SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Admiral – olbrzymi prom w stylu Art Deco
    Admiral - olbrzymi prom w stylu Art Deco
    Admiral - olbrzymi prom w stylu Art Deco
    Artykuły

    Admiral – olbrzymi prom w stylu Art Deco

    Michał BanachBy Michał Banach4 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Bez wątpienia najsłynniejszym amerykańskim promem w stylu Art Deco pozostanie MV Kalakala z 1935 roku. Nie był to jednak jedyny tego typu prom w Stanach Zjednoczonych. W 1940 roku do eksploatacji wprowadzono znacznie większy prom SS Admiral. Wykorzystywano go do 2011 roku, po czym… zezłomowano.

    SS Admiral – większy kuzyn MV Kalakala

    Historia promu SS Admiral sięga roku 1907, kiedy to firma Louisiana & Mississippi Valley Transfer Co. wprowadziła do eksploatacji prom SS Albatros. Był to typowy prom wyposażony w silnik parowy i koło łopatkowe, zbudowany z myślą o ruchu pasażerskim na rzece Missisipi.

    Albatros
    Albatros

    W 1937 roku wysłużony prom został sprzedany firmie Streckfus Steamers, która postanowiła całkowicie go przebudować, nadając mu wygląd zbliżony do słynnego MV Kalakala, operującego w Seattle. Projekt nowego promu stworzyła projektantka mody, Maizie Krebs. Chociaż nie miała ona żadnego doświadczenia w projektowaniu statków, udało jej się stworzyć nietypowy prom, wyróżniający się na tle innych jednostek na Missisipi.

    Przebudowę Albatrosa zlecono firmie Steamers Service Company. Prace trwały od 1938 do 1940 roku i pochłonęły 1 000 000 dolarów (współcześnie około 16,8 mln dolarów). Efekt prac był zdumiewający. Prom miał 114 m długości, 5 pokładów, w tym dwa w pełni klimatyzowane, podzielono go na 74 przedziały, przy czym w razie wypadku, jednostka utrzymałaby się na wodzie z 11 zalanymi przedziałami.

    SS Admiral podczas budowy
    SS Admiral podczas budowy

    Całą nadbudówkę wykonano ze stali. W luksusowym wnętrzu jednostki podobno można było pomieścić aż 4400 osób (sic!). Prom zachował swój napęd parowy i koła łopatkowe. W swój pierwszy rejs po przebudowie jednostka wyruszyła w lipcu 1940 roku z St. Louis.

    Aż do końca lat 70. prom był regularnie wykorzystywany na różnych trasach na Missisipi, kursując zwykle do godziny 15:00. W trakcie sezonu zimowego 1973-1974 prom przeszedł modernizację. Usunięto silniki parowe i zastąpiono je 3 silnikami diesla o łącznej mocy 2700 KM (dwa zasilały koła łopatkowe, a jeden dodatkowy zasilający całą jednostkę umieszczono z tyłu).

    SS Admiral
    SS Admiral

    W 1979 roku Admiral był już w kiepskim stanie. Mimo modernizacji napędu, nie przeprowadzono żadnej większej modernizacji wyposażenia czy też remontu. W związku z tym jednostka została zaczęła przynosić straty. Właściciel promu uznał, że najlepszym wyjściem będzie zamienienie go w pływający klub nocny.

    Przebudowa promu kosztowała około 30 mln dolarów. Całkowicie przerobiono wnętrze jednostki oraz usunięto napęd. Uznano bowiem, że lepiej zacumować prom na stałe przy nabrzeżu, niż ponosić koszty organizowania rejsów. W nowej roli jednostkę wykorzystywano do lat 90., kiedy to z powodu rosnących strat biznes przestał się opłacać.

    SS Admiral
    SS Admiral

    Prom przeholowano niedaleko Eads Bridge w St. Louis i ponownie przebudowano, tym razem na kasyno. Jednostka została oficjalnie nazwana President Casino Laclede’s Landing. W kasynie umieszczono 1230 automatów do gry i 59 stołów do gry, a także restaurację i 18 łazienek.

    Nieunikniony koniec

    Chociaż w roli kasyna prom spisywał się całkiem nieźle, jego stan systematycznie ulegał pogorszeniu. Stalowa konstrukcja rdzewiała, a koszty konserwacji był coraz wyższe. Co gorsza, 4 kwietnia 1998 roku doszło do wypadku.

    SS Admiral
    SS Admiral

    Wieczorem niedaleko promu przepływał holownik MV Anna Holly z 14 barkami wypełnionymi ładunkiem. Jednostka uderzyła jednak o nabrzeże, a 8 barek zerwało się z holu. Trzy z nich uderzyły w prom, zrywając 8 z 10 lin cumowniczych. Na pokładzie promu znajdowało się akurat około 3000 osób.

    Nieposiadający napędu Admiral zaczął się obracać, utrzymywany przy nabrzeżu jedynie przez dwie liny. Kapitan holownika obawiając się, że dryfujący prom uderzy o brzeg i zatonie, szybko opłynął go i zaczął spychać z powrotem w kierunku nabrzeża. Gdyby nie jego szybka reakcja istniało duże prawdopodobieństwo, że doszłoby do katastrofy. Ostatecznie w wyniku wypadku zostało rannych 50 osób, z których 16 hospitalizowano.

    SS Admiral
    SS Admiral

    Wysłużony prom wykorzystywano jeszcze przez kilka lat, ale od 2005 roku coraz częściej pojawiały się informacje o planach wycofania jednostki z eksploatacji. W sierpniu 2008 roku firma Pinnacle Entertainment, będąca właścicielem promu próbowała przeholować go niedaleko Chain of Rocks Bridge, aby nieco odświeżyć wizerunek kasyna, ale władze St. Louis nie wyraziły na to zgody.

    Ostatecznie w 2010 roku firma podjęła decyzję o zamknięciu kasyna i sprzedaniu wysłużonego promu na złom. Prace przerwano z powodu powodzi trwających od maja do czerwca 2011 roku, ale wznowiono je w lipcu. Po olbrzymim promie, podobnie jak po jego mniejszym kuzynie MV Kalakala pozostało tylko wspomnienie.

    SS Admiral
    SS Admiral
    SS Admiral (fot. Wikimedia Commons)
    SS Admiral (fot. Wikimedia Commons)
    SS Admiral (fot. Richie Diesterheft)
    SS Admiral (fot. Richie Diesterheft)
    SS Admiral w drodze do stoczni złomowej (fot. Rogerd/Wikimedia Commons)
    SS Admiral w drodze do stoczni złomowej (fot. Rogerd/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMesserschmitt Me 264 – niedoszły Amerikabomber
    Next Article Zapomniany Arsenal VB 10
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.