Wiele nowojorskich wieżowców może pochwalić się ciekawą i nietypową historią. Zbudowany w 1924 roku biurowiec American Radiator Building wyróżnia się na ich tle wyjątkowym projektem i charakterystycznym, czarnym kolorem elewacji. Obecnie dawny biurowiec wykorzystywany jest jako… hotel.

W 1924 roku firma American Radiator Company (zajmująca się m.in. produkcją grzejników) postanowiła zbudować w centrum Nowego Jorku biurowiec, który miał być nie tylko siedzibą firmy, ale też jej reklamą. Na miejsce budowy wybrano działkę przy 40 West 40th Street zaraz obok Bryant Park na Manhattanie. Przygotowanie projektu zlecono natomiast architektom Raymondowi Hoodowi oraz André Fouilhoux. Za zdobienia odpowiadał natomiast Rene Paul Chambellan.

The Bryant Park Hotel (dawny American Radiator Building) (fot. Tony Hisgett)

The Bryant Park Hotel (dawny American Radiator Building) (fot. Tony Hisgett)

Stworzyli oni niesamowity 23-piętrowy wieżowiec o wysokości 103 m wykończony w mieszance stylu gotyckiego i współczesnego. Cechą charakterystyczną budynku była wykonana z czarnej cegły elewacja, połączona z licznymi złotymi zdobieniami. Według założeń, czarna cegła miała symbolizować węgiel (czyli źródło ciepła), a złote zdobienia ogień.

Budynek szybko stał się ikoną Nowego Jorku. Architekci zadbali, aby jego wnętrze było równie ciekawe jak zewnętrzna elewacja. Oprócz licznych zdobień, architekci tak zaprojektowali układ pięter i pomieszczeń, że każde z nich ma dostęp do światła dziennego. Wieżowiec pełnił rolę biurowca aż do końcówki lat 80., kiedy to w 1988 roku został sprzedany japońskiemu deweloperowi, który sprzedał go w 1998 roku za sumę 150 mln dolarów Philipowi Pilevskiemu.

The Bryant Park Hotel (dawny American Radiator Building) (fot. Jean-Christophe Benoist)

The Bryant Park Hotel (dawny American Radiator Building) (fot. Jean-Christophe Benoist)

Nowy właściciel postanowił całkowicie zmienić rolę budynku. Za sumę 50 mln dolarów, pod czujnym okiem konserwatora zabytków przebudował biurowiec na hotel, mieszczący 130 pokoi. W trakcie prac przeprowadzono renowację elewacji, zachowując jej unikalny wygląd. Obecnie hotel nosi nazwę The Bryant Park Hotel. Hotel klasyfikowany jest jako 4-gwiazdkowy hotel butikowy. Co istotne, budynek ten cały czas uznawany jest za jeden z symboli Nowego Jorku.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.