SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Popowki – rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Popowki - rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Popowki - rosyjskie okrągłe okręty wojenne
    Artykuły

    Popowki – rosyjskie okrągłe okręty wojenne

    Michał BanachBy Michał Banach9 listopada 2015Updated:17 grudnia 20176 komentarzy5 Mins Read
    Końcówka XIX wieku była czasem pływających lewiatanów i dziwadeł. Jedni budowali coraz większe statki pasażerskie i okręty wojenne, inni coraz dziwniejsze jednostki pływające, trudne do sklasyfikowania. Wśród wielu nietypowych okrętów jednymi z najdziwniejszych są rosyjskie okręty obrony wybrzeża określane jako tzw. Popowki. Wyróżniał je nietypowy, okrągły kształt kadłuba.

    Geneza

    Historia rosyjskich okrągłych okrętów wojennych sięga 1870 roku. Coraz cięższe rosyjskie okręty pancerne nie mogły działać w rejonie wód przybrzeżnych, zwłaszcza Krymu. W związku z tym dowództwo Floty Czarnomorskiej zaczęło szukać okrętów wojennych o jak najmniejszym zanurzeniu.

    Nowogrod i Wiceadmirał Popow
    Nowogrod i Wiceadmirał Popow

    W odpowiedzi na zapotrzebowanie floty, rosyjski admirał Andriej Popow zaprezentował projekt okrętu wojennego, którego kadłub miał plan koła. Koncepcja zakładała, że taka jednostka będzie miała bardzo małe zanurzenie, a kształt pozwoli na zastosowanie grubego pancerza. Ponadto okrągły kadłub miał zwiększać stabilność jednostki, dzięki czemu zamontowane centralnie działa byłyby celniejsze.

    Projekt spodobał się na tyle, że w Kronsztadzie przeprowadzono próby z modelem okrętu. Efekt był zadowalający, w związku z tym przystąpiono do budowy dwóch pierwszych okrętów nowego typu. Plan zakładał zbudowanie w Nikołajewie 6 okrętów tego typu.

    Model Nowogroda
    Model Nowogroda

    Ostatecznie ukończono jedynie dwa pierwsze okręty, przy czym jedynie Nowogrod zachował oryginalny projekt. Drugi okręt, Wiceadmirał Popow w trakcie budowy został powiększony w stosunku do pierwotnych planów i otrzymał nieco inny kształt kadłuba.

    Nowogrod i Wiceadmirał Popow – okrągłe okręty wojenne

    Nowogrod

    Pierwszym okrętem jaki zaczął powstawać był Nowogrod. Budowę rozpoczęto w Petersburgu, ponieważ tylko tamtejsze stocznie dysponowały w 1871 roku odpowiednią infrastrukturą do budowy okrętów pancernych. Stępkę pod jednostkę położono 1 kwietnia 1871 roku. Prace szły bardzo szybko i już w grudniu okręt był gotowy.

    Wodowanie nastąpiło 17 grudnia 1871 roku. Następnie Nowogrod rozebrano i przetransportowano w elementach do Nikołajewa nad Morzem Czarnym. Po przewiezieniu fragmentów jednostki, 29 marca 1872 roku rozpoczęto montaż. Oficjalnie okręt zwodowano 21 maja 1873 roku.

    Nowogrod
    Nowogrod

    Po serii prób, Nowogrod wszedł do służby 11 października 1873 roku. Koszt budowy jednostki wyniósł 2,93 mln rubli. Jednostka miała średnicę 30,78 m i wyporność około 2500 ton. Uzbrojenie składało się z dwóch armat kalibru 280 mm zamontowanych w barbecie na samym środku jednostki. Ładowane od tyłu armaty były podnoszone do góry w celu oddania strzału, a następnie pod wpływem odrzutu cofały się do wnętrza barbety.

    Pancerz Nowogroda prezentował się bardzo dobrze – burty miały 178-229 mm grubości, barbeta 229 mm a pokład 70 mm. Jednostkę napędzało 6 silników parowych o mocy 500 KM każdy. Każda maszyna napędzała jedną śrubę – jednostka miała 6 śrub, co samo w sobie stanowiło nietypowe rozwiązanie. Prędkość maksymalna wynosiła 7 węzłów. W trakcie eksploatacji zlikwidowano 2 z 6 śrub i silników. Prędkość spadła wówczas do około 5,5-6 węzłów.

    Nowogrod
    Nowogrod

    Nowogrod nie był zbyt intensywnie wykorzystywany. Nietypowy kształt kadłuba dający małe zanurzenie sprawiał więcej problemów niż pożytku. Słaba dzielność morska i fatalna manewrowość sprawiły, że okręt wykorzystywany był w roli pływającej baterii. Tylko raz, w 1877 roku jednostka wzięła udział w walkach.

    W 1882 roku na pokładzie Nowogroda doszło do eksplozji, w wyniku której zginęło 5 marynarzy. Po remoncie okręt wykorzystywano jeszcze do 1893 roku. Jednostkę przekształcono wówczas w pływającą baterię w Nikołajewie, gdzie okręt pozostawał do 1903 roku. 4 lipca skreślono go z rejestru floty a w 1912 roku zezłomowano.

    Nowogrod
    Nowogrod
    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNowojorskie uliczne zamiatarki z 1913 roku
    Następny artykuł Most Nuselski w Pradze
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Victory – długowieczny okręt liniowy

    7 maja 20225 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.