SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany LTV XC-142
    Zapomniany LTV XC-142
    Zapomniany LTV XC-142
    Artykuły

    Zapomniany LTV XC-142

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec lat 50. w USA rozpoczęto prace koncepcyjne nad samolotem pionowego/krótkiego startu i lądowania (V/STOL), który miał być bardziej pojemny od śmigłowców. Tak powstał LTV XC-142. Mimo w miarę udanych prób, maszyna nigdy nie weszła do eksploatacji, a projekt zamknięto po kilku latach.

    Pomysł zaprojektowania samolotu pionowego lub krótkiego startu i lądowania, który dysponowałby zdecydowanie lepszymi osiągami niż śmigłowce pojawił się w USA w 1959 roku. Do stycznia 1961 roku prowadzone były konsultacje między wszystkimi formacjami amerykańskich sił zbrojnych, w wyniku których stworzono wspólne wymagania dla takiej maszyny. Programem miało kierować Bureau of Naval Weapons. Ostatecznie kontrakt na budowę pięciu prototypów takiej maszyny otrzymało konsorcjum Ling-Temco-Vought (LTV).

    LTV XC-142
    LTV XC-142

    Maszyna otrzymała oznaczenie LTV XC-142. Oblot miał miejsce 29 września 1964 roku, pierwszy zawis wykonano 29 grudnia 1964 roku, a pierwsze przejście z lotu poziomego do pionowego miało miejsce 11 stycznia 1965 roku. Podczas prób wyszły na jaw wady konstrukcyjne związane z przekładniami i systemem sterowania kątem natarcia skrzydeł, jednak nie miały one charakteru uniemożliwiającego kontynuowanie prac nad projektem.

    W toku prób, z projektu wycofała się jednak US Navy, uznając, że maszyna będzie wymagała zbyt dobrze przygotowanych lądowisk i jej wykorzystanie w trudnym terenie będzie utrudnione. Oznaczało to również, że zmieniły się wymagania dla maszyny. Możliwość rezygnacji z systemów potrzebnych do operowania z pokładu lotniskowca sprawiła, że dalsze prace nad prototypami były nieznacznie łatwiejsze, a sama maszyna mogła zyskać lepsze osiągi dzięki odciążeniu konstrukcji. Próby prowadzone przez USAF kontynuowano do 1966 roku i chociaż dawały one pozytywne rezultaty, rozwój śmigłowców sprawił, że ostatecznie zrezygnowano z dalszych prac nad projektem XC-142 (chociaż krótko przed jego zakończeniem rozważano zamówienie demonstratora produkcyjnego oznaczonego jako C-142B).

    LTV XC-142
    LTV XC-142

    Jeden zachowany prototyp przekazano NASA, które testowało go od maja 1966 roku do maja 1970 roku. Po zakończeniu prób maszyna została przekazana do National Museum of the United States Air Force w Wright-Patterson Air Force Base, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    LTV XC-142 miał 17,7 m długości i 20,57 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa przy krótkim starcie wynosiła 20 185 kg. Napęd stanowiły cztery silniki turbośmigłowe General Electric T64-GE-1 o mocy 2850 KM, zapewniające prędkość maksymalną 694 km/h i przelotową 463 km/h. Zasięg operacyjny wynosił 370-760 km w zależności od ładunku, a maksymalny zasięg 6100 km. Maszyna mogła zabrać na pokład 3600 kg ładunku lub 32 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 24 rannych na noszach wraz z 4 sanitariuszami.

    LTV XC-142
    LTV XC-142
    LTV XC-142
    LTV XC-142
    LTV XC-142
    LTV XC-142
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDamskie półbuty, które możesz nosić wczesną jesienią
    Następny artykuł Banki głosów – sposób na nagrania lektorskie przez internet
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.