W przeciwieństwie do Rosjan, Amerykanie nie posiadają zbyt dużej floty lodołamaczy. Obecnie największą tego typu jednostką – pod względem wyporności i długości, jest należący do US Coast Guard lodołamacz USCGC Healy wprowadzony do służby w 1999 roku.

Za wyjątkiem wód wokół Alaski, większość szlaków wodnych wokół wybrzeży USA nie zamarza, w związku z tym Amerykanie nie muszą utrzymywać w służbie floty dużych lodołamaczy. Większość jednostek tego typu pływających pod amerykańską banderą wykorzystywana jest przez US Coast Guard bądź przez instytucje naukowe, a ich głównym zadaniem jest udział w operacjach badawczych lub wspieranie działań ratowniczych w Arktyce.

USCGC Healy i CCGS Louis S. St-Laurent

USCGC Healy i CCGS Louis S. St-Laurent

Do lat 80. wycofano z eksploatacji większość starych lodołamaczy, zaprojektowanych jeszcze w latach 40. Obecnie (stan na 2019 rok) flota lodołamaczy w USA składa się z 7 jednostek w służbie i jednej w permanentnej rezerwie (z powodu stanu technicznego i braku pomysłu i środków na naprawy). Największym obecnie używanym w USA lodołamaczem jest USCGC Healy.

Jego budowę rozpoczęto 16 września 1996 roku w stoczni Avondale Shipyard. Wodowanie miało miejsce 15 listopada 1997 roku, a do służby jednostka weszła 10 listopada 1999 roku. Swoją nazwę statek zawdzięcza postaci Michaela A. Healy, oficera US Revenue Cutter Service, czyli działającej w drugiej połowie XIX wieku poprzedniczce US Coast Guard.

USCGC Healy

USCGC Healy

USCGC Healy ma 128 m długości i wyporność 16 257 ton. Jego napęd stanowią 4 silniki diesla Sulzer 12ZAV40S, zapewniające moc 47 000 KM. Prędkość maksymalna wynosi 17 węzłów, a podczas pokonywania lodu o grubości 1,4 m spada do 3 węzłów. Duży wkład w proces projektowania statku miała fińska stocznia Kværner Masa-Yards Arctic Technology Centre, która pomagała w obliczeniach i projekcie kadłuba oraz napędu amerykańskiego lodołamacza.

Lodołamacz oprócz zadań patrolowych i ratunkowych w ramach US Coast Guard przystosowany jest do udziału w operacjach badawczych i naukowych. W związku z tym wiele jego pomieszczeń to różnego rodzaju laboratoria. Dzięki znaczącej automatyzacji, załoga statku liczy 19 oficerów, 12 podoficerów, 54 marynarzy i 51 naukowców. Dodatkowym wyposażeniem USCGC Healy jest lądowisko dla helikopterów na rufie.

USCGC Healy

USCGC Healy

Jak przystało na jednostkę badawczą, lodołamacz spędza większość czasu w Arktyce, gdzie bierze udział w badaniach naukowych i szkoleniu specjalistów. Tylko kilkukrotnie USCGC Healy brał udział w mniejszych operacjach ratunkowych, z których żadna nie była specjalnie spektakularna.

Ze względu na stan amerykańskiej floty lodołamaczy, w 2012 roku dowództwo US Coast Guard podjęło decyzję o rozbudowie swojego potencjału o 3 nowe lodołamacze w ramach programu Polar Security Cutter. Zakładana on zbudowanie jednostek o długości 140 m i wyporności 23 300 ton, które mają wejść do służby po 2024 roku. Pod względem wyposażenia i możliwości operacyjnych będą to o wiele bardziej dopracowane jednostki od USCGC Healy.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.