Zbudowany w 1986 roku masowiec MS Berge Stahl przez wiele lat był jednym z najszerszych statków na świecie, a ze względu na swoje zanurzenie mógł zawijać tylko do dwóch portów na świecie. Do 2011 roku był również uważany za najdłuższy i największy masowiec na świecie. Zezłomowano go w 2021 roku.
Budowę masowca MS Berge Stahl rozpoczęto 14 marca 1986 roku w stoczni Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. w Ulsan w Korei Południowej na zlecenie Partrederiet Bergesen GOIC DA. Wodowanie miało miejsce 4 września 1986 roku, a do służby statek wszedł 4 grudnia 1986 roku. W momencie zbudowania był to jeden z największych statków na świecie (ustępował tylko zbiornikowcom, zwłaszcza Seawise Giant) i był największym masowcem na świecie. Był to również jeden z najszerszych niespecjalistycznych statków na świecie.

Jego kadłub miał 342 m długości, 63,5 m szerokości, a zanurzenie wynosiło 23 m. Tonaż wynosił natomiast 364 767 DWT. Napęd stanowił silnik diesla Hyundai 7L90MCE o mocy 27 610 KM zapewniający prędkość maksymalną 13,5 węzła. Co ciekawe, napęd przenoszony był na pojedynczą śrubę o średnicy 9 m. Mimo swoich rozmiarów, był w znacznej mierze zautomatyzowany, w związku z czym załogę stanowiło tylko 24 marynarzy i oficerów. Wyposażono go w 10 ładowni.
Początkowo oddelegowano go do przewozu rud żelaza między portem Terminal Marítimo de Ponta da Madeira w Brazylii, a Europortem w Rotterdamie w Holandii. Tylko te dwa porty były na tyle głębokie, aby przyjąć MS Berge Stahl z ładunkiem. Co jednak istotne, każde wejście do portu korelowano z przypływem, aby maksymalnie zminimalizować ryzyko uderzenia o dno. Każdy rejs trwał około 5 tygodni, w związku z czym masowiec odbywał około 10 rejsów rocznie.

Dopiero w 2011 roku w Chinach utworzono kilka głębszych portów, do których statek mógł wpływać z pełnym ładunkiem. Oczywiście w przypadku niepełnego załadowania MS Berge Stahl mógł zawijać do innych portów. W 2008 roku nowym właścicielem masowca została firma Bergesen D.Y. Shipping AS, a rok później BW Bulk (Norway) AS. W 2012 roku jednostkę przejęła firma Berge Stahl Company S.A.. Do 2011 roku MS Berge Stahl pływał pod banderą Norwegii, a później, aż do wycofania z eksploatacji pod banderą Wyspy Man. Do stoczni złomowej płynął już pod banderą Komorów i nazwą Geostahl.
Przez cała swoją karierę masowiec operował głównie między portami w Brazylii a Rotterdamem (do 2016 roku) i Omanem (port Sohar), ale zdarzało mu się zawijać również do innych portów, zwłaszcza w Azji. W 2014 roku po raz ostatni wprowadzono go do doku w Portugalii w celu przeprowadzenia rutynowego remontu.
Ze względu na wiek statku, pojawienie się nowszych jednostek oraz sytuację ekonomiczną na świecie, w 2021 roku wycofano go z eksploatacji, a w lipcu 2021 roku rozpoczęto złomowanie w Gadani w Pakistanie.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.