SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Jedyny w swoim rodzaju Abarth 1500 Biposto Bertone
    Jedyny w sowim rodzaju Abarth 1500 Biposto Bertone
    Jedyny w swoim rodzaju Abarth 1500 Biposto Bertone
    Artykuły

    Jedyny w swoim rodzaju Abarth 1500 Biposto Bertone

    Michał BanachBy Michał Banach18 lutego 2018Updated:25 września 20182 komentarze2 Mins Read
    Zaprezentowany w 1952 roku na Motor Show Turynie Abarth 1500 Biposto Bertone był sensacją. Futurystyczny wygląd, przypominający odrzutowiec sprawiał, że samochód wyprzedzał swoje czasy. Zaraz po zakończeniu targów kupiła go firma Packard, która chciał wykorzystać go jako wzorzec dla swoich nowych aut.

    Projekt Abartha 1500 Biposto Bertone przygotował Franco Scaglione. Samochód miał pokazywać możliwości firmy Abarth w zakresie projektowania samochodów sportowych. Nadwozie miało 4,5 m długości, pod maską ważącego 870 kg auta znalazł się dwucylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 73 KM.

    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)
    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

    Tym co najbardziej wyróżniało Abartha 1500 było jego futurystyczne i aerodynamiczne nadwozie z trzema przednimi lampami (podobne w pewnym stopniu do Tuckera Torpedo z 1948). Pod względem technicznym samochód nie wyróżniał się niczym specjalnym. Prędkość maksymalna wynosiła około 180 km/h.

    Samochód zaprezentowano na Motor Show w Turynie 1952 roku, gdzie wzbudził olbrzymie zainteresowanie nie tylko odwiedzających, ale również przedstawicieli koncernów motoryzacyjnych, zwłaszcza amerykańskiego Packarda. Obecni na salonie Bill Graves i Edward Macauley, odpowiednio zastępca dyrektora działu technicznego Packarda i główny projektant w zakładach, postanowili kupić Abartha 1500 i przewieźć go do Detroit, gdzie miał posłużyć jako inspiracja dla projektów nowych aut.

    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)
    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)

    Niestety w tym samym czasie doszło do zmian na najwyższych stanowiskach w firmie, a co za tym idzie zmianie uległa polityka firmy. Abarth 1500 Biposto Bertone nie został wykorzystany podczas prac nad nowymi samochodami i przez rok przeleżał nieużywany. W połowie 1953 roku przekazano go Dickowi Smithowi jako nagrodę za pomoc w stworzeniu nowego hasła reklamowego dla Packarda. Smith wykorzystywał go przez około dwadzieścia lat, po czym odstawił go do garażu.

    Pozostawiony własnemu losowi samochód powoli niszczał, ale w 2003 roku wystawiono go na sprzedaż. Nowym właścicielem został kolekcjoner samochodów Chris M. Drake, który przez kolejnych siedem lat remontował Abartha. Prace zakończono w 2010 roku i od tego czasu Abarth 1500 Biposto Bertone pojawia się na różnych imprezach motoryzacyjnych w USA, gdzie cały czas budzi podziw swoim niesamowitym wyglądem.

    Warto dodać, że Franco Scaglione w kolejnych latach zaprojektował jeszcze kilka futurystycznych samochodów koncepcyjnych, które wyróżniały się niesamowitym wyglądem i osiągami. Ich historia jest jednak całkowicie związana z powstaniem modelu 1500.

    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)
    Abarth 1500 Biposto Bertone (fot. edvvc/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZatopienie liniowca RMS Lusitania
    Następny artykuł Amerykański naddźwiękowy bombowiec strategiczny Convair B-58 Hustler
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Monteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy

    20 czerwca 20222 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.