SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » FSM Beskid – niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    FSM Beskid - niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    FSM Beskid - niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji
    Artykuły

    FSM Beskid – niespełniona nadzieja polskiej motoryzacji

    Michał BanachBy Michał Banach27 kwietnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w latach 80. FSM Beskid miał być nowoczesnym następcą Fiata 126p. Pod wieloma względami auto wnosiło sporo świeżości do polskiej motoryzacji, ale przemiany polityczne i kwestie finansowe sprawiły, że nie rozpoczęto jego produkcji.

    Już pod koniec lat 70. polskie władze wiedziały, że Fiat 126p będzie wymagał zastąpienia nowszą, bardziej dopracowaną konstrukcją. Na początku lat 80. Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku Białej otrzymała zlecenie rozpoczęcia prac nad odpowiednim samochodem. Szefem zespołu projektowego został inż. Wiesław Wiatrak, a za projekt nadwozia miał odpowiadać Krzysztof Meisner z ASP w Warszawie.

    FSM Beskid (fot. Jakub Maciejewski)
    FSM Beskid (fot. Jakub Maciejewski)

    Od początku zakładano, że nowy samochód będzie nowoczesny, ale wykorzysta maksymalnie dużo podzespołów z starszych konstrukcji, aby ułatwić produkcję i eksploatację. W 1982 roku ukończono plany konstrukcyjne samochodu, a w 1983 roku zaprezentowano pierwszy prototyp pojazdu nazwanego FSM Beskid 106.

    Auto wyróżniło się aerodynamicznym, jednobryłowym 3-drzwiowym nadwoziem o bardzo małym współczynniku oporu powietrza, wynoszącym 0,29. Przy zastosowaniu dwucylindrowego silnika o pojemności 0,5 litra i mocy 28 KM Beskid zużywał jedynie 3,9 l/100 km przy prędkości 90 km/h, lub 4,6 l/100 km przy prędkości 120 km. W toku prób zamontowano mocniejszy silnik o pojemności 0,7 litra i mocy 30 KM.

    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)
    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)

    Przy projektowaniu wnętrza położono bardzo duży nacisk na jego przestronność, tak aby możliwe było przewożenie 4 lub 5 osób, a bagażnik aby mieścił od 200 litrów (standardowo) do 800 litrów (przy położonych fotelach). Masa samochodu mieściła się w granicach 630-680 kg. Miał on w zależności od wersji (prototypy nieznacznie się od siebie różniły) 3,2-3,5 m długości, 1,5 m szerokości i 1,3 m wysokości.

    Z Fiata 126p zaczerpnięto elementy układu hamulcowego i paliwowego, alternator, rozrusznik oraz część przełączników, zamki, podnośnik szyby i uszczelki. Również koła pochodziły z Malucha.

    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)
    FSM Beskid (fot. Jakub Hałun)

    Konstruktorzy samochodu opatentowali swoje oryginalne nadwozie, ale z powodów finansowych, patentu nie przedłużono, a projekt Beskida w 1989 roku stanął na krawędzi. Władze nakazały jego zamknięcie i zezłomowanie prototypów, ale konstruktorzy tego nie zrobili i powoli kontynuowali prace w zmieniającej się rzeczywistości politycznej w Polsce.

    W 1991 roku powstał model produkcyjny Beskida, w którym część podzespołów zunifikowano z produkowanym przez Fiata modele Cinquecento. Mimo to, nie udało się rozpocząć produkcji, a 6 z 7 zbudowanych prototypów ostatecznie trafiło do muzeów (jeden prototyp zniszczono podczas testów zderzeniowych).

    FSM Beskid (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    FSM Beskid (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)

    Nie oznaczało to jednak końca historii Beskida. W 1993 roku do sprzedaży trafił Renault Twingo o bardzo podobnej linii nadwozia do polskiego samochodu. Niektórzy próbowali oskarżać Francuzów o skopiowanie polskiego projektu (niechronionego już patentem co jest istotne). Mimo podobieństwa, należy jednak pamiętać, że historia Twingo sięga lat 80. i zbudowanego wówczas koncepcyjnego Renault Vesta.

    Twingo i Beskid powstawały w tym samym czasie i według bardzo podobnego założenia – małego, taniego w produkcji i eksploatacji samochodu osobowego, który miał zastąpić produkowane dotychczas popularne ale przestarzałe samochody (w przypadku Twingo był to model Renault 4). Stąd podobieństwo obu konstrukcji. Co istotne, nawet jeśli francuscy konstruktorzy kopiowali polskie rozwiązania, te nie były już chronione patentem.

    FSM Beskid (fot. Dawid783/Wikimedia Commons)
    FSM Beskid (fot. Dawid783/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrelude FLNG – największy obiekt pływający na świecie
    Next Article Katastrofa lotu Aloha Airlines 243 (1988)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.