SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » FSO Ogar – niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    Artykuły

    FSO Ogar – niespełnione marzenie polskiej motoryzacji

    Michał BanachBy Michał Banach12 grudnia 2017Updated:5 listopada 2023Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    FSO Ogar - niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    FSO Ogar - niespełnione marzenie polskiej motoryzacji
    Królami polskich dróg w latach 70. były Fiaty 125p, 126p czy też Syrenki. W polskich fabrykach samochodów powstawały jednak liczne ciekawe i często wyprzedzające swoje czasy samochody, które jednak nigdy nie trafiały do produkcji. Jednym z ciekawszych i ładniejszych prototypów, jaki zaprojektowano w Polsce był FSO Ogar.

    Ogar powstał w 1977 roku w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Jego nadwozie zaprojektował Cezary Nawrot. Samochód wykorzystywał podwozie Fiata 125p wraz z układem napędowym, jezdnym oraz hamulcowym. FSO Ogar wyróżniał się nowoczesnym, aerodynamicznym trzydrzwiowym nadwoziem wykonanym z laminatu (żywica epoksydowa i włókno szklane), nie przypominającym swojego pierwowzoru.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Hubert Śmietanka)

    Najbardziej charakterystycznymi cechami auta były wysuwane elektrycznie reflektory przednie, popularne w zachodnich autach sportowych z tego okresu, koła z stopów lekkich oraz przede wszystkim trzydrzwiowe nadwozie nadające pojazdowi sportowy charakter, oraz duże wystające zderzaki (zaprojektowane w oparciu o amerykańskie przepisy). Ogar miał 4,4 m długości, 1,6 m szerokości i 1,3 m wysokości. Masa własna wynosiła 900 kg. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 82 KM zapewniający prędkość maksymalną 155 km/h.

    Wnętrze auta mieszczące cztery osoby wykończono nowocześnie jak na tamte lata, jednak pewnym problemem były miękkie kanapy, nie pasujące do samochodu półsportowego, za jaki uważano Ogara. Co ciekawe, wyposażenie samochodu były wyjątkowo bogate jak na nasz rodzimy projekt.Od samego początku Ogar projektowany był z myślą o wprowadzeniu go do produkcji seryjnej. Projekt nadwozia wyraźnie sugeruje również, że rozważano jego eksport.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)

    Niestety po przejechaniu około 70 tys. km projekt zakończono. Głównym powodem przerwania prac były zaawansowane prace projektowe nad Polonezem. Dodatkowo władze nie widziały potrzeby produkowania samochodów sportowych. W przeciwieństwie do wielu innych prototypów, FSO Ogar przetrwał i nie został zniszczony. Obecnie wyremontowany samochód znajduje się w kolekcji warszawskiego Muzeum Motoryzacji.

    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    FSO Ogar przed renowacją (fot. Jakub Maciejewski)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article101 słynnych okrętów – recenzja
    Next Article Fotografia mobilna na Androidzie i nie tylko. Jak robić lepsze zdjęcia?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    4 listopada 20235 Mins Read134 Views

    PZInż. 222 – polski half-track

    By Michał Banach1
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    19 listopada 20237 Mins Read

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    Zbudowany pod koniec lat 20. Junkers G.38 był jednym z największych międzywojennych samolotów na świecie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    5 listopada 20235 Mins Read

    Krążownik pancernopokładowy USS Olympia

    Zbudowany w 1892 roku amerykański krążownik pancernopokładowy USS Olympia to jedyny okręt, który wziął udział…

    Artykuły
    19 kwietnia 20193 Mins Read

    Zapomniany Fort Campbell na Malcie

    W północnej części Malty, w rejonie Mellieħa znajdują się ruiny zapomnianego fortu Campbell, zbudowanego tuż…

    8.3
    Artykuły
    3 marca 20235 Mins Read

    Sagrada – recenzja

    Sagrada Família, to secesyjny kościół znajdujący się w centrum Barcelony. Jego budowa rozpoczęła się w…

    Motoryzacja
    25 lipca 20161 Min Read

    The Toyo Tires Ferret

    Filmik z cyklu – marzenie każdego fana offroadu. The Ferret to specjalnie zmodyfikowany brytyjski samochód…

    Lifestyle
    13 września 20183 Mins Read

    Dlaczego turyści tak bardzo uwielbiają Gdańsk?

    Gdańsk – oraz cała reszta Trójmiasta – rok w rok staje się coraz popularniejszym celem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.