Pięć lat po słynnej katastrofie masowca Lake Illawarra, który uderzył w most Tasman Bridge na Tasmanii, do podobnej katastrofy doszło w Szwecji. 18 stycznia 1980 roku, masowiec MS Star Clipper zahaczył o most Almöbron, który zawalił się. Nigdy nie znaleziono winnych wypadku.

Most Almöbron został oficjalnie oddany do użytku 15 czerwca 1960 roku. Połączył on szwedzką wyspę Tjörn z stałym lądem. W momencie otwarcia był to najdłuższy most łukowy na świecie. Sam most był ważnym węzłem komunikacyjnym, a przebiegający pod nim szlak wodny był bardzo intensywnie wykorzystywany przez statki transportowe wypływające z Uddevalle.

 

Most Almöbron w 1960 roku
Most Almöbron w 1960 roku

W nocy 18 stycznia 1980 roku, około godziny 1:30 w rejonie, w którym znajdował się most była bardzo intensywna mgła, ograniczająca widoczność. Płynący z Norwegii do Uddevalli masowiec MS Star Clipper z nieznanych przyczyn zaczął zbaczać z kursu i uderzył znajdującą się nad nadbudówką suwnicą w bok łuku przęsła mostu.

Uderzenie było na tyle silne, że most zawalił się, a jego fragmenty spadły do cieśniny i na masowiec. Załoga statku natychmiast zatrzymała się i wezwała pomoc. Ponadto wystrzelono flary, aby ostrzec kierowców przed niebezpieczeństwem. Od strony stałego lądu, policja przyjechała już po 10 minutach, jednak od strony wyspy, pierwsze jednostki policji pojawiły się dopiero po 40 minutach. Do czasu zamknięcia ruchu aż 7 samochodów wpadło do wody, a 8 osób zginęło (nikt z załogi statku nie ucierpiał).

Masowiec MS Star Clipper
Masowiec MS Star Clipper

Rozpoczęte po katastrofie śledztwo nie dało wyraźnych rezultatów. Rządowa komisja śledcza nie była w stanie określić winnych katastrofy, a przede wszystkim tego, że masowiec zboczył z kursu. Ze względu na znaczenie przeprawy, natychmiast podjęto decyzję o budowie nowego mostu, który otwarto 9 listopada 1981 roku. Nowa konstrukcja nazwana Tjörnbron ma 664 m długości i szerokość 15,2 m. Jest to most wantowy (odmiana mostu podwieszanego).

Masowiec MS Star Clipper nie odniósł większych uszkodzeń i wrócił do eksploatacji. Zwodowany 26 września 1968 roku statek miał tonaż 16 532 BRT i 171,9 m długości. W 1981 roku zmieniono jego nazwę na MS Star Lanao, a 16 września 1986 roku wycofano go z eksploatacji i wysłano do stoczni złomowej w Indiach.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.