SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » FSO Ogar – niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    FSO Ogar - niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    FSO Ogar - niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    Artykuły

    FSO Ogar – niespełnione marzenie polskiej motoryzacji

    Michał BanachBy Michał Banach12 grudnia 2017Brak komentarzy2 Mins Read
    Królami polskich dróg w latach 70. były Fiaty 125p, 126p czy też Syrenki. W polskich fabrykach samochodów powstawały jednak liczne ciekawe i często wyprzedzające swoje czasy samochody, które jednak nigdy nie trafiały do produkcji. Jednym z ciekawszych i ładniejszych prototypów, jaki zaprojektowano w Polsce był FSO Ogar.

    Ogar powstał w 1977 roku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Jego nadwozie zaprojektował Cezary Nawrot. Samochód wykorzystywał podwozie Fiata 125p wraz z układem napędowym, jezdnym oraz hamulcowym. FSO Ogar wyróżniał się nowoczesnym, aerodynamicznym trzydrzwiowym nadwoziem wykonanym z laminatu (żywica epoksydowa i włókno szklane), nie przypominającym swojego pierwowzoru.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)

    Najbardziej charakterystycznymi cechami auta były wysuwane elektrycznie reflektory przednie, popularne w zachodnich autach sportowych z tego okresu, koła z stopów lekkich oraz przede wszystkim trzydrzwiowe nadwozie nadające pojazdowi sportowy charakter, oraz duże wystające zderzaki (zaprojektowane w oparciu o amerykańskie przepisy). Ogar miał 4,4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,3 m wysokości. Masa własna wynosiła 900 kg. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 82 KM zapewniający prędkość maksymalną 155 km/h.

    Wnętrze auta mieszczące cztery osoby wykończono nowocześnie jak na tamte lata, jednak pewnym problemem były miękkie kanapy, nie pasujące do samochodu półsportowego, za jaki uważano Ogara. Co ciekawe, wyposażenie samochodu były wyjątkowo bogate jak na nasz rodzimy projekt.Od samego początku Ogar projektowany był z myślą o wprowadzeniu go do produkcji seryjnej. Projekt nadwozia wyraźnie sugeruje również, że rozważano jego eksport.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)

    Niestety po przejechaniu około 70 tys. km projekt zakończono. Głównym powodem przerwania prac były zaawansowane prace projektowe nad Polonezem. Dodatkowo władze nie widziały potrzeby produkowania samochodów sportowych. W przeciwieństwie do wielu innych prototypów, FSO Ogar przetrwał i nie został zniszczony. Obecnie wyremontowany samochód znajduje się w kolekcji warszawskiego Muzeum Motoryzacji.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article101 słynnych okrętów – recenzja
    Next Article Fotografia mobilna na Androidzie i nie tylko. Jak robić lepsze zdjęcia?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.