SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » FSM Beskid – niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    Artykuły

    FSM Beskid – niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji

    Michał BanachBy Michał Banach27 kwietnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    FSM Beskid - niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    FSM Beskid - niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    Zaprojektowany w latach 80. FSM Beskid miał być nowoczesnym następcą Fiata 126p. Pod wieloma względami auto wnosiło sporo świeżości do polskiej motoryzacji, ale przemiany polityczne i kwestie finansowe sprawiły, że nie rozpoczęto jego produkcji.

    Już pod koniec lat 70. polskie władze wiedziały, że Fiat 126p będzie wymagał zastąpienia nowszą, bardziej dopracowaną konstrukcją. Na początku lat 80. Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku Białej otrzymała zlecenie rozpoczęcia prac nad odpowiednim samochodem. Szefem zespołu projektowego został inż. Wiesław Wiatrak, a za projekt nadwozia miał odpowiadać Krzysztof Meisner z ASP w Warszawie.

    FSM Beskid (fot. Jakub Maciejewski)
    FSM Beskid (fot. Jakub Maciejewski)

    Od początku zakładano, że nowy samochód będzie nowoczesny, ale wykorzysta maksymalnie dużo podzespołów z starszych konstrukcji, aby ułatwić produkcję i eksploatację. W 1982 roku ukończono plany konstrukcyjne samochodu, a w 1983 roku zaprezentowano pierwszy prototyp pojazdu nazwanego FSM Beskid 106.

    Auto wyróżniło się aerodynamicznym, jednobryłowym 3-drzwiowym nadwoziem o bardzo małym współczynniku oporu powietrza, wynoszącym 0,29. Przy zastosowaniu dwucylindrowego silnika o pojemności 0,5 litra i mocy 28 KM Beskid zużywał jedynie 3,9 l/100 km przy prędkości 90 km/h, lub 4,6 l/100 km przy prędkości 120 km. W toku prób zamontowano mocniejszy silnik o pojemności 0,7 litra i mocy 30 KM.

    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)
    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)

    Przy projektowaniu wnętrza położono bardzo duży nacisk na jego przestronność, tak aby możliwe było przewożenie 4 lub 5 osób, a bagażnik aby mieścił od 200 litrów (standardowo) do 800 litrów (przy położonych fotelach). Masa samochodu mieściła się w granicach 630-680 kg. Miał on w zależności od wersji (prototypy nieznacznie się od siebie różniły) 3,2-3,5 m długości, 1,5 m szerokości i 1,3 m wysokości.

    Z Fiata 126p zaczerpnięto elementy układu hamulcowego i paliwowego, alternator, rozrusznik oraz część przełączników, zamki, podnośnik szyby i uszczelki. Również koła pochodziły z Malucha.

    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)
    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)

    Konstruktorzy samochodu opatentowali swoje oryginalne nadwozie, ale z powodów finansowych, patentu nie przedłużono, a projekt Beskida w 1989 roku stanął na krawędzi. Władze nakazały jego zamknięcie i zezłomowanie prototypów, ale konstruktorzy tego nie zrobili i powoli kontynuowali prace w zmieniającej się rzeczywistości politycznej w Polsce.

    W 1991 roku powstał model produkcyjny Beskida, w którym część podzespołów zunifikowano z produkowanym przez Fiata modele Cinquecento. Mimo to, nie udało się rozpocząć produkcji, a 6 z 7 zbudowanych prototypów ostatecznie trafiło do muzeów (jeden prototyp zniszczono podczas testów zderzeniowych).

    FSM Beskid (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    FSM Beskid (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)

    Nie oznaczało to jednak końca historii Beskida. W 1993 roku do sprzedaży trafił Renault Twingo o bardzo podobnej linii nadwozia do polskiego samochodu. Niektórzy próbowali oskarżać Francuzów o skopiowanie polskiego projektu (niechronionego już patentem co jest istotne). Mimo podobieństwa, należy jednak pamiętać, że historia Twingo sięga lat 80. i zbudowanego wówczas koncepcyjnego Renault Vesta.

    Twingo i Beskid powstawały w tym samym czasie i według bardzo podobnego założenia – małego, taniego w produkcji i eksploatacji samochodu osobowego, który miał zastąpić produkowane dotychczas popularne ale przestarzałe samochody (w przypadku Twingo był to model Renault 4). Stąd podobieństwo obu konstrukcji. Co istotne, nawet jeśli francuscy konstruktorzy kopiowali polskie rozwiązania, te nie były już chronione patentem.

    FSM Beskid (fot. Dawid783/Wikimedia Commons)
    FSM Beskid (fot. Dawid783/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePrelude FLNG – największy obiekt pływający na świecie
    Next Article Katastrofa lotu Aloha Airlines 243 (1988)
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    4 listopada 20235 Mins Read134 Views

    PZInż. 222 – polski half-track

    By Michał Banach1
    26 października 20234 Mins Read8 Views

    Parowozownia Gniezno – największa parowozownia w Polsce

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    19 listopada 20237 Mins Read

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    Zbudowany pod koniec lat 20. Junkers G.38 był jednym z największych międzywojennych samolotów na świecie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20155 Mins Read

    L-ATV – następca HMMWV

    Każda armia na świecie ma swoje najsłynniejsze pojazdy i uzbrojenie. W przypadku USA, jednym z…

    Miejsca
    8 maja 20222 Mins Read

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    Wraz z upadkiem ZSRR i uzyskaniem niepodległości, Ukraina odziedziczyła po wielkim bracie olbrzymie ilości sprzętu…

    Artykuły
    23 marca 20193 Mins Read

    Okręty podwodne typu 091 – pierwsze chińskie atomowe okręty podwodne

    Marynarka Wojenna Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej posiada kilka okrętów podwodnych z napędem atomowym. Pierwszy okręt tej…

    Artykuły
    24 czerwca 20233 Mins Read

    Jak dbać o skórę twarzy latem i radzić sobie z przebarwieniami?

    Podczas pięknych letnich dni często wystawiamy swoją skórę na słońce, aby złapać brązowy odcień. Niestety…

    Artykuły
    8 lipca 20184 Mins Read

    Niszczyciele typu Smith – pierwsze amerykańskie oceaniczne niszczyciele

    Zbudowane w latach 1908-1910 niszczyciele typu Smith były pierwszymi amerykańskimi niszczycielami dysponującymi zasięgiem i dzielnością…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.