SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » L-ATV – następca HMMWV
    L-ATV - następca HMMWV
    L-ATV - następca HMMWV
    Artykuły

    L-ATV – następca HMMWV

    Michał BanachBy Michał Banach27 sierpnia 2015Updated:7 lipca 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Każda armia na świecie ma swoje najsłynniejsze pojazdy i uzbrojenie. W przypadku USA, jednym z takich symboli jest HMMWV, znany również jako Humvee lub Hummer (ang. High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle – wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności). Wprowadzony do produkcji w 1983 roku doczekał się swojego następcy. Zostanie nim pojazd L-ATV.

    Geneza i program JLTV

    HMMWV powstał pod koniec lat 70-tych w odpowiedzi na zapotrzebowanie amerykańskiej armii na nowe samochody terenowe. Początkowo nowy pojazd miał zastąpić takie pojazdy jak M151, ale z czasem okazało się, że podwozie ma znacznie większy potencjał, pozwalający na stworzenie olbrzymiej ilości wariantów zarówno nieuzbrojonych jak i uzbrojonych.

    Pojazd ten powstał jednak w warunkach Zimnej Wojny i nie przewidywał nowych zagrożeń, jakie pojawiły się po 2003 roku, kiedy amerykańska armia włączyła się w globalną wojnę z terroryzmem. Podczas misji w Iraku i Afganistanie żołnierze spotkali po raz pierwszy tzw. IED (ang. Improvised explosive device – improwizowany ładunek wybuchowy, znany również jako fugas).

    HMMWV w Afganistanie w 2009 roku (fot. Staff Sgt. William Greeson)
    HMMWV w Afganistanie w 2009 roku (fot. Staff Sgt. William Greeson)

    Potężne ładunki wybuchowe umieszczone przy drogach zaczęły zadawać bardzo poważne straty oddziałom wyposażonym w pojazdy typu HMMWV. W odpowiedzi na zagrożenie US Army wprowadziło do eksploatacji pojazdy typu MRAP (ang. Mine Resistant Ambush Protected – w Polsce nazwę tę można przetłumaczyć na pojazd minoodoporny, ale określenie MRAP jest stosowane częściej).

    MRAP-y w Iraku w 2007 roku (fot. Cpl. Thomas J. Griffith)
    MRAP-y w Iraku w 2007 roku (fot. Cpl. Thomas J. Griffith)

    Niestety, aby zapewnić odpowiednią ochronę załodze, MRAP-y utraciły mobilność i potencjał modernizacyjny lżejszych HMMWV. Z drugiej strony tradycyjne pojazdy terenowe okazały się całkowicie nieprzydatne w warunkach konfliktów asymetrycznych.

    Skutki eksplozji improwizowanego ładunku wybuchowego
    Skutki eksplozji improwizowanego ładunku wybuchowego

    W 2005 roku w Pentagonie ogłoszono program pozyskania następcy HMMWV, nazwany JLTV (ang. Joint Light Tactical Vehicle – lekki wielofunkcyjny pojazd taktyczny). Ze względu na bardzo trudne zadanie zaprojektowania pojazdu łączącego w sobie mobilność samochodów terenowych z poziomem ochrony MRAP-ów, dopiero po 10 latach (sic!) udało się wybrać pojazd, który spełnia wymagania. Został nim zaprojektowany przez Oshkosh Corporation L-ATV.

    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)

    L-ATV – Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle

    Prace nad L-ATV rozpoczęły się w 2007 roku, a pierwsza zamknięta prezentacja miała miejsce 10 października 2011 roku. W kolejnych latach kilkanaście pojazdów prototypowych brało udział w trudnych próbach i testach organizowanych przez Us Army i USMC, przechodząc liczne modyfikacje i przeróbki.

    Ostatecznie pojazd jaki widzimy dziś i który zastąpi HMMWV, to jedynie baza do zbudowania kolejnych wariantów i wersji. Większość informacji na temat pojazdu nie jest obecnie jawna i pewnie minie kilka lat zanim poznamy dokładne parametry L-ATV.

    Na chwilę obecną wiadomo, że pojazd wyposażony jest w system ochrony załogi Core 1080 oraz zawieszenie TAK-4i z możliwością regulacji prześwitu. L-ATV ma 20-calowe koła a w wersji podstawowej może być wyposażony w wieżyczkę z uzbrojeniem w postaci karabinu maszynowego lub granatnika 40 mm. Załoga ma do dyspozycji fotele chroniące przed skutkami wybuchu min, a sam pojazd wyposażony jest w system gaśniczy.

    Napęd stanowi silnik GM Duramax V8 o pojemności 6,6 litra i mocy około 300 KM. Przy wadze prawie 6,5 tony pojazd powinien osiągać prędkość ponad 110 km/h na drodze (takie były wymagania w ramach programu JLTV).

    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)

    Zgodnie z zamówieniem amerykańskiej armii mają powstać dwa warianty – 4- i 2-osobowy. Ten pierwszy uznawany jest za wersję podstawową i będzie zapewne najczęściej wykorzystywany. Wariant dwuosobowy to wersja do dalszej zabudowy – jako np. ambulans, pojazd z dodatkowym ciężkim uzbrojeniem, albo inny pojazd specjalistyczny.

    Kolejne wersje L-ATV pojawią się zapewne w najbliższych latach wraz z ich stopniowym wprowadzeniem do eksploatacji. Jednym z ważniejszych założeń projektowych był wymóg transportu pojazdów za pomocą śmigłowców CH-47 i CH-53.

    Śmigłowiec CH-53E podczas przenoszenia jednego z prototypów pojazdów JLTV (fot. peocscss.army.mil)
    Śmigłowiec CH-53E podczas przenoszenia jednego z prototypów pojazdów JLTV (fot. peocscss.army.mil)

    Kontrakt

    W ramach kontraktu jaki zakłady Oshkosh zdobyły 25 sierpnia 2015 roku, firma ma łącznie dostarczyć ponad 50 tysięcy pojazdów (49 100 dla US Army i 5500 dla USMC). Pierwsza część kontraktu zakłada dostarczenie w najbliższych latach „małej” serii próbnej, czyli 16 901 pojazdów (sic!) o wartości 6,7 mld dolarów. Większość z tych pojazdów trafi do US Army, a niewielka część do USMC.

    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)

    Koszt jednego pojazdu wynosi od 250 000 do aż 400 000 dolarów w zależności od konfiguracji i wyposażenia. Nie są to więc tanie pojazdy. Docelowo kontrakt zakłada, że proces wymiany HMMWV na L-ATV potrwa do 2040 roku, a pierwsza jednostka w pełni wyposażona w nowe pojazdy będzie gotowa w 2019 roku.

    Brak pośpiechu w wymianie wysłużonych HMMWV spowodowany jest sporą ilością obecnie wykorzystywanych pojazdów typu MRAP, a także mniejszym zaangażowaniem amerykańskiej armii w konflikty zagraniczne. Jak widać nowe pojazdy mają pozostać w eksploatacji znacznie dłużej niż poprzednik.

    L-ATV podczas wyładunku z Herculesa (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV podczas wyładunku z Herculesa (fot. Oshkosh Defence)

    Koniec wojskowych samochodów terenowych?

    Program JLTV jest o tyle ciekawy, że pokazuje nowy kierunek rozwoju uzbrojenia. Znikają powoli tradycyjne pojazdy terenowe i ciężarówki, a ich miejsce zajmują znacznie droższe ale i zapewniające znacznie lepsza ochronę pojazdy będące hybrydami MRAP-ów i terenówek.

    Minie jeszcze wiele lat (dziesięcioleci) zanim tego typu pojazdy całkowicie wyeliminują z uzbrojenia pojazdy terenowe, ale widać, że życie żołnierzy jest coraz cenniejsze. Niestety opóźnienia w programie JLTV spowodowane wyśrubowanymi wymaganiami sprawiły, że wielu żołnierzy zginęło i zapewne jeszcze zginie w znacznie słabiej opancerzonych pojazdach terenowych.

    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)
    L-ATV (fot. Oshkosh Defence)

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKsięga rekordów Guinnessa
    Następny artykuł Trinity – wszystkie wybuchy nuklearne na jednym filmie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.

    8 sierpnia 20222 Mins Read

    Brak OC – jak uniknąć kary

    6 sierpnia 20223 Mins Read

    Minicasco – co to jest, na czym polega, dla kogo może być przydatne?

    27 lipca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.