Współczesne statki osiągają olbrzymie rozmiary. Niezależnie od tego czy mowa o wycieczkowcach, czy też kontenerowcach, do ich napędu wykorzystuje się coraz większe silniki. W ostatnich latach miano największego silnika diesla świata dzierży fiński  Wärtsilä/Sulzer 14RT-flex96C.

Fiński silnik powstał już dobrych kilka lat temu, a w 2006 roku do eksploatacji weszła jego największa – 14-cylindrowa odmiana, która cały czas dzierży miano największego silnika diesla. Przeznaczona do napędu olbrzymich kontenerowców jednostka napędowa ma 13,5 m wysokości, 27,3 długości i waży ponad 2300 ton (sic!). Potrafi również wytworzyć moc około 109 000 KM.

Silniki te najczęściej można spotkać w statkach firmy Mearsk, które należą do jednych z największych na świecie. Obecnie w eksploatacji jest kilkaset silników tego typu w różnych konfiguracjach – od 6 do 14 cylindrów.

Wärtsilä 14RT-flex96C jest wolnoobrotowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem. Dzięki temu może być bezpośrednio połączony z śrubą statku. Zasilany jest ciężkim olejem.

Warto dodać, że np. Titanic posiadał dwa silniki parowe o łącznej mocy zaledwie 50 000 KM, a największe wycieczkowce świata typu Oasis posiadają aż 5 silników firmy Wärtsilä o łącznej mocy 105 280 KM (dalej mniej niż jeden Wärtsilä 14RT-flex96C).

Wärtsilä RT-flex96C (fot. amusingplanet.com)

Wärtsilä RT-flex96C (fot. amusingplanet.com)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.