SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Polski Fiat 1100 Coupé
    Zapomniany Polski Fiat 1100 Coupé
    Artykuły

    Zapomniany Polski Fiat 1100 Coupé

    Michał BanachBy Michał Banach5 października 2016Updated:6 października 201618 komentarzy2 Mins Read
    W 1974 roku zakłady FSO zaprezentowały prototypowy samochód sportowy Polski Fiat 1100 Coupé. Futurystyczny pomalowany na żółto pojazd w niczym nie przypominał innych aut jeżdżących wówczas po polskich drogach. Niestety ówczesne władze nie dopuściły go do produkcji, a jedyny zbudowany prototyp zezłomowano.

    W 1973 roku inż. Zbigniew Wattson pracujący w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie rozpoczął prace projektowe nad nowatorskim samochodem sportowym. Miał on pokazać możliwości polskiego przemysłu motoryzacyjnego, a pod względem designu miał dorównywać światowej czołówce (min. Lotusowi Esprit).

    Polski Fiat 1100 Coupé
    Polski Fiat 1100 Coupé

    Efektem prac było powstanie Polskiego Fiata 1100 Coupé. Samochód wyglądał bardzo nowocześnie i wręcz futurystycznie, ale w znacznej części składał się z podzespołów pochodzących z różnych, seryjnie produkowanych aut.

    Napęd stanowił silnik R4 o mocy 55 KM i pojemności 1,1 litra pochodzący z Fiata 128 z którego zapożyczono również zawieszenie tylne.. Z Fiata 125p zapożyczono przełączniki dźwigniowe świateł i kierunkowskazów, pedały, lusterko wsteczne, popielniczkę, cięgna sterowania gazu i ssania, podłokietniki, lampy zewnętrzne, układ hamulcowy i zawieszenie kół przednich. Klamki pochodziły natomiast z Fiata 132 a kierownica z Fiata X 1/9.

    Polski Fiat 1100 Coupé
    Polski Fiat 1100 Coupé

    Dwudrzwiowe nadwozie mieściło 4 pasażerów. Silnik umieszczono z tyłu, natomiast z przodu schowano koło zapasowe i niewielki bagażnik. Ciekawym rozwiązaniem było zamontowanie chowanych świateł z przodu. Wyposażono go w czterobiegową skrzynię biegów.

    Jak przystało na samochód koncepcyjny, całość wykonano bardzo staranie, chcąc pokazać umiejętności i możliwości polskich konstruktorów. Niestety wiele do życzenia pozostawiały osiągi – prędkość maksymalna przy masie samochodu wynoszącej 900 kg to zaledwie 140 km/h i spalanie na poziomie 8 l/100 km. Dodatkowo znaczna szerokość auta w połączeniu z małym rozstawem osi sprawiały, że Fiat 110 był nadsterowny.

    Polski Fiat 1100 Coupé
    Polski Fiat 1100 Coupé

    Od samego początku było jednak pewne, że Fiat 1100 Coupé nie wejdzie do produkcji. Przede wszystkim nie było zapotrzebowania na taki samochód na polskim rynku, a eksport nie wchodził w grę z powodów politycznych oraz sporej konkurencji. Dodatkowo polskie władze nie patrzyły przychylnym okiem na tak futurystyczny i nowatorski projekt.

    Po kilku pokazach, w trakcie których samochód zrobił furorę, podjęto decyzję o jego zniszczeniu. Pod koniec lat 70-tych po Fiacie 1100 Coupé pozostały już tylko wspomnienia i kilka zdjęć.

    Polski Fiat 1100 Coupé
    Polski Fiat 1100 Coupé

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales – teaser
    Next Article Oblot A330 MRTT w nowym standardzie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    15 listopada 20225 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.