SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zderzenie masowca MS Star Clipper z mostem Almöbron
    Zderzenie masowca MS Star Clipper z mostem Almöbron
    Zderzenie masowca MS Star Clipper z mostem Almöbron
    Artykuły

    Zderzenie masowca MS Star Clipper z mostem Almöbron

    Michał BanachBy Michał Banach6 lutego 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Pięć lat po słynnej katastrofie masowca Lake Illawarra, który uderzył w most Tasman Bridge na Tasmanii, do podobnej katastrofy doszło w Szwecji. 18 stycznia 1980 roku, masowiec MS Star Clipper zahaczył o most Almöbron, który zawalił się. Nigdy nie znaleziono winnych wypadku.

    Most Almöbron został oficjalnie oddany do użytku 15 czerwca 1960 roku. Połączył on szwedzką wyspę Tjörn z stałym lądem. W momencie otwarcia był to najdłuższy most łukowy na świecie. Sam most był ważnym węzłem komunikacyjnym, a przebiegający pod nim szlak wodny był bardzo intensywnie wykorzystywany przez statki transportowe wypływające z Uddevalle.

     

    Most Almöbron w 1960 roku
    Most Almöbron w 1960 roku

    W nocy 18 stycznia 1980 roku, około godziny 1:30 w rejonie, w którym znajdował się most była bardzo intensywna mgła, ograniczająca widoczność. Płynący z Norwegii do Uddevalli masowiec MS Star Clipper z nieznanych przyczyn zaczął zbaczać z kursu i uderzył znajdującą się nad nadbudówką suwnicą w bok łuku przęsła mostu.

    Uderzenie było na tyle silne, że most zawalił się, a jego fragmenty spadły do cieśniny i na masowiec. Załoga statku natychmiast zatrzymała się i wezwała pomoc. Ponadto wystrzelono flary, aby ostrzec kierowców przed niebezpieczeństwem. Od strony stałego lądu, policja przyjechała już po 10 minutach, jednak od strony wyspy, pierwsze jednostki policji pojawiły się dopiero po 40 minutach. Do czasu zamknięcia ruchu aż 7 samochodów wpadło do wody, a 8 osób zginęło (nikt z załogi statku nie ucierpiał).

    Masowiec MS Star Clipper
    Masowiec MS Star Clipper

    Rozpoczęte po katastrofie śledztwo nie dało wyraźnych rezultatów. Rządowa komisja śledcza nie była w stanie określić winnych katastrofy, a przede wszystkim tego, że masowiec zboczył z kursu. Ze względu na znaczenie przeprawy, natychmiast podjęto decyzję o budowie nowego mostu, który otwarto 9 listopada 1981 roku. Nowa konstrukcja nazwana Tjörnbron ma 664 m długości i szerokość 15,2 m. Jest to most wantowy (odmiana mostu podwieszanego).

    Masowiec MS Star Clipper nie odniósł większych uszkodzeń i wrócił do eksploatacji. Zwodowany 26 września 1968 roku statek miał tonaż 16 532 BRT i 171,9 m długości. W 1981 roku zmieniono jego nazwę na MS Star Lanao, a 16 września 1986 roku wycofano go z eksploatacji i wysłano do stoczni złomowej w Indiach.

    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Zawalony most Almöbron i masowiec MS Star Clipper
    Most Tjörnbron współcześnie (fot. Arild Vågen)
    Most Tjörnbron współcześnie (fot. Arild Vågen)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTRAMPki – Spotkania Podróżujących Kobiet po raz piąty w Gdańsku
    Next Article Made in USA – rosyjski pancernik Retwizan
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.