Opony zimowe są przeznaczone do eksploatacji wtedy, gdy średnie temperatury spadają poniżej 7°C lub gdy na drogach pojawia się śnieg, gołoledź czy błoto pośniegowe. Dzięki odpowiedniej konstrukcji bieżnika, dużej ilości lameli oraz zastosowaniu odpowiedniej mieszanki gumowej, zimówki lepiej zachowują się w tych trudnych warunkach drogowych. Na jakie opony na zimę się warto się zdecydować i czym się kierować przy wyborze?

Opony na zimę szersze czy węższe – które wybrać?

Jeszcze do niedawna najczęściej na zimę polecane były opony węższe. Wynikało to głównie z tego, że mają one większy jednostkowy nacisk na powierzchnię, a dzięki temu lepiej „wchodzą” w świeży, luźny śnieg, niż szersze wersje ogumienia. Między innymi z tego właśnie powodu w rajdach zimowych stosuje się bardzo wąskie opony z kolcami.

Kolejnym argumentem jest znacznie mniejsza ich podatność na aquaplaning – podczas jazdy po kałużach czy błocie pośniegowym (slushplaning).

Opona zimowa Nokian Hakkapeliitta z lat 60.

Opona zimowa Nokian Hakkapeliitta z lat 60.

W obecnych czasach powyższe zalety węższych opon zimowych już nie są tak istotne. Przede wszystkim dlatego, że zimy są znacznie łagodniejsze niż kiedyś, a do tego z mniejszą ilością opadów śniegu. W ostatnich latach w sezonie zimowym dominowały dni ze słoneczną pogodą, kiedy to temperatura przekraczała 7°C, a zatem odwilże czy gołoledzie były rzadkością. Poza tym, nawierzchnie ulic w okresie zimowym są obecnie lepiej utrzymane.

Zmieniła się również technologia wykonywania opon zimowych. Współczesne opony wykonywane są z innych mieszanek, a do tego charakteryzują się inną rzeźbą bieżnika. Do tego nowoczesne opony zimowe klasy premium posiadają lamelki wykonane w technologii 3D, dzięki czemu mają znacznie mniejszą podatność na aquaplaning i znacznie większą przyczepność w grząskim, sypkim śniegu.

W niektórych sytuacjach dałoby się obronić teorię, iż na zimę lepiej sprawdzają się węższe opony. A mianowicie wtedy, gdy kierowcy mieszkają daleko poza miastem i najczęściej poruszają się po tzw. drogach drugiej i trzecie kategorii odśnieżania, a zatem po takich, które często pokryte są kopnym śniegiem.

Opony zimowe cechują się większą ilością nacięć

Opony zimowe cechują się większą ilością nacięć

Jaki profil opony na zimę jest wskazany?

Jeśli chodzi o profil opon na zimę to kierowcy mają do wyboru modele z wysokim lub niskim profilem.`

Profil opony to relacja procentowa wysokości przekroju ogumienia do jej szerokości. Stosunek ten jest istotny głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, opony nisko profilowe wizualnie prezentują się zupełnie inaczej niż te o wysokim profilu. Po drugie, profil opony zasadniczo wpływa na sposób prowadzenia się auta, jak również osiągane przez niego parametry.

Opony zimowe

Opony zimowe

Jaki zatem profil opony na zimę będzie lepszy? W tym wypadku lepszy będzie wysoki. Wynika do oczywiście z tego, że w okresie zimowym stan nawierzchni często nie jest idealny, a do tego zalegający śnieg przykrywa krawężniki, dziury i inne niebezpieczne przeszkody, które mogą doprowadzić do uszkodzenia felgi. Opony zimowe z wysokim profilem mogą po prostu „znieść” więcej.

Niski profil opon lepiej sprawdza się przy szybkiej jeździe czy też dynamicznym wchodzeniu w zakręty, a w sezonie zimowym nie ma zbyt dużo okazji do cieszenie się pełnią osiągów samochodu.
Dokonując wymiany ogumienia na zimowe absolutnie należy pamiętać o tym, by zawsze używać czterech takich samych opon – o takiej samej głębokości bieżnika – bowiem tylko wtedy zapewnimy sobie pełne bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Podziel się.