Zaprezentowany w 1952 roku na Motor Show Turynie Abarth 1500 Biposto Bertone był sensacją. Futurystyczny wygląd, przypominający odrzutowiec sprawiał, że samochód wyprzedzał swoje czasy. Zaraz po zakończeniu targów kupiła go firma Packard, która chciał wykorzystać go jako wzorzec dla swoich nowych aut.

Projekt Abartha 1500 Biposto Bertone przygotował Franco Scaglione. Samochód miał pokazywać możliwości firmy Abarth w zakresie projektowania samochodów sportowych. Nadwozie miało 4,5 m długości, pod maską ważącego 870 kg auta znalazł się dwucylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 73 KM.

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

Tym co najbardziej wyróżniało Abartha 1500 było jego futurystyczne i aerodynamiczne nadwozie z trzema przednimi lampami (podobne w pewnym stopniu do Tuckera Torpedo z 1948). Pod względem technicznym samochód nie wyróżniał się niczym specjalnym. Prędkość maksymalna wynosiła około 180 km/h.

Samochód zaprezentowano na Motor Show w Turynie 1952 roku, gdzie wzbudził olbrzymie zainteresowanie nie tylko odwiedzających, ale również przedstawicieli koncernów motoryzacyjnych, zwłaszcza amerykańskiego Packarda. Obecni na salonie Bill Graves i Edward Macauley, odpowiednio zastępca dyrektora działu technicznego Packarda i główny projektant w zakładach, postanowili kupić Abartha 1500 i przewieźć go do Detroit, gdzie miał posłużyć jako inspiracja dla projektów nowych aut.

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

Niestety w tym samym czasie doszło do zmian na najwyższych stanowiskach w firmie, a co za tym idzie zmianie uległa polityka firmy. Abarth 1500 Biposto Bertone nie został wykorzystany podczas prac nad nowymi samochodami i przez rok przeleżał nieużywany. W połowie 1953 roku przekazano go Dickowi Smithowi jako nagrodę za pomoc w stworzeniu nowego hasła reklamowego dla Packarda. Smith wykorzystywał go przez około dwadzieścia lat, po czym odstawił go do garażu.

Pozostawiony własnemu losowi samochód powoli niszczał, ale w 2003 roku wystawiono go na sprzedaż. Nowym właścicielem został kolekcjoner samochodów Chris M. Drake, który przez kolejnych siedem lat remontował Abartha. Prace zakończono w 2010 roku i od tego czasu Abarth 1500 Biposto Bertone pojawia się na różnych imprezach motoryzacyjnych w USA, gdzie cały czas budzi podziw swoim niesamowitym wyglądem.

Warto dodać, że Franco Scaglione w kolejnych latach zaprojektował jeszcze kilka futurystycznych samochodów koncepcyjnych, które wyróżniały się niesamowitym wyglądem i osiągami. Ich historia jest jednak całkowicie związana z powstaniem modelu 1500.

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)