Zbudowany w 1882 roku most Kinzua w Pensylwanii przez lata był jednym z najwyższych mostów kolejowych na świecie. W 1959 roku wycofano go z użycia, a z czasem utworzono wokół niego park krajobrazowy. W 2003 roku tornado zniszczyło jednak wiekową konstrukcję, której z powodu kosztów nie odbudowano, zamieniając resztki mostu w punkt widokowy.

Most Kinzua powstał z inicjatywy Thomasa L. Kane’a, który szukał sposobu na zbudowanie jak najszybszej trasy kolejowej między Bradford a Elk County w Pensylwanii. Do wyboru miał dwa rozwiązania – budowę 13-kilometrowej trasy biegnącej przez trudny teren, lub zbudowanie ponad 600-metrowego mostu przechodzącego przez dolinę Kinzua. Ze względu na koszty wybór padł na most zaprojektowany przez Octave Chanute.

Oryginalny, pierwszy Most Kinzua
Oryginalny, pierwszy Most Kinzua

Prace konstrukcyjne rozpoczęto 10 maja 1882 roku, a zakończono 29 sierpnia 1882 roku. W krótkim czasie 40 robotników postawiło 625-metrowy most kolejowy wykonany z 1408 ton żelaznych elementów. Całość opierała się na 20 filarach stojących na kamiennych podporach i wznosiła się na wysokość 92 m w najgłębszym punkcie doliny. Most Kinzua miał nośność 241 ton, a koszt budowy szacowano na ponad 167 000 dolarów (współcześnie około 4,13 mln dolarów).

Szybki rozwój kolei sprawił jednak, że pod koniec XIX wieku nośność mostu była już niewystarczająca. W związku z tym 14 maja 1900 roku przez most przejechał ostatni pociąg, po czym 24 maja rozpoczęto rozbiórkę konstrukcji. W miejscu starego mostu już 26 maja rozpoczęto budowę nowej, stalowej konstrukcji o masie 3046 ton zaprojektowanej przez C.R. Grimma. Koszt prac oszacowano na 275 000 dolarów (współcześnie około  8,28 mln dolarów).

Most Kinzua
Most Kinzua

Nowy most oficjalnie otwarto 25 września 1900 roku. Dzięki stalowej konstrukcji jego nośność wzrosła tak bardzo, że możliwe było nawet wykorzystywanie pociągów prowadzonych przez potężne parowozy Big Boy. Przez kolejne lata most pełnił swoją rolę i wspierał głównie ruch towarowy, jednak już po II wojnie światowej jego stan był na tyle zły, że wprowadzono limity prędkości do 8 km/h oraz masy pociągów.

5 października 1950 roku przez most Kinzua przejechał ostatni parowóz, a 21 czerwca 1959 roku trasę prowadząca przez most zamknięto dla ruchu. Ze względu na historyczne znaczenie mostu, podjęto decyzję o jego zachowaniu, a w 1970 roku oficjalnie uruchomiono park Kinzua Bridge State Park o powierzchni 133 hektarów.

Kinzua Sky Walk (fot. Allegheny National Forest Visitors Bureau)
Kinzua Sky Walk (fot. Allegheny National Forest Visitors Bureau)

Przez lata w parku organizowano wycieczki, których częścią było przejście przez most. Niestety we wrześniu 2002 roku władze zamknęły most, ponieważ podczas jego oględzin stwierdzono, że konstrukcja jest narażona na przewrócenie się podczas silnych wiatrów. Rozpoczęto przygotowania do remontu konstrukcji, jednak 21 lipca 2003 roku rejon doliny nawiedziło potężne tornado, które zniszczyło most.

Zawaliło się 11 z 20 wież, a przeprowadzone śledztwo wykazało, że powodem katastrofy były zużyte nity przytrzymujące stalową konstrukcję do podpór. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nity pochodziły w znacznej mierze z XIX wieku i były częścią pierwszego, żelaznego mostu. Podczas budowy stalowej konstrukcji wykorzystano część elementów z starej konstrukcji.

Władze rozważały odbudowę mostu, ale koszt prac oszacowano na 45 mln. Zamiast tego postanowiono przerobić część mostu, która przetrwała w punkt widokowy. Prace kosztujące 4,3 mln dolarów zakończono otwarciem Kinzua Sky Walk 15 września 2011 roku.

Kinzua Sky Walk (fot. interestingpennsylvania.com)
Kinzua Sky Walk (fot. interestingpennsylvania.com)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.