Syrena w Rajdzie Monte Carlo

Syreny brały również udział w imprezach sportowych. Najbardziej spektakularne były oczywiście starty w słynnym Rajdzie Monte Carlo. 18 stycznia 1960 roku z Warszawy wyruszyły 2 załogi na Syrenach 101 w składach: Marek Varisella/Marian Repeta (załoga nr. 138) i Stanisław Wierzba/Marian Zatoń (nr. 130). Przygotowanie samochodów polegało przede wszystkim na rozebraniu ich na części i ponownym montażu, znacznie staranniejszym i dokładniejszym niż w fabryce. Oprócz tego zamontowano w tylnym zawieszeniu amortyzatory teleskopowe, membranową pompę paliwa, deflektor na masce zapobiegający brudzeniu przedniej szyby i dodatkowe reflektory.

Syrena 102 załogi Marian Repeta / Franciszek Podstawka - Rajd Monte Carlo 1962 (fot. tygodnik Motor)
Syrena 102 załogi Marian Repeta / Franciszek Podstawka – Rajd Monte Carlo 1962 (fot. tygodnik Motor)

Obie ekipy zdołały ukończyć rajd, klasyfikując się na 99. (Varisella/Repeta) i 130. miejscu (Wierzba/Zatoń). Start Syren na RMC 1960 został uznany za wielki sukces, który próbowano powtórzyć w następnych latach. W 1961 roku FSO wystawiło 4 załogi na znacznie lepiej przygotowanych samochodach, do mety dojechały jednak tylko dwie z nich, podobnie jak rok później. Ostatni raz Syrena startowała w Rajdzie Monte Carlo w 1964 roku – niestety żadna z trzech wystawionych ekip nie zmieściła się w limicie spóźnień, zakończono tym samym sportową karierę Syreny.

Syreny obecnie

Pomimo złej opinii, którą wóz zdobywał przez okres PRL – u a później także lata 90 – te, Syreny, a szczególnie te z początku produkcji, powoli stają się poszukiwanymi klasykami. Spowodowało to, moim zdaniem, niezdrowy wzrost cen oferowanych samochodów – nie jest niczym dziwnym Syrena 105 w cenie powyżej 20 000 zł. Świadczy to o stałym i dużym sentymencie Polaków do popularnej „Balbiny”. Bardzo często można spotkać je też na zlotach i rajdach pojazdów zabytkowych – również tych bardziej sportowych, jak Monte Carlo Historique.

Syrena 102 (fot. M. Stefaniak)
Syrena 102 podczas Rajdu Weteranów Szos po Ziemi Mogileńskiej (fot. M. Stefaniak)

Syrena jest samochodem bardzo prostym konstrukcyjnie, przy jej zakupie należy pamiętać jednak o niskiej jakości wykonania i stosunkowo wymagającej obsłudze – szczególnie w porównaniu do nowocześniejszych pojazdów. Zaletą i sporym ułatwieniem dla właścicieli na pewno okaże się duża i prężnie działająca społeczność miłośników produktu FSO i FSM. Istnieją też plany wprowadzenia do produkcji nowej wersji samochodu.

https://www.youtube.com/watch?v=i0qD8VzWKwY


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
1 2 3
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.