Radziecki okręt podwodny projektu 661 Anczar (kod NATO Papa) był prototypem radzieckich okrętów podwodnych z tytanowymi kadłubami, a w historii zapisał się jako najszybszy okręt podwodny który wszedł do regularnej eksploatacji (nieoficjalnie). Ze względu na koszt budowy powstał tylko jeden egzemplarz.

Historia okrętu sięga 1958 roku i wejścia do służby pierwszego radzieckiego okrętu podwodnego o napędzie atomowym – K-3 Leninskij Komsomoł. Wnioski płynące z eksploatacji K-3 sprawiły, że radzieckie władze przygotowały specyfikację dla nowych, szybkich okrętów podwodnych o napędzie atomowym. Zakładała ona, że nowa jednostka będzie dwukrotnie szybsza od K-3, będzie dysponować półtorakrotnie większą głębokością zanurzenia, uzbrojenie będzie składało się oprócz torped z wystrzeliwanych z pod wody pocisków rakietowych, obsługa będzie maksymalnie zautomatyzowana, co pozwoli na zmniejszenie załogi i zwiększenie komfortu pracy, a konstrukcja okrętu będzie zwiększała ochronę przed minami i torpedami. Zakładano również, że do budowy okrętu zostaną wykorzystane nowe materiały.

K-162
K-162

Prace nad dwoma projektami okrętów ruszyły równolegle w biurach konstrukcyjnych w Leningradzie oraz Gorkim. Jako pierwszy do realizacji skierowano projekt 661 Anczar, stworzony przez biuro konstrukcyjne CKB-16 pod kierownictwem N. N. Isanina, zastąpionego później przez N. Szulżenko. Przygotowania do budowy okrętu rozpoczęto w 1959 roku w stoczni w Siewierodwińsku.

Podczas prac projektowych rozważano wykorzystanie różnych materiałów do budowy kadłuba, tak aby spełnić założenia specyfikacji. Ostatecznie zdecydowano się na wykorzystanie tytanu, który był lżejszy od stali i równocześnie bardziej wytrzymały. Była to odważna decyzja, ponieważ roczna produkcja tytanu w ZSRR w tym czasie nie była wystarczająca do budowy okrętu podwodnego, a ponadto obróbka tytanu wymagała zupełnie innych warunków niż w przypadku stali. Spawanie tytanowych elementów konstrukcji odbywać się miało w specjalnych pomieszczeniach, w których utrzymywano atmosferę bogatą w argon, a robotnicy musieli nosić kombinezony ciśnieniowe.

K-162
K-162

Pierwotnie zakładano budowę trzech jednostek projektu 661, jednak już na etapie prac projektowych uznano, że koszt budowy tylu okrętów będzie zbyt duży i ostatecznie zredukowano zamówienie do jednej jednostki, która miała mieć charakter eksperymentalny. Oficjalnie stępkę pod okręt oznaczony (w 1965 roku) jako K-162 położono 28 grudnia 1963 roku, a wodowanie miało miejsce dopiero w grudniu 1968 roku. Do służby jednostka weszła 13 grudnia 1969 roku, czyli dokładnie dziesięć lat po rozpoczęciu prac nad projektem. Długi czas budowy spowodowany był przyjętymi w projekcie rozwiązaniami technicznymi i trudnościami z obróbką tytanu..

Z tytanu wykonano kadłub sztywny okrętu, a jednostka miała 106,9 m długości i wyporność 5280 ton na powierzchni i 6320 ton pod wodą. Napęd stanowiły dwa reaktory atomowe PWR typu VM-5 zasilające turbiny parowe o mocy około 80 000 KM, zapewniające teoretycznie prędkość 37-38 węzłów. Maksymalna głębokość zanurzenia szacowana była na 400 m. Uzbrojenie okrętu składało się z czterech wyrzutni torped kalibru 533 mm z zapasem 12 torped oraz 10 pocisków rakietowych P-70 Amietist (SS-N-7). Załoga liczyła 75 oficerów i marynarzy.

K-162
K-162

Już podczas prób okrętu okazało się, że jest on w stanie osiągać prędkość 42 węzłów przy 90% mocy reaktora. Przy maksymalnej mocy udało się rozpędzić okręt do 44,7 węzła, jednak podczas jednego z rejsów, 30 marca 1971 roku osiągnięto podobno 44,85 węzła. Tym samym K-162 stał się najszybszym okrętem podwodnych na świecie (nie licząc małych jednostek badawczych i testowych). Rekord ten nie jest jednak oficjalnie uznawany, ponieważ nie ma pełnego potwierdzenia.

K-162 został oddelegowany do służby w Flocie Północnej, a podczas służby prowadzono intensywne próby jednostki. Szybko wyszły na jaw wady projektowe okrętu, z których największą był hałas generowany przez maszynownię, dochodzący do 100 dB, co w praktyce całkowicie uniemożliwiało prowadzenie operacji bojowych przy dużych prędkościach (przy takim hałasie okręt był bardzo łatwy do wykrycia). Równocześnie wykazano, że zastosowanie tytanu do budowy kadłuba przynosi wiele korzyści, z których największą była możliwość osiągania znacznych głębokości zanurzenia. Dodatkowo tytan w porównaniu do stali był mniej podatny na korozję co umożliwiało utrzymanie jednostki w służbie przez dłuższy czas. Niestety koszty budowy okrętu były bardzo wysokie (nieoficjalnie nazwano go w związku z tym „złotą rybką”).

K-162
K-162

W  1978 roku zmieniono numer okrętu na K-222. W grudniu 1984 roku podjęto decyzję o wycofaniu okrętu z eksploatacji. Oficjalnie 14 marca 1989 roku skreślono go z listy floty, a 7 listopada 1999 roku podjęto decyzję o utylizacji okrętu. Prace rozbiórkowe rozpoczęto w 2008 roku i zakończono w marcu 2015 roku. Chociaż K-162 nie miał zbyt udanej służby, doświadczenie zdobyte podczas prac nad nim wykorzystano następnie przy pracach nad mniejszymi okrętami projektu 705 Lira (kod NATO Alfa).


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.