Na początku lat 20. dowództwo US Navy zauważyło potrzebę pozyskania nowych wodnosamolotów torpedowych, przystosowanych do operowania z okrętów wojennych i zdolnych do atakowania wrogich okrętów. W 1921 roku przeprowadzono próby kilku maszyn różnych typów z całego świata, z których wybrano kilka, które weszły do służby. Curtiss CT-1 był jedną z maszyn, która wyróżniała się konstrukcją, ale przegrała rywalizację.

I wojna światowa wykazała, że lotnictwo może być wykorzystywane na morzu nie tylko do zadań rozpoznawczych, ale również do walki z okrętami. Pierwsze samoloty morskie mimo swojej kruchej konstrukcji były w stanie operować w trudnych, pełnomorskich warunkach. W USA za sprawą generała Billiego Mitchella, prowadzona była już od końca wojny kampania na rzecz promocji wykorzystania lotnictwa do zwalczania okrętów.

Curtiss CT-1
Curtiss CT-1

W związku z jego działaniami, dowództwo US Navy nie tylko zgodziło się na serię pokazowych bombardowań, w których jego samoloty atakowały okręty wojenne, ale również zaczęło na własną rękę rozwijać lotnictwo morskie, szczególnie torpedowe. Zakładano, że nowe okręty liniowe zostaną wyposażone w wodnosamoloty, które oprócz zadań rozpoznawczych będą zdolne do atakowania wrogich okrętów. W związku z tym w 1920 roku ogłoszono konkurs na taką maszynę, a do rywalizacji stanęło kilka konstrukcji z całego świata – Curtiss CT-1, Stout ST-1, Fokker FT-1, Douglas DT i Blackburn Swift F. Początkowo to projekt Curtissa wydawał się największym faworytem, ale ostatecznie to maszyna Douglasa weszła do eksploatacji i i produkcji seryjnej.

Curtiss CT-1 był dwusilnikowym wodnosamolotem z dwiema belkami ogonowymi w postaci metalowego stelaża. Kokpit oraz stanowisko strzelca pokładowego umieszczono w pogrubionej centralnej części skrzydła. Samolot miał 14 m długości, 19,8 m rozpiętości skrzydeł i masę 5084 kg. Napęd stanowiły dwa dwunastocylindrowe silniki Curtiss D-12 o mocy 435 KM, zapewniające prędkość maksymalną 172 km/h i zasięg około 560 km. Uzbrojenie składało się z 1 lub 2 karabinów maszynowych Lewisa na obrotowym stanowisku za kokpitem oraz torpedy, przenoszonej pod kadłubem. Załoga liczyła 3 osoby.

Curtiss CT-1
Curtiss CT-1

Samolot zaprojektował Wilbur Gilmore, a prototyp zbudowano w Rockaway w stanie Nowy Jork w 1921 roku. Samolot przetransportowano następnie do Ber Acosta, gdzie 2 maja w NAS Rockaway rozpoczęto próby na wodzie. W ich wyniku wykryto błędy w konstrukcji statecznika, który musiał być powiększony. Pierwszy lot samolotu odbył się natomiast 9 maja 1921 roku, ale nie był do końca udany. Okazało się, że silniki przegrzewają się, przez co Curtiss CT-1 mógł spędzić w powietrzu zaledwie 20 minut.

Maszynę zmodyfikowano, zmieniając system chłodzenia silników i zaprezentowano US Navy w Annacostia Naval Yard oraz w Fort McNair. Początkowo zamówiono 9 samolotów tego typu, ale ostatecznie nie zostały one zbudowane prawdopodobnie z powodu problemów z dopracowaniem konstrukcji. Mimo to Curtiss CT-1 otrzymał wojskowe oznaczenie i zapewne był wykorzystywany do 1923 roku po czym został zezłomowany.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×