SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Unimog – motoryzacyjna legenda
    Unimog - motoryzacyjna legenda
    Unimog - motoryzacyjna legenda
    Artykuły

    Unimog – motoryzacyjna legenda

    Michał BanachBy Michał Banach12 listopada 2016Updated:19 listopada 2018Brak komentarzy6 Mins Read
    W historii motoryzacji powstało kilka samochodów, które stały się wręcz legendą. Mimo upływu lat wprowadzania do produkcji kolejnych ich wersji, cały czas zachowuję tego samego ducha. Jedną z takich konstrukcji jest niemiecki, uniwersalny pojazd transportowo-roboczy Unimog.

    Geneza

    Historia Unimoga sięga jesieni 1945 toku. Niemiecki inżynier Albert Friedrich kierujący wcześniej działem konstrukcji silników lotniczych w Daimler-Benz AG rozpoczął wówczas prace nad uniwersalnym pojazdem rolniczym. Chciał zaprojektować tani i uniwersalny pojazd, który mógłby pomóc w odbudowie zniszczonego wojną kraju.

    Podwozie Unimoga z 1949 roku (fot. Daimler AG)
    Podwozie Unimoga z 1949 roku (fot. Daimler AG)

    W trakcie prac nawiązał współpracę z Heinrichem Rößlerem, z którym pracował w trakcie wojny. Rößler mimo swojego doświadczenia inżynieryjnego, po wojnie zajął się pracą na roli, co znacząco pomogło to przy projektowaniu nowego samochodu.

    Według planów, pojazd powstawał z myślą o rolnikach, przy czym nie miał to być traktor, tylko uniwersalna ciężarówką przystosowana zarówno do zadań transportowych jak i do holowania maszyn rolniczych. Efektem prac był więc lekki pojazd z prostą konstrukcją i napędem na wszystkie koła. Tak narodził się Unimog.

    Unimog U411 Züblin (fot. Daimler AG)
    Unimog U411 Züblin (fot. Daimler AG)

    Początek produkcji

    Po uzyskaniu na początku 1946 roku stosownych zezwoleń od władz okupacyjnych, konstruktorzy rozpoczęli prace nad pojazdem. Prototyp ukończono już pod koniec 1946 roku i nazwano Universal-Motor-Gerät (Unimog). Początkowo wyposażono go w silnik benzynowy, ale już w 1947 roku zastąpiono go dieslem OM 636 o mocy 25 KM. Samochód miał otwartą kabinę z brezentowym dachem, niewielki rozstaw osi i zaledwie 1,27 m szerokości – odpowiadającą 2 zagonom na polu ziemniaczanym.

    W pracach konstrukcyjnych inżynierom pomagała firma Erhard, ale gdy przyszło do przygotowania produkcji, możliwości firmy okazały się niewystarczające. W związku z tym zespół nawiązał współpracę z firmą Boehringer, dysponującą fabryką zdolną do rozpoczęcia produkcji seryjnej.

    Unimog 401/402 - 1953 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog 401/402 – 1953 rok (fot. Daimler AG)

    Pierwsze egzemplarze seryjne zaczęto budować w sierpniu 1948 roku. Równocześnie zaczęto budować od zera sieć sprzedaży, ponieważ firma Boehringer nie dysponowała odpowiednim zapleczem w tej kwestii. Do 1950 roku powstało 600 Unimogów, które trafiły nie tylko do rolników, ale również do różnych służb miejskich i porządkowych.

    Samochód cieszył się coraz większą popularnością, w związku z czym firma Boehringer uznała, że nie jest w stanie utrzymać tempa produkcji, a już tym bardziej nie może jej zwiększyć. W związku z tym zespół projektowy musiał znaleźć nowego producenta, który przejąłby kontrolę nad Unimogiem. Poszukiwania były krótkie – wybór padła na zakłady Daimler-Benz, które przejęły ostatecznie cały zespół Unimoga, wszystkie patenty, plany i całą sieć sprzedaży.

    Unimog
    Unimog

    Szybka kariera

    Nowy producent oznaczał nowe możliwości dopracowania konstrukcji i przede wszystkim większe możliwości produkcyjne. 3 czerwca 1951 roku rozpoczęto produkcję Unimoga w zakładach Daimlera w Gaggenau. Początkowo samochody posiadały oryginalne logo poprzedniego producenta, ale z czasem zastąpiono je znaczkiem Mercedesa.

    Pierwsze Unimogi produkcji Daimlera nieznacznie różniły się od wcześniejszych pojazdów, ale dalej zachowywały ich prostotę. W 1953 roku do produkcji wprowadzono nowe, udoskonalone wersje Unimoga, oznaczone jako 401 i 402. W zależności od potrzeb w obu modelach występowały kabiny otwarte lub całkowicie zamknięte.

    Unimog
    Unimog

    W 1955 roku do produkcji weszła kolejna wersja – 404, znana również jako Unimog S. Ciężarówka powstała z myślą o odradzających się niemieckich siłach zbrojnych. Samochód wyróżniał się nową chłodnicą i reflektorami, zwiększono rozstaw osi do 2700 mm a później do 2900 mm oraz wymieniono silnik na jednostkę benzynową o mocy 82 KM i pojemności 2,2 litra, później zamienioną na wersje 110-konną o pojemności 2,8 litra.

    Rok później wprowadzono kolejne zmiany w wersjach cywilnych. Do produkcji weszła wersja 411 wyposażona w mocniejszy silnik o mocy 30 KM, oraz posiadające wersję o większym rozstawie osi. W kolejnych latach zmianie uległa zamknięta kabina, która otrzymała nowe wykończenie, oraz kilkukrotnie zwiększano moc silnika, najpierw do 32 KM a później do 34 KM.

    Unimog 401 - 1953 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog 401 – 1953 rok (fot. Daimler AG)

    Na bazie modelu 411 rozpoczęto również produkcję wersji specjalistycznych Unimoga, przystosowanych do potrzeb różnych konkretnych odbiorców – wersje typowo rolnicze, transportowe, dla straży pożarnej, służb porządkowych itp.

    W 1963 roku do produkcji wprowadzono wariant 406, będący wersją pośrednią między modelami 404 a 411. Samochód miał większy rozstaw osi – 2380 mm, mocniejszy, czterocylindrowy silnik diesla OM 312 o mocy 65 KM i pojemności 5,7 litra. Wersja ta okazała się tak wszechstronna, że Mercedes musiał zwiększyć produkcję.

    Unimog 404 (fot. Daimler AG)
    Unimog 404 (fot. Daimler AG)

    Kolejną wersją Unimoga był model 416 wprowadzony w 1966 roku. Wersja ta miała większy rozstaw osi – 2900 mm, czyli taki sam jak duży Unimog S dla wojska. Później dołączyły do niej kolejne nowe modele pośrednie – 421/403 i 413, wyposażone w różne silniki i posiadające inny rozstaw osi.

    Sporą rewolucją było wprowadzenie w 1974 roku (produkcja od 1975 roku) wariantu 425, czyli tzw. ciężkiego Unimoga. Samochód miał silnik o mocy 120 KM (później zamieniony na 125 KM), rozstaw osi 2810 mm i masę całkowitą 9 ton. Na jego bazie zbudowano wersję 435 przeznaczoną dla Bundeswehry. Wariant ten występował w 3 wersjach, różniących się rozstawem osi – 3250 mm, 3700 mm i 3850 mm. W 1976 roku do produkcji weszła nieco mniejsza wersja 424.

    W roku 1976 roku Daimler-Benz całkowicie przerobił klasyfikację Unimogów i system oznaczeń. Było to związane z olbrzymią ilością wersji, które były cały czas w produkcji. Przy okazji zmian, w 1977 roku wyprodukowano 200 000 Unimoga.

    Unimog
    Unimog

    Unimog na nowo

    W latach 80. cała rodzina Unimogów przeszła serię zmian, które doprowadziły do powstania modeli, które znamy dzisiaj. W latach 1985-1988 do produkcji wprowadzono modele 407, 417, 427 i 437. Cechowały się one kabiną kierowcy znaną z modelu ciężkiego (bardziej kanciatą), nowymi rozstawami osi, lepszymi układami jezdnymi i silnikami. Tym samym były to zupełnie nowe samochody, a nie modernizacje dotychczasowych wersji, jak było w przypadku większości starszych modeli.

    Najmniejszy z oferowanych wówczas Unimogów miał silnik o mocy zaledwie 60 KM i masę 4,5 tony, natomiast najpotężniejszy miał silnik 240-konny i masę 14 ton. W 1993 roku do produkcji wszedł wariant trzyosiowy z napędem na wszystkie koła (oznaczono go U 2450). W kolejnych latach rozpoczęto produkcję kilku modeli przeznaczonych głównie dla służb publicznych.

    U416 (fot. Daimler AG)
    U416 (fot. Daimler AG)

    W 2000 roku ponownie odświeżono flotę, wprowadzając nowe wersje dotychczasowych modeli. Ze względu na skalę produkcji oraz rosnącą liczbę wersji specjalistycznych, zaczęto wyróżniać jedynie wersje lekkie, średnie i ciężkie.

    2 sierpnia 2002 roku zakończono produkcję Unimogów w Gaggenau (łącznie zakłady te wyprodukowały 320 000 Unimogów). Produkcję przeniesiono wówczas do fabryki w Wörth. W kolejnych latach wprowadzono do produkcji kilkanaście nowych wersji Unimoga, chociaż w większości były one pochodnymi modeli wprowadzonych w 2000 roku i różniących się jedynie szczegółami technicznymi.

    Współczesne Unimogi
    Współczesne Unimogi

    Legendarny Unimog

    Unimog miał być samochodem przeznaczonym dla rolników, a stał się klasą samą w sobie. Tak jak synonimem samochodu terenowego był Land Rover Defender albo Jeep, tak Unimog stał się synonimem uniwersalnego wielozadaniowego samochodu transportowego.

    W trakcie swojej długiej kariery, Unimogi przeszły wiele zmian, a współczesne modele w niczym nie przypominają wersji z lat 50.. Mimo to, cały czas są to bardzo uniwersalne i solidnie wykonane samochody transportowe, które na pewno jeszcze przez długi czas pozostaną na drogach.

    Unimog 404 (fot. Daimler AG);
    Unimog 404 (fot. Daimler AG);
    Unimog S - 1956 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog S – 1956 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog S - 1959 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog S – 1959 rok (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz Unimog U 3000 - U 5000 (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz Unimog U 3000 – U 5000 (fot. Daimler AG) Mercedes-Benz Unimog U 3000 – U 5000;
    Współczesny Unimog
    Współczesny Unimog
    Unimog S - 1958 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog S – 1958 rok (fot. Daimler AG) Unimog S used by the Stuttgart fire brigade at Stuttgart airport, 1958.;
    Unimog 437 (fot. Daimler AG)
    Unimog 437 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 406 (fot. Daimler AG)
    Unimog 411 (fot. Daimler AG);
    Unimog 411 (fot. Daimler AG);
    Unimog 402 (fot. Daimler AG)
    Unimog 402 (fot. Daimler AG)
    Unimog 421 (fot. Daimler AG)
    Unimog 421 (fot. Daimler AG)
    Unimog U 40 - 1966 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog U 40 – 1966 rok (fot. Daimler AG)
    Unimog
    Unimog

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLeica Rifle Camera na sprzedaż
    Next Article Milwaukee Road class EP-2 Bi-Polar
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.