SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read572 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read572 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tasman Bridge – most vs statek
    Artykuły

    Tasman Bridge – most vs statek

    Michał BanachBy Michał Banach13 lipca 2015Updated:23 grudnia 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Tasman Bridge - most vs statek
    Tasman Bridge - most vs statek
    Most Tasman Bridge to dla większości ludzi na świecie zupełnie nieznany most, gdzieś na końcu świata. Dla mieszkańców położonej na południe od Australii Tasmanii to jeden z ważniejszych ciągów komunikacyjnych na wyspie, który zapisał się w historii nietypową katastrofą, kiedy w 1975 roku masowiec Lake Illawarra uderzył w filary podtrzymujące całą konstrukcję.

    Konstrukcja

    Tasman Bridge to 5-pasowy most o konstrukcji strunobetonowej przebiegający nad rzeką Derwent w miejscowości Hobart na Tasmanii. Konstrukcja ma 1395 metrów długości, 17,5 m szerokości i w najwyższym miejscu ma 60,5 m wysokości. Jest przystosowana do ruchu samochodowego i pieszych.

    Rzeka Derwent przed zbudowaniem mostu (fot. TAHO)
    Rzeka Derwent przed zbudowaniem mostu (fot. TAHO)

    Dzięki swojemu położeniu, łączy on miejscowość Hobart z tzw. CBD (Central Business District, czyli po prostu centrum miasta). Obecnie podróż między tymi punktami zajmuje 3 minuty, ale zanim powstał most, oraz po katastrofie w 1975, pokonanie tej trasy zajmowało 90 minut i było możliwe tylko dzięki promom.

    Przygotowania do budowy przeprawy ruszyły w latach 50. wraz z rozwojem miejscowości Hobart. Dotychczasowy most łączący oba brzegi rzeki był po prostu za mały aby obsłużyć cały ruch, oraz znajdował się zbyt daleko od centrum. Początkowo zbudowano most pontonowy w miejscu przyszłej przeprawy, który miał tymczasowo pomóc w rozłożeniu ruchu.

    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)

    Prace nad Tasman Bridge rozpoczęto w maju 1960 roku a na budowę przeznaczono 7 mln funtów. Chociaż przy budowie pracowało zaledwie kilkuset robotników (w szczytowym momencie zatrudniono 400 osób), most ukończono w 1964 roku. 18 sierpnia miało miejsce pierwsze, nieoficjalne otwarcie. Uruchomiono wówczas 2 z 4 pasów ruchu jakie miał wówczas most. Dopiero 23 grudnia uruchomiono pozostałe pasy, a oficjalne otwarcie nastąpiło 18 marca 1965 roku a przewodził mu Książę Henry, hrabia Gloucester.

    Nowa przeprawa była dosłownie błogosławieństwem dla mieszkańców miasta. Czas potrzebny na dotarcie do centrum spadł do kilku minut, a cały region zaczął się szybko rozwijać, aż do nieszczęsnego 1975 roku.

    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)

    Katastrofa

    We wczesnych godzinach porannych, 5 stycznia 1975 roku ruch na moście odbywał się normalnie. Nikt nie spodziewał się tego co wydarzy się o godzinie 9:27. Przepływający właśnie przez rzekę Derwent masowiec Lake Illawarra wiózł 10 000 ton rudy cynku i przygotowywał się do przepłynięcia pod mostem z bezpieczną prędkością poniżej 8 węzłów.

    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge podczas budowy w 1964 roku (fot. TAHO)

    Ciężki ładunek sprawił, że jednostka była bardzo ociężała a manewrowanie było prawie niemożliwe. Kapitan Bolesław Pelc dowodzący masowcem miał trudności z utrzymaniem kierunku a silne prądy spychały statek z kursu. Kapitan podjął decyzję o zmniejszeniu prędkości i przepłynięciu pod wschodnią częścią mostu, a nie centralną. Obie te decyzje były bardzo złe.

    Masowiec Lake Illawarra - winowajca całej katastrofy (fot. TAHO)
    Masowiec Lake Illawarra – winowajca całej katastrofy (fot. TAHO)

    Silny prąd uniemożliwiał manewrowanie masowcem, który uderzył w 18 i 19 pylon podtrzymujący Tasman Bridge. Aż 127-metrowy fragment mostu zawalił się, a statek zatonął. Zginęło 5 kierowców, którzy akurat przejeżdżali mostem oraz 7 marynarzy masowca. Dwa samochody zawisły nad powstałą przepaścią. Mała ilość ofiar spowodowana była słabym, ponoworocznym ruchem.

    Skutki katastrofy i odbudowa mostu

    W wyniku katastrofy Tasman Bridge stał się zupełnie nieprzejezdny. Centrum miasta zostało praktycznie odcięte od Hobart, przez co zatrważająco wzrosła przestępczość na wschodnim brzegu rzeki. Według statystyk policyjnych wskaźnik przestępczość wzrósł o 41% a ilość kradzieży samochodów o 50%.

    Dwa samochody zawieszone na krawędzi uszkodzonego mostu
    Dwa samochody zawieszone na krawędzi uszkodzonego mostu

    Aby przedostać się przez rzekę trzeba było wybrać jeden z starych mostów, oddalonych o kilka kilometrów od Tasman Bridge i mających znacznie mniejszą przepustowość, albo skorzystać z promu. Ten ostatni środek transportu nie był używany od czasu zbudowania mostu i większość firm zajmujących się tym dawno zaprzestała działalności. Pozostało jedynie kilka małych promów, które nie nadążały z przeprawianiem mieszkańców przez rzekę.

    Zdając sobie sprawę z olbrzymich problemów jakie sprawia brak mostu, władze podjęły w marcu 1975 roku decyzję o odbudowie uszkodzonej przeprawy. Dzięki wsparciu rządu federalnego uzbierano aż 44 mln dolarów na budowę. Prace ruszyły w październiku 1975 roku.

    Tasman Bridge podczas budowy
    Tasman Bridge podczas budowy

    W międzyczasie tymczasowo przywrócono most pontonowy o podobnej konstrukcji jak ten, działający przed katastrofą.

    Budowę połączono z modernizacją całej przeprawy. Dodano kolejny pas ruchu i wzmocniono konstrukcję. Prace zakończyły się 8 października 1977 roku. Korzystając z okazji władze wprowadziły liczne zmiany w zakresie funkcjonowania mostu. Przede wszystkim zaczęto zamykać most kiedy przepływają pod nim wyjątkowo duże statki.

    Tasman Bridge podczas odbudowy w 1976 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge podczas odbudowy w 1976 roku (fot. TAHO)

    Po przywróceniu mostu do eksploatacji sytuacja w Hobart wróciła do normy. Transport promowy ponownie zlikwidowano. W 2010 roku władze miasta zaczęły zastanawiać się nad budową kolejnego mostu, który odciążyłby Tasman Bridge. Jednym z powodów jest też obawa co do wytrzymałości konstrukcji.

    Tasman Bridge podczas odbudowy w 1976 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge podczas odbudowy w 1976 roku (fot. TAHO)
    Tasman Bridge współcześnie
    Tasman Bridge współcześnie
    Tasman Bridge współcześnie
    Tasman Bridge współcześnie
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBig Wind – odrzutowy czołg gaśniczy
    Next Article Campanile di San Marco – jeden z symboli Wenecji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    13 marca 20234 Mins Read900 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    7 lutego 20235 Mins Read672 Views

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    By Michał Banach0
    21 stycznia 20232 Mins Read77 Views

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.