SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M38 Wolfhound – zapomniany następca M8 Greyhound
    M38 Wolfhound - zapomniany następca M8 Greyhound
    M38 Wolfhound - zapomniany następca M8 Greyhound
    Artykuły

    M38 Wolfhound – zapomniany następca M8 Greyhound

    Michał BanachBy Michał Banach5 lipca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej M8 Greyhound był jednym z najważniejszych lekkich, kołowych pojazdów rozpoznawczych używanych przez amerykańską armię. W 1944 roku rozpoczęto prace nad jego następcą – M38 Wolfhound. Pojazd był bardzo obiecujący, ale koniec wojny sprawił, że nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Zaprojektowane w 1940 roku M8 Greyhound, oraz jego nieco uproszczona, pozbawiona wieży wersja oznaczona jako M20, były podstawowymi samochodami pancernymi amerykańskiej armii podczas II wojny światowej. Od marca 1943 roku do końca wojny zbudowano 8523 M8 i 3791 M20. Pojazdy te spisywały się całkiem nieźle, ale ze względu na fakt, że zaprojektowano je według założenia, że będą to pojazdy rozpoznawcze, unikające konfrontacji z przeciwnikiem, cechowały się słabym opancerzeniem i niezbyt silnym uzbrojeniem.

    M38 Wolfhound
    M38 Wolfhound

    W związku z tym, już w 1944 roku rozpoczęto prace nad ich następcą. Równolegle rozpoczęto kilka programów, w ramach których powstały pojazdy zarówno sześciokołowe jak i ośmiokołowe. Chevrolet stworzył projekt sześciokołowego samochodu pancernego M38 Wolfhound (prototyp oznaczony był jako T38). Pojazd był znaczącym rozwinięciem M8. Osie rozmieszczono symetrycznie, a wieżę umieszczono nad środkową osią. Była ona otwarta z góry tak jak w M8, ale nieco większa, co ułatwiało obsługę uzbrojenia.

    Jako napęd wybrano ośmiocylindrowy silnik Cadillac 42 o mocy 110 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną na drodze około 97 km/h i zasięg 483 km. Sam pojazd miał 5,1 m długości, 2,4 m szerokości i 2 m wysokości, a jego masa wynosiła 6,9 tony. Uzbrojenie składało się z armaty M6 kalibru 37 mm w wieży, oraz sprzężonego z nią karabinu maszynowego Browning M1919A4 kalibru 7,62 mm, oraz przeciwlotniczego karabinu maszynowego Browning M2 kalibru 12,7 mm. Załoga liczyła 4 żołnierzy – dowódcę, działonowego, ładowniczego i kierowcę.

    M38 Wolfhound
    M38 Wolfhound

    Podczas testów, jeden z prototypów wyposażono w wieżę z czołgu lekkiego M24 Chaffee, w celu sprawdzenia możliwości przezbrojenia samochodów pancernych w znacznie skuteczniejszą armatę kalibru 75 mm.

    Testy M38 szły sprawnie i na początku 1945 roku dowództwo wojsk lądowych podjęło decyzję o wprowadzeniu Wolfhounda do produkcji seryjnej (w wersji z armatą kalibru 37 mm). Zanim jednak produkcja ruszyła na dobre, wojna w Europie dobiegła końca, przez co zapotrzebowanie na pojazd zniknęło – również na Pacyfiku sytuacja była na tyle dobra, że nowy pojazd nie był potrzebny. W związku z tym program zamknięto po zbudowaniu zaledwie kilku pojazdów serii przedprodukcyjnej. Tym samym M38 Wolfhound podzielił los wielu ambitnych projektów amerykańskiej armii z końca II wojny światowej.

    M38 Wolfhound z wieżą czołgu M24
    M38 Wolfhound z wieżą czołgu M24
    M38 Wolfhound z wieżą czołgu M24
    M38 Wolfhound z wieżą czołgu M24

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleToyota Mega Cruiser – japoński Hummer
    Next Article Eksperymentalne, wielowieżowe czołgi ciężkie SMK i T-100 oraz SU-100Y
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.