SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read398 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read398 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Atlanta – pechowy konfederacki okręt pancerny
    Artykuły

    Atlanta – pechowy konfederacki okręt pancerny

    Michał BanachBy Michał Banach22 listopada 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Atlanta - pechowy konfederacki okręt pancerny
    Atlanta - pechowy konfederacki okręt pancerny
    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacka używały bardzo wielu okrętów pancernych różnych typów. Ich kariery były często krótkie i monotonne, ale niektóre miały o wiele bardziej nietypową historię. Jedną z takich jednostek był okręt pancerny CSS Atlanta.

    Geneza

    Na początku 1861 roku w stoczni J&G Thomson’s Clyde Bank Iron Shipyard, w Govan w Glasgow rozpoczęto budowę parowca Fingal dla Hutcheson’s West Highland Service. Statek miał żelazny kadłub o długości 57,6 m, tonaż około 700 ton i napęd w postaci silnika parowego zapewniającego prędkość maksymalną 13 węzłów. Dodatkowo wyposażono go w dwa maszty. Wodowanie miało miejsce 9 maja 1861 roku i do września parowiec wykorzystywany był do transportu różnych ładunków między szkockimi portami.

    Następnie jednostkę kupił James D. Bulloch, agent konfederacki, działający w Wielkiej Brytanii, którego celem było pozyskiwanie uzbrojenia i statków dla floty Skonfederowanych Stanów Ameryki. Po kupieniu Fingala, wynajął on brytyjską załogę, której nakazał wypłynięcie w kierunku Bermudów i Nassau na Bahamach. Na pokład załadowano różne ładunki, w tym uzbrojenie, a sam Bullock wszedł na pokład jednostki dopiero w Holyhead w Walii, aby nie wzbudzać podejrzeń.

    CSS Atlanta
    CSS Atlanta

    Po wypłynięciu, w nocy z 14 na 15 października Fingal staranował i zatopił austriacki bryg Siccardi. Aby uniknąć opóźnień, Bulloch wysłał list do swoich współpracowników w Wielkiej Brytanii, aby uregulowali kwestie odszkodowania. Na Karaiby jednostka dotarła na początku listopada. 7 listopada Bulloch poinformował załogę, że portem docelowym ma być Savannah w stanie Georgia. Ci, którzy nie chcieli brać udziału w ryzykownym przebijaniu się przez blokadę morską Unii, mogli opuścić statek, ale nikt tego nie zrobił.

    Dzięki gęstej mgle, 12 listopada w nocy Fingal bez problemów ominął okręty Unii i dotarł do portu, dołączając do grona tzw. „łamaczy blokad”. Według założeń, statek miał otrzymać ładunek bawełny i wrócić do Europy. Zysk ze sprzedaży ładunku miał natomiast posłużyć do kupienia kolejnego statku. Niestety w ciągu kolejnych dwóch miesięcy okazało się, że przedarcie się przez blokadę jest niemożliwe. W związku z tym w styczniu 1862 roku podjęto decyzję o przebudowie parowca na okręt wojenny

    CSS Atlanta

    Kontrakt na przebudowę okrętu powierzono braciom Asowi i Nelsonowi Tift. W ramach prac usunęli oni nadbudówki aż do linii pokładu głównego i w jej miejsce zbudowali drewnianą konstrukcję tworzącą kazametę. Pokryto ją wielowarstwowym pancerzem składającym się z ułożonych na przemian drewnianych belek o grubości 76 i 191 mm, które przykryto płytami żelaznymi wykonanymi z spłaszczonych torów kolejowych, które miały grubość 51 i 181 mm. Ściany kazamaty ustawiono pod katem aż 30°.

    CSS Atlanta
    CSS Atlanta

    W wyniku przebudowy, okręt znacznie się powiększył, uzyskując długość 62,2 m i wyporność 1022 ton.Wzrost masy spowodował zmniejszenie prędkości do 7-10 węzłów. Dodatkowo okręt otrzymał wzmocniony taran na dziobie, na końcu którego zamontowano minę wytykową zawierającą 23 kg czarnego prochu. Uzbrojenie okrętu stanowiły dwa działa Brooka kalibru 178 mm i dwa działa kalibru 163 mm. Co ciekawe, działa umieszczone na dziobie i rufie były obracane i mogły strzelać przez 3 otwory działowe. Pozostałe dwa działa umieszczono centralnie w środkowej części kadłuba. Załoga liczyła 145 oficerów i marynarzy.

    31 lipca 1862 roku okręt pod nazwą CSS Atlanta rozpoczął próby morskie. W ich trakcie wyszły na jaw liczne wady konstrukcyjne jednostki. Kadłub przeciekał, a nowa nadbudówka i ciężki pancerz okazały się zbyt dużym obciążeniem dla silnika, co negatywnie wpłynęło na manewrowość i prędkość okrętu. Dodatkowo okazało się, że nie ma żadnej wentylacji wnętrza, przez co temperatura była nie do wytrzymania dla załogi.

    Okręt wrócił do stoczni gdzie poddano go modyfikacji, ale nie udało się wyeliminować wszystkich wad. Mimo to Atlanta weszła do służby 22 listopada 1862 roku. Pierwszym zadaniem okrętu miało być zaatakowanie okrętów Unii tworzących blokadę wokół Savannah zanim dołączą do nich monitory i inne opancerzone jednostki. Planu nie udało się wcielić w życie z powodu problemów z opuszczeniem portu.

    Do wiosny podejmowano próby podjęcia działań przeciwko okrętom Unii, ale bez sukcesów. Najważniejszą operacją jaką planowano był atak na Port Royal w Karolinie Południowej, ale plan został zdradzony przez dezerterów. Z tego powodu odwołany został Josiah Tattnall, dowódca eskadry w skład której wchodziła Atlanta. Nowym dowódcą został Richard L. Page, który od początku wykazywał się większą agresywnością, ale w maju jego miejsce zajął William A. Webb. Pech nie opuszczał jednak Atlanty i dopiero w czerwcu okręt był gotowy do podjęcia działań bojowych. W tym czasie flota Unii została wzmocniona przez monitory Weehawken i Nahant.

    USS Atlanta
    USS Atlanta

    17 czerwca 1863 roku CSS Atlanta pod dowództwem Williama A. Webba opuściła port i wyruszyła na spotkanie monitorom Unii, aby podjąć próbę przełamania blokady lub chociaż zniszczenia najważniejszych okrętów Unii w tym rejonie. Webb planował zatopić jeden monitor miną, a drugi ostrzałem z dział. Już w pierwszych minutach starcia Atlanta wpadła na mieliznę, z której nie udało się jej uwolnić. Weehawken rozpoczął ostrzał i w ciągu 15 minut zadał poważne uszkodzenia Atlancie. Nie mogąc uwolnić okrętu ani zaatakować manewrujących monitorów, Webb podjął decyzję o poddaniu się.

    Dalsze losy

    Uszkodzona Atlanta została ściągnięta z mielizny przez żołnierzy Unii i przeholowana do Port Royal, gdzie przeprowadzono naprawy i ponownie wcielono okręt do służby pod nazwą USS Atlanta. Wymieniono również uzbrojenie na działa Parrotta, dopasowując je do stosowanych na innych okrętach Unii. Atlanta została włączona w skład North Atlantic Blockading Squadron i skierowana w rejon James River. Dalsza służba okrętu nie była zbyt emocjonująca. Po zakończeniu wojny okręt został wycofany do rezerwy, w której pozostał do 1869 roku.

    4 maja 1869 roku sprzedano go przez pośrednika do Haiti za sumę 260 000 dolarów (współcześnie około 5 mln dolarów). Po problemach celnych, 18 grudnia 1869 roku Atlanta nazwana Triumph lub Triumfo wyszła w morze, ale nigdy nie dotarła do celu. Jej les jest nieznany. Prawdopodobnie okręt zatonął w pobliżu przylądka Hatteras lub gdzieś w zatoce Delaware.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWszędołaz – polski prototypowy pojazd terenowy
    Next Article RMS Victorian – pierwszy transatlantyk z turbiną parową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read608 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.