Znajdujący się hrabstwie San Diego w Kalifornii wiadukt kolejowy Goat Canyon Trestle to wyjątkowa i nietypowa konstrukcja. Jest to obecnie najdłuższy, łukowy most stojakowy na świecie. Zbudowano go w 1933 roku i wykorzystywano do 2008 roku.

W 1907 roku pod kierownictwem Johna D. Spreckelsa rozpoczęto w Kalifornii budowę linii kolejowej łączącej San Diego z Imperial Valley. Dzięki temu możliwe było dostanie się do miasta od południa, bez potrzeby korzystania z dłuższej, północnej trasy. Linia przebiegała przez liczne góry, wąwozy i doliny, przez co uznawana była za wyjątkowo trudną do pokonania oraz problematyczną w utrzymaniu.

Goat Canyon Trestle (po lewej widać wyjazd z zawalonego tunelu (fot. lastadventurer.com)

Goat Canyon Trestle – po lewej widać wyjazd z zawalonego tunelu (fot. lastadventurer.com)

Trzęsienia ziemi nawiedzające ten rejon doprowadzały do zawaleń tuneli, przez co ruch kolejowy był często wstrzymywany. W marcu 1932 roku jedno z nich doprowadziło do całkowitego zawalenia jednego z tunelu. W związku z tym San Diego and Arizona Railway podjęły decyzję o budowie wiaduktu przebiegającego przez Goat Canyon.

Prace nad konstrukcja rozpoczęły się na przełomie 1932 i 1933 roku. Ze względu na trudne warunki pogodowe i duże różnice temperatur, zdecydowano się na budowę drewnianego mostu stojakowego (tzw. trestle bridge). Konstrukcja łączona była bez użycia gwoździ, dzięki czemu obniżono koszty i wyeliminowano problem odkształcania się konstrukcji pod wpływem temperatur.

Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

Wiadukt ma 229 m długości przy szczycie i 182 m długości u podnóża. Ze względu na nierówną powierzchnię kanionu, oraz potrzebę połączenia torów znajdujących się na różnych wysokościach, konstrukcja ma 57 do 61 m wysokości. Tym co wyróżnia Goat Canyon Trestle jest zakrzywiony kształt wiaduktu. Dzięki temu konstrukcja łatwiej znosi silne podmuchy wiatrów w kanionie.

Chociaż wiadukt ułatwił podróż przez ten rejon, nie wyeliminowało to problemów z osunięciami ziemi i zawalaniem się innych tuneli. Po II wojnie światowej, podobnie jak w całych Stanach Zjednoczonych, pasażerski ruch kolejowy zaczął się zmniejszać, w związku z czym w 1951 roku z trasy wycofano pociągi pasażerskie, pozostawiając jedynie pociągi towarowe.

Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

W 1976 roku rejon ten nawiedził huragan Kathleen, który uszkodził znaczną część trasy oraz wiadukt. Naprawy przeprowadzono dopiero w 1981 roku, jednak już w 1983 roku trasę ponownie zamknięto z powodu zawalenia się jednego z tuneli. Ze względu na zły stan torowiska, ruch kolejowy w kolejnych latach był regularnie wstrzymywany. W 2008 roku trasę ostatecznie zamknięto z przyczyn technicznych, jednak w praktyce chodziło o kwestie ekonomiczne, ponieważ koszt remontu torowisk, wiaduktów i tuneli był zbyt wysoki.

Goat Canyon Trestle

Goat Canyon Trestle

Obecnie w rejonie wiaduktu prowadzone są prace renowacyjne, które mają umożliwić przywrócenie ruchu na trasie, jednak prawdopodobnie będzie on miał znaczenie turystyczne. Sam wiadukt Goat Canyon Trestle jest aktualnie jedną z lokalnych atrakcji turystycznych, jednak dotarcie do niego jest trudne ze względu na oddalenie od dróg i wysokie temperatury.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+