SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów
    Artykuły

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS Justicia - ofiara dwóch u-bootów
    SS Justicia - ofiara dwóch u-bootów
    Transportowiec wojska SS Justicia pierwotnie miał być liniowcem pasażerskim Statendam, ale wybuch I wojny światowej sprawił, że statek ukończono jako transportowiec wojska. Jego karierę zakończyło storpedowanie przez dwa niemieckie u-booty, które trafiły go łącznie 4 torpedami.

    Linie Holland America Line zamówiły w 1912 roku liniowiec Statendam w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Według założeń transatlantyk miał być nową jednostką flagową linii. Wodowanie miało miejsce 9 lipca 1914 roku, ale wybuch I wojny światowej sprawił, że prace wykończeniowe przerwano, aby nie marnować materiałów, które mogły przydać się do budowy okrętów wojennych.

    Wodowanie SS Statendam (później SS Justicia)
    Wodowanie SS Statendam (później SS Justicia)

    Rozważano różne opcje, co zrobić z w gruncie rzeczy praktycznie skończonym statkiem. Ostatecznie w październiku podjęto decyzję o dokończeniu go jako transportowiec wojska. Zdemontowano całe wyposażenie (wysłano je do Rotterdamu na przechowanie) i rozpoczęto żmudną przebudowę liniowca. Prace ukończono 7 kwietnia 1917 roku i nadano jednostce nową nazwę SS Justicia. Co ciekawe zachowano 3 kominy, chociaż w praktyce tylko dwa były funkcjonalne (na innych statkach ślepe kominy likwidowano podczas przebudowy).

    Początkowo transportowiec miał być wykorzystywany przez Cunarda w zastępstwie utraconego liniowca RMS Lusitania, ale z powodu braku możliwości skompletowania załogi, statek przejął White Star Line, który po utracie HMHS Britannic miał wolną załogę dla nowego statku.

    SS Justicia
    SS Justicia

    SS Justicia (ex-Statendam) miał 225 m długości i tonaż 32 120 BRT. Napęd stanowił zespół składający się z dwóch silników parowych i jednej turbiny parowej o łącznej mocy 22 000 ihp, który zapewniał prędkość maksymalną 17 węzłów. W pierwotnej konfiguracji jako liniowiec statek miał mieścić 800 pasażerów I klasy, 600 II klasy i 2030 III klasy oraz 600 członków załogi. Po przebudowie mógł zabrać na pokład ponad 4000 żołnierzy.

    Justicia wykorzystywana była do transportu żołnierzy między USA a Wielką Brytanią. Jej kariera była dosyć spokojna. Na pocątku 1918 roku przemalowano ja z koloru szarego w tzw. dazzle camouflage. 23 stycznia 1918 roku transportowiec został zaatakowany przez u-boota ale nie został trafiony. Dobra passa zakończyła się jednak 19 lipca 1918 roku, kiedy to Justicia płynęła z Belfastu do Nowego Jorku w eskorcie 3 niszczycieli.

    SS Justicia
    SS Justicia

    Dowodzony przez kapitana John Davida statek został zauważony przez załogę u-boota UB-64, który wystrzelił w jej kierunku torpedę. Po jej trafieniu Justicia przechyliła się na burtę, ale pozostała sprawna i kontynuowała rejs. U-boot wystrzelił następnie kolejne 2 torpedy, z których jedna chybiła a druga została zniszczona ostrzałem z dział pokładowych transportowca. Czwarta wystrzelona torpeda również została zniszczona, a piąta mimo trafienia nie doprowadziła do zatonięcia statku.

    Uszkodzony transportowiec został wzięty na hol przez holownik Sonia, a eskortujące statek niszczyciele odgoniły u-boota, uszkadzając go. Następnego dnia rano, Justicia została odnaleziona przez u-boota UB-124, który wystrzelił w jej kierunku 2 torpedy. Obie trafiły w cel, a śmierć poniosło 10-16 marynarzy. Tym razem uszkodzenia były na tyle poważne, że załoga opuściła pokład, a statek zatonął 20 lipca 1918 roku. Taki sam los spotkał u-boota, który został zatopiony po przymusowym wynurzeniu przez załogi niszczycieli HMS Marne, Milbrook i Pigeon.

    SS Justicia
    SS Justicia

    SS Justicia była największym statkiem (nie licząc okrętów wojennych) zatopionym podczas I wojny światowej przez torpedę. Palmę pierwszeństwa w tym niechlubnym rankingu dzierży HMHS Britannic. Z racji tego, że Justicia miała po wojnie wrócić do NASM, władze wypłaciły armatorowi odszkodowanie w formie 60 000 ton stali.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMS Sovereign of the Seas – wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki
    Next Article Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 kwietnia 20183 Mins Read

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Internet i komputery
    10 listopada 20203 Mins Read

    Gdy gładzik w MacBook’u odmawia współpracy

    MacBook to bez wątpienia jeden z najlepszych komputerów na rynku. Pomimo wielu zalet i innowacyjności,…

    Artykuły
    8 grudnia 202210 Mins Read

    Niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau

    Zbudowane tuż przed wybuchem II wojny światowej pancerniki Scharnhorst i Gneisenau były pierwszymi, dużymi okrętami…

    Gadgety
    23 maja 20183 Mins Read

    Deskorolka elektryczna – ciekawy wygląd i funkcjonalność

    Jazda na deskorolce powoli przechodzi do lamusa. Obecnie absolutnym must have jest deskorolka elektryczna. To…

    Artykuły
    10 maja 20233 Mins Read

    Longsleeve męski – jakie wzory wybrać na wiosnę?

    Longsleeve męski to podstawowy element garderoby wielu mężczyzn, który idealnie sprawdza się wiosną. W tym…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.