SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Długowieczna filipińska fregata BRP Rajah Humabon
    Długowieczna filipińska fregata BRP Rajah Humabon
    Artykuły

    Długowieczna filipińska fregata BRP Rajah Humabon

    Michał BanachBy Michał Banach11 maja 2017Updated:19 marca 20182 komentarze5 Mins Read
    W latach 1967-1978 Filipiny pozyskały trzy amerykańskie niszczyciele eskortowe typu Cannon zbudowane podczas II wojny światowej. Okręty otrzymały nazwy BRP Datu Sikatuna, BRP Datu Kalantiaw i BRP Rajah Humabon. Ostatni z nich pozostawał w eksploatacji do 15 marca 2018 roku.

    Niszczyciele eskortowe typu Cannon

    Po włączeniu się Stanów Zjednoczonych do wojny w 1941 roku, US Navy musiała w krótkim czasie znacząco zwiększyć ilość posiadanych jednostek eskortowych, które mogłyby zwalczać niemieckie okręty podwodne. W związku z tym rozpoczęto budowę kilku serii niszczycieli eskortowych, nieco mniejszych i prostszych od typowych niszczycieli, a co za tym idzie łatwiejszych w produkcji. Pod koniec 1942 roku zamówionych zostało 116 niszczycieli eskortowych typu Cannon.

    USS Atherton
    USS Atherton

    Okręty te miały 93 m długości i wyporność 1620 ton. Napęd stanowiły 4 silniki diesla GM Mod. 16-278A o mocy 6000 KM. Zapewniały one prędkość 21 węzłów i zasięg około 20 000 km przy prędkości 12 węzłów. Uzbrojenie składało się z 3 armat kalibru 76,2 mm, 2 działek przeciwlotniczych kalibru 40 mm, 8 działek przeciwlotniczych kalibru 20 mm, 3 wyrzutni torped i 9 wyrzutni bomb głębinowych. Załoga liczyła 15 oficerów i 201 marynarzy.

    Do końca wojny zbudowano 72 okręty tego typu. Był to okręty typowej, wojennej produkcji – proste, ale solidnie wykonane. W trakcie wojny 8 z nich przekazano siłom Wolnych Francuzów a 8 Brazylijskiej Marynarce Wojennej. Po wojnie pozostałe okręty typu Cannon również przekazano innym państwom. 11 trafiło do Francji, 4 do Grecji, 3 do Włoch, 2 do Japonii (później przekazano je Filipinom), 6 do Holandii, 3 do Peru, 3 kolejne otrzymały Filipiny (łącznie 5, ale dwa wykorzystano jako źródło części zamiennych), 2 do Korei Południowej (później przekazano je Filipinom), 4 trafiły na Tajwan, jeden do Tajlandii i 2 do Urugwaju.

    BRP Rajah Humabon
    BRP Rajah Humabon

    Większość z nich wycofano z eksploatacji w latach 60. i 70. po czym zezłomowano. Jeden z greckich niszczycieli został zwrócony US Navy, która pozostawiła go jako okręt-muzeum. Najciekawiej wyglądała jednak historia jednostek przekazanych Filipinom, ponieważ z 5 okrętów, jeden – BRP Rajah Humabon, cały czas pozostaje w eksploatacji.

    Długowieczna fregata BRP Rajah Humabon

    BRP Rajah Humabon rozpoczął swoją karierę jako niszczyciel eskortowy USS Atherton (DE-169). Stępkę pod niego położono 14 stycznia 1943 roku, wodowanie miało miejsce 27 maja a do służby okręt wszedł 29 sierpnia.

    Drugowojenna kariera niszczyciela nie obfitowała w wiele ciekawych wydarzeń aż do ostatnich dni wojny. 5 maja 1945 roku następca Adolfa Hitlera w roli przywódcy III Rzeszy, Karl Dönitz nakazał wszystkim swoim u-bootom zaprzestanie prowadzenia działań bojowych i powrót do baz. Znajdujący się w tym czasie u wybrzeży USA w rejonie Rhode Island U-853 prawdopodobnie nie otrzymał rozkazu i kontynuował działania bojowe, zatapiając węglowiec SS Black Point. Następnego dnia zespół bojowy w skład którego wchodził USS Atherton wytropił go i zatopił.

    BRP Rajah Humabon
    BRP Rajah Humabon

    Po zakończeniu walk na Atlantyku, niszczyciel został przeniesiony na Pacyfik, gdzie pozostał do grudnia 1945 roku. 10 grudnia okręt został wycofany z służby i przeniesiony do rezerwy, w której pozostał do 1955 roku. 14 czerwca 1955 roku okręt został przekazany Japonii i po zmianie nazwy na JDS Hatsuhi wszedł ponownie do służby jako jeden z pierwszych okrętów Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

    Pod japońską banderą okręt służył do 1975 roku, po czym został zwrócony US Navy, ale pozostawiono go w rezerwie w Japonii. 23 grudnia 1978 roku niszczyciel został przekazany kolejnemu właścicielowi, tym razem Filipińskiej Marynarce Wojennej. Okręt otrzymał nazwę RPS Rajah Humbon i został przeholowany do Korei Południowej, w celu przeprowadzenia remontu i modernizacji.

    W trakcie prac okręt dozbrojono, wykorzystując uzbrojenie z dwóch innych fregat typu Cannon przekazanych Filipinom. Oficjalnie Rajah Humbon wszedł do służby 27 lutego 1980 roku. Po kilku miesiącach eksploatacji, 23 czerwca 1980 roku przeklasyfikowano go na fregatę, zmieniając nazwę na BRP Rajah Humbon,

    BRP Data Kalantiaw
    BRP Data Kalantiaw

    Wykorzystywano ją do 1993 roku, kiedy to z racji wieku jednostki podjęto decyzję o wycofaniu jej z eksploatacji. W styczniu 1996 roku podjęto jednak decyzję o ponownym wcieleniu okrętu do służby z powodu braku wystarczającej ilości okrętów wojennych. Przed powrotem do służby przeprowadzono kolejny remont, w trakcie którego wymieniono wiele systemów i napęd, instalując silniki GM-EMD 16-978E7 o łącznej mocy 6140 KM.

    Mimo przeprowadzonych prac, ani trochę nie zmieniono sylwetki okrętu, zachowując jego wygląd z okresu II wojny światowej. Za wyjątkiem wyrzutni bomb głębinowych, pozostawiono całe oryginalne uzbrojenie. Po 75 latach eksploatacji, 15 marca 2018 roku Rajah Humbon został wycofany z eksploatacji. Według planów ma zostać przekształcony w okręt-muzeum.

    Pozostałe filipińskie jednostki typu Cannon

    Filipiny otrzymały łącznie 5 niszczycieli typu Cannon, z których 3 wprowadzono do eksploatacji, a dwa wykorzystano jako źródło części zamiennych. Jednym z nich był BRP Data Sikatuna, ex-USS Amick. Stępkę pod niego położono 30 listopada 1942 roku, wodowanie miało miejsce 27 maja 1943 roku a do służby okręt wszedł 26 lipca 1943 roku.

    BRP Data Kalantiaw
    BRP Data Kalantiaw

    W 1955 roku okręt trafił do Japonii, a w 1975 roku został zwrócony US Navy, która 13 września 1976 roku przekazała go Filipinom. Po remoncie i modernizacji wykorzystywano go 1989 roku, po czym po wycofaniu z służby rozebrano go na części i zezłomowano.

    Kolejnym okrętem był BRP Data Kalantiaw, ex-USS Booth. Stępkę pod niego położono 30 stycznia 1943 roku, wodowanie miało miejsce 21 czerwca a do służby okręt wszedł 19 września 1943 roku. Po zakończeniu wojny okręt wycofano do rezerwy, w której pozostał aż do drugiej połowy lat 60. 15 grudnia 1967 roku został wypożyczony Filipinom, a w 1978 roku oficjalnie sprzedany.

    Niestety kariera okrętu nie była zbyt długa, ponieważ 21 września 1981 roku huragan Clara wyrzucił go na skały niedaleko wyspy Calayan. Okrętu nie udało się ocalić.

    BRP Data Kalantiaw
    BRP Data Kalantiaw
    BRP Data Kalantiaw
    BRP Data Kalantiaw

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAtlas Wojen Pancernych – recenzja
    Next Article Czy warto kupić laptop dla graczy ze średniej półki cenowej?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.