Transportowiec wojska SS Justicia pierwotnie miał być liniowcem pasażerskim Statendam, ale wybuch I wojny światowej sprawił, że statek ukończono jako transportowiec wojska. Jego karierę zakończyło storpedowanie przez dwa niemieckie u-booty, które trafiły go łącznie 4 torpedami.

Linie Holland America Line zamówiły w 1912 roku liniowiec Statendam w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Według założeń transatlantyk miał być nową jednostką flagową linii. Wodowanie miało miejsce 9 lipca 1914 roku, ale wybuch I wojny światowej sprawił, że prace wykończeniowe przerwano, aby nie marnować materiałów, które mogły przydać się do budowy okrętów wojennych.

Wodowanie SS Statendam (później SS Justicia)
Wodowanie SS Statendam (później SS Justicia)

Rozważano różne opcje, co zrobić z w gruncie rzeczy praktycznie skończonym statkiem. Ostatecznie w październiku podjęto decyzję o dokończeniu go jako transportowiec wojska. Zdemontowano całe wyposażenie (wysłano je do Rotterdamu na przechowanie) i rozpoczęto żmudną przebudowę liniowca. Prace ukończono 7 kwietnia 1917 roku i nadano jednostce nową nazwę SS Justicia. Co ciekawe zachowano 3 kominy, chociaż w praktyce tylko dwa były funkcjonalne (na innych statkach ślepe kominy likwidowano podczas przebudowy).

Początkowo transportowiec miał być wykorzystywany przez Cunarda w zastępstwie utraconego liniowca RMS Lusitania, ale z powodu braku możliwości skompletowania załogi, statek przejął White Star Line, który po utracie HMHS Britannic miał wolną załogę dla nowego statku.

SS Justicia
SS Justicia

SS Justicia (ex-Statendam) miał 225 m długości i tonaż 32 120 BRT. Napęd stanowił zespół składający się z dwóch silników parowych i jednej turbiny parowej o łącznej mocy 22 000 ihp, który zapewniał prędkość maksymalną 17 węzłów. W pierwotnej konfiguracji jako liniowiec statek miał mieścić 800 pasażerów I klasy, 600 II klasy i 2030 III klasy oraz 600 członków załogi. Po przebudowie mógł zabrać na pokład ponad 4000 żołnierzy.

Justicia wykorzystywana była do transportu żołnierzy między USA a Wielką Brytanią. Jej kariera była dosyć spokojna. Na pocątku 1918 roku przemalowano ja z koloru szarego w tzw. dazzle camouflage. 23 stycznia 1918 roku transportowiec został zaatakowany przez u-boota ale nie został trafiony. Dobra passa zakończyła się jednak 19 lipca 1918 roku, kiedy to Justicia płynęła z Belfastu do Nowego Jorku w eskorcie 3 niszczycieli.

SS Justicia
SS Justicia

Dowodzony przez kapitana John Davida statek został zauważony przez załogę u-boota UB-64, który wystrzelił w jej kierunku torpedę. Po jej trafieniu Justicia przechyliła się na burtę, ale pozostała sprawna i kontynuowała rejs. U-boot wystrzelił następnie kolejne 2 torpedy, z których jedna chybiła a druga została zniszczona ostrzałem z dział pokładowych transportowca. Czwarta wystrzelona torpeda również została zniszczona, a piąta mimo trafienia nie doprowadziła do zatonięcia statku.

Uszkodzony transportowiec został wzięty na hol przez holownik Sonia, a eskortujące statek niszczyciele odgoniły u-boota, uszkadzając go. Następnego dnia rano, Justicia została odnaleziona przez u-boota UB-124, który wystrzelił w jej kierunku 2 torpedy. Obie trafiły w cel, a śmierć poniosło 10-16 marynarzy. Tym razem uszkodzenia były na tyle poważne, że załoga opuściła pokład, a statek zatonął 20 lipca 1918 roku. Taki sam los spotkał u-boota, który został zatopiony po przymusowym wynurzeniu przez załogi niszczycieli HMS Marne, Milbrook i Pigeon.

SS Justicia
SS Justicia

SS Justicia była największym statkiem (nie licząc okrętów wojennych) zatopionym podczas I wojny światowej przez torpedę. Palmę pierwszeństwa w tym niechlubnym rankingu dzierży HMHS Britannic. Z racji tego, że Justicia miała po wojnie wrócić do NASM, władze wypłaciły armatorowi odszkodowanie w formie 60 000 ton stali.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.