SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne projektu 949 (Oscar)
    Okręty podwodne projektu 949 (Oscar)
    Okręty podwodne projektu 949 (Oscar)
    Artykuły

    Okręty podwodne projektu 949 (Oscar)

    Michał BanachBy Michał Banach6 listopada 2020Brak komentarzy8 Mins Read
    Okręty podwodne projektu 949 Granit oraz 949A Antej znane bardziej pod kodowym oznaczeniem NATO jako Oscar I i Oscar II były przez długi czas jednymi z największych na świecie. Stworzone z myślą o zwalczaniu dużych zgrupowań okrętów oraz lotniskowców, w historii najbardziej zapisały się z powodu zatonięcia K-141 Kursk.

    Geneza

    Atomowe okręty podwodne dzieli się na kilka klas. Najważniejszymi są okręty myśliwskie (SSN), przeznaczone do zwalczania innych okrętów podwodnych oraz nawodnych, oraz tzw. boomery (SSBN), czyli okręty przenoszące pociski balistyczne z głowicami nuklearnymi. Istnieje również trzeci typ okrętów – okręty przenoszące nienuklearne pociski rakietowe i manewrujące – SSGN). Te ostatnie jak sama nazwa wskazuje przenoszą pociski rakietowe i manewrujące i w zależności od floty, w której służą, przewidziane są do innych zadań.

    Okręty podwodne typu Oscar II - K-526 i K-186
    Okręty podwodne typu Oscar II – K-526 i K-186

    Amerykańskie i ogólnie NATO-wskie okręty tego typu najczęściej mają za zadanie zwalczać cele naziemne przy użyciu pocisków manewrujących, natomiast rosyjskie (kiedyś radzieckie) jednostki tego typu w pierwszej kolejności mają zwalczać duże zgrupowania okrętów nawodnych, zwłaszcza grupy lotniskowców, a dopiero potem atakować cele naziemne.

    W połowie lat 70. w ZSRR rozpoczęto prace nad kolejnym już typem okrętów podwodnych tej klasy, które miały zastąpić jednostki projektu 670 Skat (NATO: Charlie) i projektu 661 Anczar (NATO: Papa). W przeciwieństwie do wcześniejszych projektów, nowe okręty miały przenosić znacznie więcej uzbrojenia, a ich podstawowym uzbrojeniem do zwalczania lotniskowców miały być pociski manewrujące P-700 Granit (NATO: SS-N-19-Shipwreck), mogące przenosić konwencjonalną lub nuklearną głowicę.

    Okręt podwodny typu Oscar
    Okręt podwodny typu Oscar

    Okręty podwodne projektu 949 Granit (NATO: Oscar I)

    Prace nad pierwszym okrętem rozpoczęto 25 lipca 1975 roku. Zwodowano go 3 maja 1980 roku, a do służby w Flocie Północnej wszedł 30 grudnia 1980 roku pod nazwą K-525 Miński Komsomolec (później zmienionej na Archangielsk). 22 kwietnia 1979 roku rozpoczęto budowę drugiego okrętu, który zwodowano 10 grudnia 1982 roku, a do służby wprowadzono 30 listopada 1983 roku pod nazwą K-206 Murmańsk.

    Oba okręty określa się jako jednostki projektu 949 Granit, traktowanego nieco jako prototyp właściwych okrętów. Zamierzano zbudować 6 jednostek w tej wersji, ale zakończono prace na dwóch. Okręty miały 143 m długości i wyporność nawodną 12 500 ton oraz podwodną 16 500 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 97 990 KM zasilane z dwóch reaktorów atomowych OK-650W, zapewniające prędkość maksymalną 32 węzłów pod wodą i 15 węzłów na powierzchni. Autonomiczność okrętów wynosiła od 50 do 120 dni, a testowa głębokość zanurzenia aż 830 m (standardowa głębokość operacyjna to maksymalnie 500-600 m). Kadłub został dodatkowo wyciszony, aby ograniczyć wykrywalność okrętu przez sonary.

    K-141 Kursk
    K-141 Kursk

    Uzbrojenie składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm i dwóch kalibru 650 mm na dziobie z zapasem 28 torped obu kalibrów, oraz pocisków rakietowych SS-N-15 Starfish, SS-N-16 Stallion lub min. Dodatkowo okręty posiadały 24 pociski rakietowe P-700 Granit, umieszczone w wyrzutniach po bokach kadłuba. W zależności od potrzeb mogą one korzystać z głowic konwencjonalnych lub nuklearnych, a ich głównym zadaniem jest zwalczanie lotniskowców i dużych okrętów wojennych. Załoga liczyła 94 oficerów i marynarzy.

    Doświadczenia z prac nad okrętami sprawiły, że po zbudowaniu dwóch z planowanych 6 jednostek, rozpoczęto prace nad ich ulepszoną wersją, oznaczoną jako projekt 949 Antej.

    Okręt podwodny typu Oscar
    Okręt podwodny typu Oscar

    Okręty podwodne projektu 949A Antej (NATO: Oscar II)

    W porównaniu do pierwszych okrętów, nowe jednostki był dłuższe i miały 155 m długości, a ich wyporność nawodna wynosiła 14 700 ton, a podwodna 19 400 ton. Napęd stanowią dwie turbiny parowe o mocy 97 990 KM zasilane z dwóch reaktorów atomowych OK-650W, zapewniające prędkość maksymalną 32 węzłów pod wodą i 15 węzłów na powierzchni – osiągu okrętu podawane są takie same jak w przypadku jednostek projektu 949, więc nie wiadomo czy są poprawne. Autonomiczność okrętów wynosi od 50 do 120 dni, a testowa głębokość zanurzenia aż 830 m (standardowa głębokość operacyjna to maksymalnie 500-600 m).

    W porównaniu do wcześniejszych jednostek, okrętu projektu 949A otrzymały dodatkowe wyposażenie elektroniczne, jednak szczegółowe informacje na jego temat pozostają niejawne. Załoga okrętu wzrosła przez to do 107 oficerów i marynarzy. Według niepotwierdzonych informacji, okręty wyposażono również w system ewakuacji załogi – na rufie ma znajdować się specjalny przedział, który powinien pomieścić całą załogę i w razi potrzeby może być odłączony od okrętu, a następnie wypłynie na powierzchnię.

    Okręt podwodny typu Oscar II podczas budowy
    Okręt podwodny typu Oscar II podczas budowy

    Stępkę pod pierwszy okręt nowego typu – K-148 Krasnodar, położono 22 lipca 1982 roku, wodowanie miało miejsce 3 marca 1985 roku, a do służby okręt wszedł 30 września 1986 roku. Zakładano budowę kolejnych 18 okrętów tego typu, ale ostatecznie powstało 11 jednostek, a kadłub 12 wykorzystano do zbudowania specjalnego okrętu projektu 09852.

    Ze względu na tempo prac, ostatni z zbudowanych okrętów wszedł do służby 30 grudnia 1994 roku, krótko przed tym, jak wycofano dwa pierwsze okręty projektu 949 (w 1996 roku). Ze względu na wysokie koszty utrzymania okrętów tego typu i małą przydatność po zakończeniu Zimnej Wojny z racji braku zagrożenia typowym konfliktem z USA, okręty projektu 949A zaczęto stopniowo wycofywać z eksploatacji i przenosić do rezerwy lub złomować. Niektóre postanowiono natomiast poddać modernizacji.

    Okręt podwodny typu Oscar II w suchym doku
    Okręt podwodny typu Oscar II w suchym doku

    W toku służby tych okrętów bez wątpienia najsłynniejszym okazał się K-141 Kursk, który zatonął 12 sierpnia 2000 roku. Więcej na ten temat znajdziecie w artykule Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000).

    Obecnie w eksploatacji pozostaje 6 okrętów tego typu, plus dwa przechodzą modernizację do standardu 949AM. W ramach prac pociski Granit zastępowane są nowszymi pociskami P-800 Onyks, lub 3M-54 Kolibr. Modyfikowane jest również wyposażenie elektroniczne.

    K-266 Orzeł
    K-266 Orzeł

    Okręt projektu 09852, nazwany K-329 Biełgorod ma być natomiast jednostką badawczą i ratowniczą, przenoszącą załogowe i bezzałogowe pojazdy podwodne. Formalnie jego budowę rozpoczęto 24 lipca 1992 roku jako jeden z okrętów projektu 949A, ale prace przerwano na wczesnym etapie. Wznowiono je kilka lat temu, a 23 kwietnia 2019 roku okręt zwodowano. Obecnie okręt przechodzi próby, a dokładne informacje na jego temat pozostają niejawne.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    K-525 Archangielsk 25 lipca 1975 roku 3 maja 1980 roku 30 grudnia 1980 roku Wycofany z służby w 1996 roku, zezłomowany w 2004 roku
    K-206 Murmańsk 22 kwietnia 1979 roku 10 grudnia 1982 roku 30 listopada 1983 roku Wycofany z służby w 1996 roku, zezłomowany w 2004 roku
    K-148 Krasnodar 22 lipca 1982 roku 3 marca 1985 roku 30 września 1986 roku Wycofany z służby, zezłomowany w 2012 roku
    K-173 Krasnojarsk 4 sierpnia 1983 roku 27 marca 1987 roku 31 grudnia 1986 roku Wycofany ze służby, zniszczony w trakcie złomowania przez pożar
    K-132 Irkuck 8 maja 1985 roku 27 grudnia 1987 roku 30 grudnia 1988 roku Modernizowany do wersji 949AM
    K-119 Woroneż 25 lutego 1986 roku 16 grudnia 1988 roku 29 grudnia 189 roku W służbie, po remoncie w listopadzie 2011 roku
    K-410 Smoleńsk 9 grudnia 1986 roku 20 stycznia 1990 roku 22 grudnia 1990 roku W służbie, po remoncie w grudniu 2013 roku
    K-442 Czelabińsk 21 maja 1987 roku 18 czerwca 1990 roku 28 grudnia 1990 roku Modernizowany do wersji 949AM
    K-486 Twer 9 lutego 1988 roku 28 czerwca 1991 roku 18 sierpnia 1992 roku W służbie
    K-266 Orzeł 19 stycznia 1989 roku 22 maja 1992 roku 30 grudnia 1992 roku W służbie, po remoncie w kwietniu 2017 roku
    K-186 Omsk 13 lipca 1989 roku 10 maja 1993 roku 15 grudnia 1993 roku W służbie, po remoncie w 2008 roku
    K-150 Tomsk 27 sierpnia 1991 roku 20 lipca 1996 roku 30 grudnia 1996 roku W służbie, po remoncie w 2019 roku
    K-141 Kursk 22 marca 1992 roku 16 maja 1994 roku 30 grudnia 1994 roku Zatonął 12 sierpnia 2000 roku
    K-329 Biełgorod 24 lipca 1992 roku 23 kwietnia 2019 roku – Okręt specjalny projektu 09852, obecnie na próbach

    K-150 Tomsk (fot. Sergey Konovalov)
    K-150 Tomsk (fot. Sergey Konovalov)

    Podsumowanie

    Okręty projektu 949 i 949A były w swoim czasie jednymi z największych na świecie, a ich uzbrojenie uznawano za bardzo niebezpieczne dla amerykańskich grup lotniskowców. Fakt, że zarówno torpedy jak pociski rakietowe przenoszone przez te okręty mogły być uzbrojone w głowice nuklearne sprawiał, że uznawano je za jednostki, które powinny być niszczone w pierwszej kolejności.

    Po upadku ZSRR stan okrętów tego typu systematycznie się pogarszał i dopiero w ostatnich latach wraz z rozpoczęciem modernizacji, sytuacja zaczęła ulegać zmianie. Nie zmienia to jednak faktu, że sama modernizacja ma tylko przedłużyć ich żywotność do czasu wprowadzenia do służby nowocześniejszych okrętów projektu 885 Jasień, z których pierwszy jest już w służbie.

    K-410 Smoleńsk
    K-410 Smoleńsk

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerykański pancernik USS Texas (1892)
    Next Article Wymiana starego materaca na nowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.