SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Big Boy (nie)największy parowóz na świecie
    Big Boy (nie)największy parowóz na świecie
    Big Boy (nie)największy parowóz na świecie
    Artykuły

    Big Boy (nie)największy parowóz na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2020Jeden komentarz4 Mins Read
    Wśród najsłynniejszych parowozów na świecie jednym z najbardziej rozpoznawalnych jest Union Pacific Series 4000 znany bardziej jako Big Boy. Uznawany przez wielu za największy i najsilniejszy parowóz na świecie budzi podziw nawet współcześnie, chociaż wcale nie był najpotężniejszy.

    Olbrzymie parowozy do najcięższych zdań

    Na początku lat 40-tych amerykańska spółka Union Pacific obsługująca towarową trasę kolejową przez góry Wasatch w stanie Utah uznała, że dotychczas wykorzystywane lokomotywy są za słabe aby ją obsługiwać. Nachylenie torów oraz potrzeba ciągnięcia ciężkich składów sprawiały, że na niektórych odcinkach pociągi musiały korzystać z pomocy dodatkowych lokomotyw.

    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4020
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4020

    W związku z tym firma zamówiła w zakładach ALCO (American Locomotive Company) nowy parowóz. Kierownikiem projektu został inżynier Otto Jabelmann. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, uznano, że nowa lokomotywa powstanie w oparciu o udane parowozy serii Challenger (4-6-6-4), z tą różnicą, że będzie od nich większa i cięższa, zachowując przy tym prędkość ponad 100 km/h.

    Prace projektowe nad nowymi parowozami oznaczonymi UP Series 4000 zakończono w 1941 roku. Ich efektem było powstanie olbrzymiej lokomotywy w układzie 4-8-8-4 o masie całkowitej 548 ton (lub 567 ton według innych źródeł) nazwanej Big Boy. Moc silnika wynosiła około 6200 KM, a prędkość maksymalna 130 km/h. Parowóz miał 26 m długości a wraz z tendrem aż 40 m.

    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4011
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4011

    Eksploatacja

    Łącznie w latach 1941-1944 zbudowano 25 lokomotyw tego typu, oznaczonych numerami 4000-4024 – koszt jednej lokomotywy wynosił 265 000 dolarów (współcześnie około 4,26 mln dolarów). Wszystkie skierowano do obsługi trasy między Green River (w stanie Wyoming) a Ogden (w stanie Utah). Już na etapie prac projektowych założono, że parowozy będą bardzo solidnie wykonane, ale przy tym proste w obsłudze. Dodatkowo silnik i palenisko przystosowano do zasilania kiepskiej jakości węglem, z jakiego korzystała w tym czasie Union Pacific. Wszystkie te zabiegi przydały się po włączeniu się Stanów Zjednoczonych do wojny w grudniu 1941 roku.

    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4002
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4002

    Wielu pracowników kolei zaciągnęło się wówczas do wojska, przez co Union Pacific musiał zatrudniać mniej wykwalifikowane osoby. Mimo bardzo intensywnej eksploatacji i raczej niezbyt dobrej obsługi parowozy Big Boy sprawowały się znakomicie. W swoim czasie były jednymi z największych i najcięższych, chociaż wbrew obiegowej opinii nie były ani najcięższe, ani najmocniejsze. Istniało kilka parowozów o podobnych parametrach np. Yellowstone (2-8-8-4) o mocy 6250 KM i masie 566 ton oraz Allegheny (2-6-6-6) o masie 544 ton i mocy 7500 KM.

    Po wojnie intensywnie eksploatowane Big Boye zaczęły jednak tracić na znaczeniu z powodu rosnących kosztów eksploatacji, zwłaszcza remontów oraz cen węgla. Popularność zyskiwały wówczas lokomotywy wyposazone w silniki diesla, dysponujące podobną a często większą siłą, ale przy niższych kosztach eksploatacji.

    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4002
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4002

    Ostatecznie w lipcu 1959 roku podjęto decyzję o ich wycofaniu z służby. Ostatni kurs zakończono 21 lipca 1959 roku a do 1962 roku utrzymywano w gotowości kilka parowozów tego typu. Nie było jednak potrzeby przywracania ich do służby. Ostatecznie z 25 zbudowanych egzemplarzy 17 zezłomowano, 7 znajduje się obecnie w muzeach i na ekspozycjach zewnętrznych a jeden przechodzi remont, który ma przywrócić parowóz do pełnej sprawności.

    Zachowane parowozy typu UP Series 4000:

    • 4004: Holliday Park, Cheyenne, Wyoming.
    • 4005: Forney Transportation Museum, Denver, Kolorado
    • 4006: Museum of Transportation, St. Louis, Missouri
    • 4012: Steamtown National Historic Site, Scranton, Pensylwania
    • 4014: Railway and Locomotive Historical Society, Southern California Chapter, Fairplex, Pomona, Kalifornia
    • 4017: National Railroad Museum, Green Bay, Wisconsin
    • 4018: Museum of the American Railroad, Dallas, Teksas
    • 4023: Kenefick Park, Omaha, Nebraska

    Legendarny Big Boy

    Olbrzymie parowozy Big Boy zapisały się w historii głównie ze względu na przypisywane im miano największych parowozów na świecie. Chociaż nie do końca było to zgodne z prawdą, bez wątpienia były to niesamowite maszyny, które nawet współcześnie robią olbrzymie wrażenie.

    Niestety olbrzymie rozmiary sprawiły, że nie udało się utrzymać żadnego z nich w sprawności. Podejmowane w ostatnich latach prace, które mają przywrócić do życia jeden egzemplarz Big Boya są bardzo kosztowne. Mimo to firma Union Pacific, która wzięła na siebie koszty i odpowiedzialność planuje, że parowóz o numerze 4014 wróci na tory w 2019 roku.

    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4022
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4022
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4019
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4019
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4019
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4019
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4004
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4004
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4014 (fot. Aaron Pedersen)
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4014 (fot. Aaron Pedersen)
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4012 (fot. Geoffrey F./Wikimedia Commons)
    Union Pacific Series 4000 Big Boy nr. 4012 (fot. Geoffrey F./Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWorosia – opuszczony kurort na Cyprze
    Next Article Opuszczony Port Lotniczy w Nikozji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.