SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Popowki – rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Artykuły

    Popowki – rosyjskie okrągłe okręty wojenne

    Michał BanachBy Michał Banach9 listopada 2015Updated:17 grudnia 20176 komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Popowki - rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Popowki - rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Końcówka XIX wieku była czasem pływających lewiatanów i dziwadeł. Jedni budowali coraz większe statki pasażerskie i okręty wojenne, inni coraz dziwniejsze jednostki pływające, trudne do sklasyfikowania. Wśród wielu nietypowych okrętów jednymi z najdziwniejszych są rosyjskie okręty obrony wybrzeża określane jako tzw. Popowki. Wyróżniał je nietypowy, okrągły kształt kadłuba.

    Geneza

    Historia rosyjskich okrągłych okrętów wojennych sięga 1870 roku. Coraz cięższe rosyjskie okręty pancerne nie mogły działać w rejonie wód przybrzeżnych, zwłaszcza Krymu. W związku z tym dowództwo Floty Czarnomorskiej zaczęło szukać okrętów wojennych o jak najmniejszym zanurzeniu.

    Nowogrod i Wiceadmirał Popow
    Nowogrod i Wiceadmirał Popow

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie floty, rosyjski admirał Andriej Popow zaprezentował projekt okrętu wojennego, którego kadłub miał plan koła. Koncepcja zakładała, że taka jednostka będzie miała bardzo małe zanurzenie, a kształt pozwoli na zastosowanie grubego pancerza. Ponadto okrągły kadłub miał zwiększać stabilność jednostki, dzięki czemu zamontowane centralnie działa byłyby celniejsze.

    Projekt spodobał się na tyle, że w Kronsztadzie przeprowadzono próby z modelem okrętu. Efekt był zadowalający, w związku z tym przystąpiono do budowy dwóch pierwszych okrętów nowego typu. Plan zakładał zbudowanie w Nikołajewie 6 okrętów tego typu.

    Model Nowogroda
    Model Nowogroda

    Ostatecznie ukończono jedynie dwa pierwsze okręty, przy czym jedynie Nowogrod zachował oryginalny projekt. Drugi okręt, Wiceadmirał Popow w trakcie budowy został powiększony w stosunku do pierwotnych planów i otrzymał nieco inny kształt kadłuba.

    Nowogrod i Wiceadmirał Popow – okrągłe okręty wojenne

    Nowogrod

    Pierwszym okrętem jaki zaczął powstawać był Nowogrod. Budowę rozpoczęto w Petersburgu, ponieważ tylko tamtejsze stocznie dysponowały w 1871 roku odpowiednią infrastrukturą do budowy okrętów pancernych. Stępkę pod jednostkę położono 1 kwietnia 1871 roku. Prace szły bardzo szybko i już w grudniu okręt był gotowy.

    Wodowanie nastąpiło 17 grudnia 1871 roku. Następnie Nowogrod rozebrano i przetransportowano w elementach do Nikołajewa nad Morzem Czarnym. Po przewiezieniu fragmentów jednostki, 29 marca 1872 roku rozpoczęto montaż. Oficjalnie okręt zwodowano 21 maja 1873 roku.

    Nowogrod
    Nowogrod

    Po serii prób, Nowogrod wszedł do służby 11 października 1873 roku. Koszt budowy jednostki wyniósł 2,93 mln rubli. Jednostka miała średnicę 30,78 m i wyporność około 2500 ton. Uzbrojenie składało się z dwóch armat kalibru 280 mm zamontowanych w barbecie na samym środku jednostki. Ładowane od tyłu armaty były podnoszone do góry w celu oddania strzału, a następnie pod wpływem odrzutu cofały się do wnętrza barbety.

    Pancerz Nowogroda prezentował się bardzo dobrze – burty miały 178-229 mm grubości, barbeta 229 mm a pokład 70 mm. Jednostkę napędzało 6 silników parowych o mocy 500 KM każdy. Każda maszyna napędzała jedną śrubę – jednostka miała 6 śrub, co samo w sobie stanowiło nietypowe rozwiązanie. Prędkość maksymalna wynosiła 7 węzłów. W trakcie eksploatacji zlikwidowano 2 z 6 śrub i silników. Prędkość spadła wówczas do około 5,5-6 węzłów.

    Nowogrod
    Nowogrod

    Nowogrod nie był zbyt intensywnie wykorzystywany. Nietypowy kształt kadłuba dający małe zanurzenie sprawiał więcej problemów niż pożytku. Słaba dzielność morska i fatalna manewrowość sprawiły, że okręt wykorzystywany był w roli pływającej baterii. Tylko raz, w 1877 roku jednostka wzięła udział w walkach.

    W 1882 roku na pokładzie Nowogroda doszło do eksplozji, w wyniku której zginęło 5 marynarzy. Po remoncie okręt wykorzystywano jeszcze do 1893 roku. Jednostkę przekształcono wówczas w pływającą baterię w Nikołajewie, gdzie okręt pozostawał do 1903 roku. 4 lipca skreślono go z rejestru floty a w 1912 roku zezłomowano.

    Nowogrod
    Nowogrod
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNowojorskie uliczne zamiatarki z 1913 roku
    Next Article Most Nuselski w Pradze
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    1 sierpnia 20236 Mins Read105 Views

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    By Michał Banach0
    31 lipca 20233 Mins Read45 Views

    Parowy okręt liniowy HMS Marlborough

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 lutego 20233 Mins Read

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Pop to wciąż jeden z najprężniej rozwijających się i zmieniających się kierunków w muzyce. Co…

    Artykuły
    10 czerwca 20223 Mins Read

    Co założyć, kiedy nie wiemy, jakiej pogody możemy się spodziewać?

    Niezaprzeczalnym faktem jest, że każdy z nas kocha wycieczki. Dalekie wyprawy napełniają serce wolą przygody,…

    Artykuły
    14 maja 20222 Mins Read

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Zajęcie Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 roku doprowadziło do przerwania prac nad wieloma ciekawymi projektami.…

    Artykuły
    14 stycznia 20182 Mins Read

    Carnot – jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników

    Francuska flota na przełomie XIX i XX wieku była zbieraniną dziwacznych okrętów wojennych, które mimo…

    Film
    30 lipca 20202 Mins Read

    Najlepsze seriale obyczajowe TVN

    TVN to prawdziwa kuźnia seriali obyczajowych, które są uwielbiane przez widzów. Nie da się przejść obok…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.