SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lockheed XP-58 Chain Lightning – super Lightning
    Artykuły

    Lockheed XP-58 Chain Lightning – super Lightning

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2023Updated:21 lipca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Lockheed XP-58 Chain Lightning - super Lightning
    Lockheed XP-58 Chain Lightning - super Lightning
    Chociaż Lockheed P-38 Lightning był udaną konstrukcją, czego dowodem był fakt, że eksploatowano go przez całą II wojnę światową, konstruktorzy z zakładów Lockheeda już w 1940 roku zainicjowali prace nad jego ulepszoną, potężniejszą wersją. Tak powstał Lockheed XP-58 Chain Lightning, który ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Opracowywany od 1937 roku Lockheed P-38 Lightning został oblatany 27 stycznia 1939 roku. Po serii prób, wprowadzono go do eksploatacji w lipcu 1941 roku. Powstało kilka wersji różniących się wyposażeniem i uzbrojeniem, ale w praktyce, wszystkie te samoloty wywodziły się z jednej konstrukcji i dysponowały podobnymi możliwościami bojowymi. Jeszcze zanim P-38 wszedł do służby, inżynierowie Lockheeda postanowili jednak opracować lepiej uzbrojoną i wyposażoną w mocniejsze silniki wersję maszyny.

    Lockheed XP-58 Chain Lightning
    Lockheed XP-58 Chain Lightning

    Zakładano, że samolot trafi do eksploatacji albo w USAAC (US Army Air Corps), albo trafi do RAF-u. Prace nad maszyną prowadzone był całkowicie w oparciu o wewnętrzne finansowanie i według własnych wytycznych zakładów Lockheeda, a nie na podstawie żadnego zamówienia ze strony wojska. Rozpoczęto je w połowie 1940 roku, przy czym już w lipcu po raz pierwszy zmieniono koncepcję samolotu z powodu potrzeby zmiany silników na mocniejsze, aby nowy samolot zachował jak najlepsze osiągi.

    Maszyna otrzymała oznaczanie XP-58 i nazwę Chain Lightning. Wstępnie projektowano ją jako jednoosobowy, dwusilnikowy ciężki myśliwiec wyposażony w działko kalibru 20 mm i 4 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm w nosie. Szybko zmodyfikowano koncepcję i dołożono dodatkowe karabiny maszynowe w ogonie, do samoobrony.

    Lockheed XP-58 Chain Lightning
    Lockheed XP-58 Chain Lightning

    W toku prac projektowych okazało się, że obsługa karabinów maszynowych z tyłu była zbyt problematyczna, więc zamieniono je na dwie wieżyczki z karabinami maszynowymi po jednej na grzbiecie i pod kadłubem, obsługiwane przez drugiego członka załogi. Niestety w tym czasie okazało się, że wybrane w lipcu 1940 roku silniki Pratt & Whitney XH-2600 nie powstaną, więc zamieniono je na silniki Wright R-2160 Tornado.

    Projekt zaprezentowano wojsku, które w marcu 1942 roku zamówiło drugi prototyp różniący się większymi zbiornikami paliwa. Chociaż USAAC zainteresowało się projektem XP-58, od początku nie miało pomysłu na jego wykorzystanie. We wrześniu 1942 roku zmieniono więc jego rolę na samolot szturmowy przystosowany do atakowania celów z niskiego pułapu i uzbrojony w działo kalibru 75 mm. Pomysł był ciekawy, ale dostosowanie maszyny do nowej roli było czasochłonne, a w tym czasie dostępne były już dwa inne projekty samolotów w podobnej konfiguracji – Douglas A-26 Invader i Beechcraft XA-38 Grizzly.

    Lockheed XP-58 Chain Lightning
    Lockheed XP-58 Chain Lightning

    W tej sytuacji XP-58 został przeklasyfikowany na myśliwiec przechwytujący, który miał używać działa kalibru 75 mm do niszczenia bombowców. Rozważano również zainstalowanie w nosie działek kalibru 37 mm zamiast karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, ale osiągi działek był nieodpowiednie do przewidzianej roli myśliwca. Zrezygnowano również z prac nad drugim prototypem.

    W lutym 1943 roku po raz kolejny zmieniono silniki na Allision V-3420 i wznowiono prace nad drugim prototypem. Pierwszy prototyp został ostatecznie ukończony i oblatany 6 czerwca 1944 roku. Maszyna sprawiała dużo problemów, głównie z powodu niedopracowanej konstrukcji turbosprężarek i silników. XP-58 wykonał 25 lotów testowych, po czym przeniesiono go do Wright Field, gdzie dotarł 22 października 1944 roku.

    Lockheed XP-58 Chain Lightning
    Lockheed XP-58 Chain Lightning

    Problemy techniczne i zmiana sytuacji na froncie sprawiły, że prace nad XP-58 zostały przerwane pod koniec 1944 roku. Drugiego prototypu nigdy nie ukończono. W tym miejscu warto dodać, że o wiele wcześniej, bo już 26 maja 1942 roku oblatany został prototyp myśliwca Northrop P-61 Black Widow, który w praktyce był bardzo podobną konstrukcją do Lockheed XP-58 Chain Lightning, ale o większym potencjale i możliwościach bojowych.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMaszyna Boiraulta – (prawie) przodek czołgów
    Next Article Katastrofa lotnicza w Găinești (1938) – największa przedwojenna katastrofa lotnicza LOT-u
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 października 20233 Mins Read1 Views

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 lutego 20193 Mins Read

    Short Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy

    Opracowany w połowie lat 60. Short Belfast był ciężkim samolotem transportowym zaprojektowanym dla RAF z…

    Artykuły
    15 czerwca 20225 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    W latach 60., za sprawą budowanych w ZSRR ciężkich śmigłowców transportowych Mi-6, przedstawiciele wojska i…

    Artykuły
    1 marca 20173 Mins Read

    Turystyka biznesowa

    O turystyce biznesowej możemy mówić w sytuacji, kiedy cel podróży związany jest z wykonywanym zawodem,…

    Artykuły
    9 maja 20203 Mins Read

    Villar-Perosa – pierwszy pistolet maszynowy?

    Zaprojektowany w 1914 roku we Włoszech pistolet maszynowy Villar-Perosa uznawany jest za pierwszą tego typu…

    Artykuły
    1 października 20222 Mins Read

    Praying Mantis Machine Gun Carrier – szalony projekt E. J. Tappa

    Brytyjski inżynier E. J. Tapp zaprojektował w 1937 roku bardzo nietypowy pojazd – Praying Mantis…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.