Zbudowana w 1973 roku wywrotka (wozidło) Terex 33-19 Titan była w swoim czasie największym tego typu pojazdem na świecie. Zbudowano jeden egzemplarz, który miał zapoczątkować seryjną produkcję, ale ostatecznie nigdy jej nie rozpoczęto. Prototyp przetrwał do naszych czasów i został zachowany w muzeum.

Rozwój przemysłu górniczego na początku lat 70. sprawił, że firma Terex, będąca częścią koncernu General Motors zainicjowała prace nad nowymi pojazdami dla kopalni węgla. Jednym z projektów było wozidło Terex 33-19 Titan, czyli olbrzymia sześciokołowa wywrotka, przeznaczona do transportu rud żelaza w kopalniach odkrywkowych.

Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)
Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)

Pojazd miał 20,35 m długości i 6,88 m wysokości, oraz masę własną 231 ton (sam pojazd bez płynów eksploatacyjnych i paliwa). Masa robocza wynosiła 548 ton. Maksymalna masa ładunku wynosiła 320 ton. Pojazd posiadał napęd elektryczny, ale prąd wytwarzany był przez potężny, 16-cylindrowy silnik diesla 16-645E4 o mocy 3300 KM i pojemności 169 litrów. Podwozie składało się z 3 osi, na których łącznie umieszczono 10 opon. Koszt budowy wyniósł około 1,5 mln dolarów (współcześnie około 7 mln dolarów).

Titan powstał w zakładach General Motors w Kanadzie. Po zakończeniu testów fabrycznych w styczniu 1975 roku oddelegowano go do firmy Kaiser Steel, gdzie wykorzystywano go do transportu rud żelaza w kopalniach znajdujących się w Eagle Maintain w Kalifornii. W 1978 roku pojazd trafił do kopalni w Sparwood, w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie.

Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)
Terex 33-19 Titan (fot. James Heilman)

W 1983 roku wywrotka zmieniła swoje barwy z charakterystycznych żółto-cytrynowych na żółto-niebieskie, gdy kopalnia zmieniła właściciela. Krótko później Terex 33-19 Titan zmienił właściciela. General Motors sprzedał go za 200 000 dolarów (współcześnie około 540 000 dolarów), plus 1 mln dolarów (współcześnie 3 mln dolarów) za części zamienne.

Ostatecznie w 1991 roku Titan został jednak wycofany z eksploatacji z powodu kosztów operacyjnych, braku zapotrzebowania na tak duży pojazd oraz problemów z awaryjnością zastosowanych podzespołów. Początkowo zakładano, że wywrotka zostanie zezłomowana, ale ostatecznie zachowano ją po odrestaurowaniu i usunięciu silnika w muzeum, zlokalizowanym w Titan Park, 126B Aspen Drive w Sparwood w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie.

W swoim czasie Terex 33-19 Titan był największym wozidłem na świecie. Dopiero w 1998 roku utracił to miano na rzecz Caterpillara 797. W trakcie eksploatacji Titan jako pojazd prototypowy cierpiał z powodu licznych awarii. Dodatkowo koszty jego eksploatacji były bardzo duże, a zmiany w przemyśle górniczym w połowie lat 70. sprawiły, że zaczęło brakować dla niego zajęcia.

Jako ciekawostkę warto dodać, że Titan zagrał w reklamie firmy Terex w 1977 roku. W spocie zagrał również amerykański golfiarz Jack Nicklaus.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.