Królami polskich dróg w latach 70. były Fiaty 125p, 126p czy też Syrenki. W polskich fabrykach samochodów powstawały jednak liczne ciekawe i często wyprzedzające swoje czasy samochody, które jednak nigdy nie trafiały do produkcji. Jednym z ciekawszych i ładniejszych prototypów, jaki zaprojektowano w Polsce był FSO Ogar.

Ogar powstał w 1977 roku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Jego nadwozie zaprojektował Cezary Nawrot. Samochód wykorzystywał podwozie Fiata 125p wraz z układem napędowym, jezdnym oraz hamulcowym. FSO Ogar wyróżniał się nowoczesnym, aerodynamicznym trzydrzwiowym nadwoziem wykonanym z laminatu (żywica epoksydowa i włókno szklane), nie przypominającym swojego pierwowzoru.

FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)

FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)

Najbardziej charakterystycznymi cechami auta były wysuwane elektrycznie reflektory przednie, popularne w zachodnich autach sportowych z tego okresu, koła z stopów lekkich oraz przede wszystkim trzydrzwiowe nadwozie nadające pojazdowi sportowy charakter, oraz duże wystające zderzaki (zaprojektowane w oparciu o amerykańskie przepisy). Ogar miał 4,4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,3 m wysokości. Masa własna wynosiła 900 kg. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 82 KM zapewniający prędkość maksymalną 155 km/h.

Wnętrze auta mieszczące cztery osoby wykończono nowocześnie jak na tamte lata, jednak pewnym problemem były miękkie kanapy, nie pasujące do samochodu półsportowego, za jaki uważano Ogara. Co ciekawe, wyposażenie samochodu były wyjątkowo bogate jak na nasz rodzimy projekt.Od samego początku Ogar projektowany był z myślą o wprowadzeniu go do produkcji seryjnej. Projekt nadwozia wyraźnie sugeruje również, że rozważano jego eksport.

FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)

FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)

Niestety po przejechaniu około 70 tys. km projekt zakończono. Głównym powodem przerwania prac były zaawansowane prace projektowe nad Polonezem. Dodatkowo władze nie widziały potrzeby produkowania samochodów sportowych. W przeciwieństwie do wielu innych prototypów, FSO Ogar przetrwał i nie został zniszczony. Obecnie wyremontowany samochód znajduje się w kolekcji warszawskiego Muzeum Motoryzacji.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.