SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwedzkie czołg Stridsvagn m/42 i Stridsvagn 74
    Szwedzkie czołg Stridsvagn m/42 i Stridsvagn 74
    Szwedzkie czołg Stridsvagn m/42 i Stridsvagn 74
    Artykuły

    Szwedzkie czołg Stridsvagn m/42 i Stridsvagn 74

    Michał BanachBy Michał Banach6 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Szwecja jako kraj neutralny musiała sama dbać o swoje siły zbrojne podczas II wojny światowej i krótko po niej. W związku z tym w 1941 roku rozpoczęto prace nad czołgiem średnim Stridsvagn m/42 , który po wojnie został przebudowany do standardu Stridsvagn 74.

    Na początku lat 40. szwedzka armia dysponowała skromnymi siłami pancernymi uzbrojonymi głównie w lżejsze czołgi. Brakowało pojazdów przystosowanych typowo do zwalczania czołgów przeciwnika, czyli uzbrojonych w coraz popularniejsze w tym okresie armaty kalibru 75 mm. W związku z tym dowództwo szwedzkiej armii zamówiło w 1941 roku w zakładach AB Landsverk projekt nowego czołgu średniego o nazwie Stridsvagn m/42.

    Stridsvagn m/42
    Stridsvagn m/42

    Po trwających dwa lata pracach rozwojowych, w trakcie których stopniowo zwiększano zamówienie o kolejne egzemplarze (ostatecznie zamówiono 282 czołgi), w 1943 roku rozpoczęto produkcję pierwszej wersji nowego czołgu, oznaczonej jako Stridsvagn m/42 TM. Pojazdy te miały 6,2 m długości i masę 22,5 tony. Napęd stanowiły dwa silniki Scania-Vabis L/603/1 o mocy 324 KM. Początkowo stosowano elektromagnetyczną przekładnię, która od początku sprawiała sporo problemów. Prędkość maksymalna wynosiła 45 km/h. Uzbrojenie składało się z armaty m/41 L/31 kalibru 75 mm oraz 4 karabinów maszynowych kalibru 8 mm. Pancerz miał grubość 9-55 mm.

    Problemy z przekładnią sprawiły, że w toku produkcji wprowadzano modyfikacje, które doprowadziły do powstania kolejnych wersji czołgu – Stridsvagn m/42 TH z dwoma silnikami ale nową, hydrauliczną przekładnią, Stridsvagn m/42 RH z pojedynczym silnikiem Volvo A8B i hydrauliczną przekładnią oraz Stridsvagn m/42 TV z dwoma silnikami i mechaniczną przekładnią. Czołgi różniły się między sobą jedynie szczegółami napędu oraz nieznacznie aranżacją wnętrza.

    Stridsvagn m/42
    Stridsvagn m/42

    Czołgi serii Stridsvagn m/42 spisywały się całkiem nieźle, mimo problemów z przekładniami i jak na tamte lata były w miarę dojrzałymi konstrukcjami. Pod koniec lat 40. były już jednak całkowicie przestarzałe pod względem uzbrojenia. Szwedzi w tym czasie rozpoczęli rozmowy na temat zakupu brytyjskich Centurionów, oraz francuskich AMX-13. O ile zakup tych pierwszych doszedł do skutku, tak francuskich czołgów ostatecznie nie kupiono.

    W tej sytuacji podjęto decyzję o reanimowaniu już przestarzałych czołgów Stridsvagn m/42. W ramach prac zmodyfikowano podwozie, zastosowano nowe gąsienice i napęd oraz przekładnię, a przede wszystkim zmieniono wieżę. Nowa wieża była o wiele obszerniejsza, dzięki czemu pomieściła długolufową armatę kalibru 75 mm. Zrezygnowano również z dwóch karabinów maszynowych. Masa czołgu nieznacznie wzrosła do 26 ton, jednak pozostałe parametry zostały zachowane.

    Stridsvagn m/42
    Stridsvagn m/42

    Modyfikacji poddano 225 wozów, które wróciły do eksploatacji jako uzupełnienie cięższych czołgów Strv 81 (Centurionów). Otrzymały one oznaczenie Stridsvagn 74. Używano ich do 1984 roku, po czym wycofano z eksploatacji. Z części czołgów zdjęto wówczas wieże, które zainstalowano w bunkrach. W tej roli wykorzystywano je do początku lat 2000.

    Największą wadą czołgów Strv 74 była ich bardzo wysoka sylwetka, która nie tylko utrudniała ukrycie, ale również oznaczała, że środek ciężkości był wyżej, a sam czołg był mniej stabilny podczas jazdy i strzelania. Mimo to, modyfikacja tych czołgów była świetnym przykładem jak dobra konstrukcja z lat 40. mogła pozostać w eksploatacji aż do lat 80.

    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn 74
    Stridsvagn m/42 (fot. Jorchr/Wikimedia Commons)
    Stridsvagn m/42 (fot. Jorchr/Wikimedia Commons)
    Stridsvagn m/42 (fot. Jorchr/Wikimedia Commons)
    Stridsvagn m/42 (fot. Jorchr/Wikimedia Commons)
    Stridsvagn 74 (fot. Johan Elisson)
    Stridsvagn 74 (fot. Johan Elisson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFokker V.8 – pięciopłatowiec który nie powinien powstać
    Next Article Ruiny Elevador de Aguas de Gordejuela na Teneryfie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.