Niedawno pisaliśmy o statkach sejsmicznych używanych przez firmę Polarcus. Nie są to jedyne statki tego typu i na pewno nie są tak dziwne jak jednostki typu Ramform Titan budowane dla norweskiej firmy Petroleum Geo-Services.

Firma ta zajmuje się również szukaniem złóż gazu i ropy na dnie oceanów, ale wykorzystuje do tego bardzo nietypowe statki. Ich flota składa się z kilkunastu jednostek, z których wiele wyróżnia się niecodziennym jak na statki kształtem kadłuba, zbliżonym do trójkąta.

Ramform Titan

Ramform Titan

Z wszystkich tych jednostek najbardziej niecodzienne są Ramform Atlas i Ramform Titan zwodowane w 2014 i 2013 roku (w 2016 i 2017 roku zwodowane zostaną dwa kolejne statki tego typu – Ramform Tethys i Ramform Hyperion).

Statki te mają 104 m długości, a ich rufa ma aż 70 m szerokości. Tonaż wynosi natomiast aż 20 600 ton. Nietypowy kształt kadłuba pozwala na holowanie aż 24 kabli z czujnikami. Statki te wyposażone są w sześć silników diesla o łącznej mocy aż 31 300 KM (sic!). Prędkość maksymalna wynosi około 16 węzłów, a autonomiczność 150 dni. Załogę stanowi 80 marynarzy.

Ramform Titan

Ramform Titan

Jednostki te ze względu na specyfikę swojej służby wyposażone są w wiele udogodnień dla załogi, takich jak sale sportowe, basen, sauna czy też sale telewizyjne. Ponadto na dziobie umieszczono lądowisko dla helikopterów

Warto dodać, że każdy z 4 budowanych statków kosztuje około 250 mln dolarów. Obecnie jednostki zarejestrowane są na Bahamach.

PGS posiada w swojej flocie jeszcze kilka statków o podobnej konstrukcji, ale nieco mniejszych (albo węższych od Ramform Titana). Są to Ramform Sovereign, Ramform Sterling, Ramform Viking, Ramform Vanguard, Ramform Valiant Ramform Challenger i Ramform Explorer. W marcu 2016 roku zwodowano trzeci statek typu Ramform Titan – Ramform Tethys.

Ze względu na swój niecodzienny kształt statki te uznaje się za jedne z najbrzydszych na świecie. Na pewno są jednymi z najbardziej nietypowych (pozostają jeszcze rosyjskie popowki). Podobno ze względu na swój kształt kadłuba są bardzo trudne w manewrowaniu w porcie.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.