SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Arktyczna ekspedycja Nautilusa (USS O-12)
    Arktyczna ekspedycja Nautilusa (USS O-12)
    Arktyczna ekspedycja Nautilusa (USS O-12)
    Artykuły

    Arktyczna ekspedycja Nautilusa (USS O-12)

    Michał BanachBy Michał Banach27 marca 2020Updated:27 marca 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1931 roku Hubert Wilkins i Lincoln Ellsworth zorganizowali nietypową ekspedycję na Biegun Północny, w której wykorzystali pozyskany od US Navy okręt podwodny USS O-12, nazwany Nautilus. Chociaż udało im się zebrać dużo informacji i materiałów, ekspedycja została uznana za totalną porażkę.

    Geneza

    Pomysł zorganizowania wyprawy na Biegun Północny w okręcie podwodnym zrodził się podczas spotkania Wilkinsa i Ellswortha w 1930 roku. Według założeń, odpowiednio wyposażony okręt miał dotrzeć dalej niż jednostki nawodne. Dodatkowo obaj badacze chcieli tym samym nawiązać do twórczości Juliusza Verne’a, zwłaszcza powieści Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi.

    Okręty podwodne typu O w stoczni
    Okręty podwodne typu O w stoczni

    Zebrawszy z różnych źródeł około 200 tys. dolarów (współcześnie około 3,3 mln dolarów), badacze zaczęli poszukiwania odpowiedniej jednostki. Wybór padł na znajdujący się w rezerwie US Navy okręt podwodny O-12. Była to jedna z 16 jednostek typu O, budowanych w USA w latach 1916-1918. O-12 należał do drugiej serii, zaprojektowanej przez Lake Torpedo Boat, a nie Electric Boat jak pierwsza seria.

    Okręt miał 53 m długości i 499 ton wyporności nawodnej oraz 575 ton wyporności podwodnej. Napęd stanowiły dwa silniki diesla Busch Sulzer o mocy 500 KM, oraz dwa silniki elektryczne Diehl o mocy 400 KM. Zapewniały one prędkość nawodną 14 węzłów i podwodną 11 węzłów, oraz zasięg 5500 mil morskich (10 200 km) przy prędkości 11,5 węzła na powierzchni, lub 250 mil morskich (460 km) przy prędkości 5 węzłów pod wodą. Testowa głębokość zanurzenia wynosiła 61 m. Okręty tego typu uzbrojone były w 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm z zapasem 8 torped i jedno działo kalibru 76 mm. Załoga liczyła 29 oficerów i marynarzy.

    Okręty podwodne typu O
    Okręty podwodne typu O

    Stępkę pod USS O-12 położono 6 marca 1916 roku, wodowanie miało miejsce 29 września 1917 roku, a do służby okręt wszedł 19 października 1918 roku. Ze względu na liczne problemy eksploatacyjne, O-12 jak i pozostałe jednostki drugiej serii został wycofany z eksploatacji już w 1924 roku i przeniesiony do rezerwy. US Navy zgodziła się na przekazanie go badaczom, po rozbrojeniu, oczekując, że po zakończeniu wyprawy zostanie zwrócony flocie, lub zatopiony na głębokości około 370 m.

    Oficjalnie O-12 został skreślony z listy floty 29 lipca 1930 roku. Jego nazwę zmieniono wówczas na Nautilus i rozpoczęto przebudowę. W ramach prac usunięto wyrzutnie torpedowe, instalując w ich miejsce aparaturę badawczą pozwalającą na pobieranie próbek w zanurzeniu. Zainstalowano również wiertła, które miały pozwalać na przebicie się przez warstwę lodu o grubości 4 m. W trakcie prac zapomniano jednak o dostosowaniu jednostki do działania w mroźnych wodach Arktyki. Nie zainstalowano ogrzewania ani izolacji, oraz nie zabezpieczono silników przed zamarzaniem.

    USS O-12 (na drugim planie)
    USS O-12 (na drugim planie)

    Oficjalnie okręt ponownie zwodowano 24 marca 1931 roku. W ceremonii, w której zamiast szampana użyto… wiadra z kostkami lodu, uczestniczył prawnuk Juliusza Verne’a. Dowódcą okrętu został kapitan Sloan Danenhower (syn Johna Wilsona Danenhowera, który wziął udział w ekspedycji USS Jeannette na Antarktydę pod koniec XIX wieku).

    Wyprawa

    Ekspedycja rozpoczęła się 4 czerwca 1931 roku. W pierwszej kolejności okręt wyruszył z Nowego Jorku do Plymouth w Wielkiej Brytanii. Jako ciekawostkę warto dodać, że podczas rejsu doszło do spotkania z niemieckim sterowcem Graf Zeppelin. Rejs nie przebiegł tak jak planowano, ponieważ Nautilus został zaskoczony przez silny sztorm i utracił napęd. Dryfujący okręt został odnaleziony i odholowany do Cork. Po naładowaniu akumulatorów, pancernik USS Wyoming odholował okręt do Plymouth, gdzie dokonano napraw.

    USS O-12
    USS O-12

    Wyprawę wznowiono dopiero 5 sierpnia. Podczas tego rejsu okręt ponownie został uszkodzony w trakcie sztormu i musiał przejść naprawy w Norwegii. Po szybkich naprawach jednostka wyruszyła w kierunku Spitsbergenu, a następnie dalej na północ. W trakcie tego etapu wyprawy wyszedł na jaw brak ogrzewania, przez co wiele podzespołów okrętu zamarzało. Utracono również stery głębokości. W tej sytuacji badacze chcieli przerwać misję, ale z powodu nacisku finansującego wyprawę Williama Randolpha Hearsta podjęto decyzję o kontynuowaniu rejsu.

    Dowódca okrętu podjął decyzję o… staranowaniu kry lodowej, aby zmusić okręt do zanurzenia. Operacja powiodła się, ale uszkodzenia okrętu były poważne – utracono m.in. radio, przez co przez kilka dni jednostka była pozbawiona łączności. W ciągu kilku dni okręt wykonał rejs pod pokrywą lodową, stając się pierwszym okrętem podwodnym, który tego dokonał i dotarł do szerokości geograficznej 82’15’N. Naukowcy zebrali sporo materiału, ale z powodu stanu okrętu i pogarszającej się pogody, podjęto decyzję o powrocie.

    USS O-12
    USS O-12

    Nautilus wrócił na Spitsbergen 20 września, a następnie dopłynął do Norwegii. Hearst uznał, że wyprawa zakończyła się porażką, mimo zebranych cennych danych. Znajdujący się w Norwegii Nautilus został następnie zwrócony flocie, jednak podjęto decyzję o jego zatopieniu. 30 listopada 1931 roku okręt został odholowany w pobliże fiordu w Bergen i zatopiony na głębokości 347 m. Wrak okrętu odkryto ponownie w 1981 roku.

    USS O-12
    USS O-12
    USS O-12 podczas przybudowy przed ekspedycją
    USS O-12 podczas przybudowy przed ekspedycją
    USS O-12 podczas przybudowy przed ekspedycją
    USS O-12 podczas przybudowy przed ekspedycją

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJakie samochody wybierają Polacy? Przegląd
    Next Article Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.