykorzystując doświadczenie z prace nad Bellem 30, Young zaprojektował w 1945 roku kolejny śmigłowiec oznaczony jako Bell 47. Maszyna miała częściowo zamknięty kokpit z dużą przeszkloną owiewką oraz kratownicowy ogon. Prototyp oblatano 8 grudnia 1945 roku, a certyfikat dopuszczający do eksploatacji maszyna otrzymała 8 marca 1946 roku. Pierwszy seryjny egzemplarz dostarczono już 31 grudnia 1946 roku.

    Bell 47/OH-13
    Bell 47/OH-13

    Bell 47 był rozwinięciem ostatniego prototypu Bella 30. Maszyna w wersji G (najbardziej dopracowanej) miała 9,6 m długości, a rozpiętość łopat wirnika wynosiła 11,3 m. Maksymalna masa startowa wynosiła 1338 kg. Poszczególne wersje śmigłowca miały różny napęd, ale wersja G wyposażona była w sześciocylindrowy silnik Lycoming TVO-435-F1A o mocy 280 KM (korzystano z kilku różnych wersji wspomnianych silników, różniących się mocą). Zapewniał on prędkość maksymalną 169 km/h i przelotową 135 km/h.

    Do 1974 roku na całym świecie wyprodukowano ponad 5600 śmigłowców Bell 47 w kilkunastu wersjach oraz kilku wersjach licencyjnych. Produkcję licencyjną rozpoczęto we Włoszech, gdzie opracowano również lokalne odmiany śmigłowca (nie produkowane seryjnie), w Japonii, gdzie powstał śmigłowiec Kawasaki KH-4, oraz w Wielkiej Brytanii.

    Bell 47G-2 (fot. Spielvogel/Wikimedia Commons)
    Bell 47G-2 (fot. Spielvogel/Wikimedia Commons)

    Ze względu na prostą konstrukcję, Bell 47 stał się bardzo popularną konstrukcją. Dostosowywano go do różnych ról. W wersjach cywilnych używano ich jako śmigłowce pasażerskie, transportowe oraz łącznikowe, a także jako maszyny rolnicze. 4 lipca 1958 roku z pokładu Bella 47 należącego do stacji KTLA z Los Angeles nadano po raz pierwszy w historii transmisję z kamery zamontowanej na śmigłowcu. Kolejne wersje otrzymywały bardziej zabudowany kadłub i kokpit, co zwiększało osiągi i ułatwiało eksploatację.

    Z myślą o wojsku opracowano wariant Bell H-13 Sioux, różniący się szczegółami konstrukcji. Powstały kilkadziesiąt oficjalnych i doraźnych wersji tego śmigłowca, przeznaczonych do różnych zadań. Od misji rozpoznawczych i łącznikowych, po transport rannych, wersje wsparcia ogniowego, a nawet kilka egzemplarzy wykorzystywano jako śmigłowce prezydenckie.

    Bell 47 (fot. Stefan Krause)
    Bell 47 (fot. Stefan Krause)

    Bell 47 zyskał bardzo dużą popularność na całym świecie. Dzięki prostej konstrukcji możliwe było jego wykorzystanie do różnych zadań, a co za tym idzie również do rozwoju rodzimych, bardziej dopracowanych konstrukcji śmigłowców. Niebezpośrednio, śmigłowce typu Bell 47 wpłynęły na rozwój tego typu maszyn na całym świecie.

    Podsumowanie

    Wraz z pojawieniem się nowocześniejszych śmigłowców o lepszych osiągach i bardziej pojemnych kabinach, Belle 47 stopniowo zaczęto wycofywać z eksploatacji. Mimo to wiele z nich pozostało w służbie aż do naszych czasów. Jeszcze w 2011 roku według danych FAA zarejestrowanych było aż 1068 śmigłowców typu Bell 47 w USA i 15 w Wielkiej Brytanii.

    Bell 47 (fot. Meggar/Wikimedia Commons)
    Bell 47 (fot. Meggar/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInteligentny dom – 4 rozwiązania must have
    Next Article Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.