Chociaż Lockheed P-38 Lightning był udaną konstrukcją, czego dowodem był fakt, że eksploatowano go przez całą II wojnę światową, konstruktorzy z zakładów Lockheeda już w 1940 roku zainicjowali prace nad jego ulepszoną, potężniejszą wersją. Tak powstał Lockheed XP-58 Chain Lightning, który ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej.

Opracowywany od 1937 roku Lockheed P-38 Lightning został oblatany 27 stycznia 1939 roku. Po serii prób, wprowadzono go do eksploatacji w lipcu 1941 roku. Powstało kilka wersji różniących się wyposażeniem i uzbrojeniem, ale w praktyce, wszystkie te samoloty wywodziły się z jednej konstrukcji i dysponowały podobnymi możliwościami bojowymi. Jeszcze zanim P-38 wszedł do służby, inżynierowie Lockheeda postanowili jednak opracować lepiej uzbrojoną i wyposażoną w mocniejsze silniki wersję maszyny.

Lockheed XP-58 Chain Lightning
Lockheed XP-58 Chain Lightning

Zakładano, że samolot trafi do eksploatacji albo w USAAC (US Army Air Corps), albo trafi do RAF-u. Prace nad maszyną prowadzone był całkowicie w oparciu o wewnętrzne finansowanie i według własnych wytycznych zakładów Lockheeda, a nie na podstawie żadnego zamówienia ze strony wojska. Rozpoczęto je w połowie 1940 roku, przy czym już w lipcu po raz pierwszy zmieniono koncepcję samolotu z powodu potrzeby zmiany silników na mocniejsze, aby nowy samolot zachował jak najlepsze osiągi.

Maszyna otrzymała oznaczanie XP-58 i nazwę Chain Lightning. Wstępnie projektowano ją jako jednoosobowy, dwusilnikowy ciężki myśliwiec wyposażony w działko kalibru 20 mm i 4 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm w nosie. Szybko zmodyfikowano koncepcję i dołożono dodatkowe karabiny maszynowe w ogonie, do samoobrony.

Lockheed XP-58 Chain Lightning
Lockheed XP-58 Chain Lightning

W toku prac projektowych okazało się, że obsługa karabinów maszynowych z tyłu była zbyt problematyczna, więc zamieniono je na dwie wieżyczki z karabinami maszynowymi po jednej na grzbiecie i pod kadłubem, obsługiwane przez drugiego członka załogi. Niestety w tym czasie okazało się, że wybrane w lipcu 1940 roku silniki Pratt & Whitney XH-2600 nie powstaną, więc zamieniono je na silniki Wright R-2160 Tornado.

Projekt zaprezentowano wojsku, które w marcu 1942 roku zamówiło drugi prototyp różniący się większymi zbiornikami paliwa. Chociaż USAAC zainteresowało się projektem XP-58, od początku nie miało pomysłu na jego wykorzystanie. We wrześniu 1942 roku zmieniono więc jego rolę na samolot szturmowy przystosowany do atakowania celów z niskiego pułapu i uzbrojony w działo kalibru 75 mm. Pomysł był ciekawy, ale dostosowanie maszyny do nowej roli było czasochłonne, a w tym czasie dostępne były już dwa inne projekty samolotów w podobnej konfiguracji – Douglas A-26 Invader i Beechcraft XA-38 Grizzly.

Lockheed XP-58 Chain Lightning
Lockheed XP-58 Chain Lightning

W tej sytuacji XP-58 został przeklasyfikowany na myśliwiec przechwytujący, który miał używać działa kalibru 75 mm do niszczenia bombowców. Rozważano również zainstalowanie w nosie działek kalibru 37 mm zamiast karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, ale osiągi działek był nieodpowiednie do przewidzianej roli myśliwca. Zrezygnowano również z prac nad drugim prototypem.

W lutym 1943 roku po raz kolejny zmieniono silniki na Allision V-3420 i wznowiono prace nad drugim prototypem. Pierwszy prototyp został ostatecznie ukończony i oblatany 6 czerwca 1944 roku. Maszyna sprawiała dużo problemów, głównie z powodu niedopracowanej konstrukcji turbosprężarek i silników. XP-58 wykonał 25 lotów testowych, po czym przeniesiono go do Wright Field, gdzie dotarł 22 października 1944 roku.

Lockheed XP-58 Chain Lightning
Lockheed XP-58 Chain Lightning

Problemy techniczne i zmiana sytuacji na froncie sprawiły, że prace nad XP-58 zostały przerwane pod koniec 1944 roku. Drugiego prototypu nigdy nie ukończono. W tym miejscu warto dodać, że o wiele wcześniej, bo już 26 maja 1942 roku oblatany został prototyp myśliwca Northrop P-61 Black Widow, który w praktyce był bardzo podobną konstrukcją do Lockheed XP-58 Chain Lightning, ale o większym potencjale i możliwościach bojowych.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×