SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read671 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read671 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wrocławski Trzonolinowiec
    Artykuły

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Michał BanachBy Michał Banach18 maja 2022Updated:19 maja 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Wrocławski Trzonolinowiec
    Wrocławski Trzonolinowiec
    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka wygląda jak typowy, stary PRL-owski blok. Dopiero gdy mu się przyjrzymy, okaże się, że jest to jeden z niewielu na świecie tzw. trzonolinowców, czyli budynków, których konstrukcja oparta jest na linach przyczepionych do centralnej konstrukcji.

    Budowę bloku rozpoczęto w 1961 roku. Projekt bloku stworzyli architekci Andrzej Skorupa i Jacek Burzyński. Zaprojektowali oni 41-metrowy blok, posiadający 11 kondygnacji mieszkalnych (łącznie 44 mieszkania). Na samym dole, pod ostatnim piętrem znajduje się jedynie wejście do budynku z schodami i szybem windy. Modernistyczny budynek zaprojektowano bowiem jako tzw. trzonolinowiec. W pierwszej kolejności zbudowano żelbetowy trzon, mieszczący szyb windy i klatki schodowe. Następnie na jego szczycie zaczepiono liny, do których podwieszano kolejne piętra. Liny dodatkowo zakotwiczono przy ziemi, aby zwiększyć sztywność konstrukcji.

    Trzonolinowiec podczas budowy
    Trzonolinowiec podczas budowy

    Tym co wyróżnia budynki tego typu jest sposób budowy. Tradycyjne budowle powstają od dołu do góry, natomiast w trzonolinowcach piętra podciąga się do góry i systematycznie schodzi w dół. Liny na których zawieszono piętra przenoszą obciążenie na centralny trzon, przez co eliminuje się potrzebę stosowania ścian nośnych, a całe piętra mogą być dowolnie zagospodarowane. Tym samym budynki dosłownie powstają od góry do dołu.

    Wrocławski trzonolinowiec był jednym z pierwszych takich budynków w Polsce. Jego budowę zakończono w 1967 roku. Od początku cieszył się on sporym zainteresowaniem zarówno konstruktorów i architektów jak i prasy. W jego wnętrzu zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań, dzięki którym mieszkania jak na tamte lata były bardzo nowoczesne. Zainstalowano m.in. ogrzewanie podłogowe. Po kilku latach eksploatacji zaczęły jednak wychodzić na jaw wady konstrukcyjne, głównie wady wykończeniowe budynku.

    Trzonolinowiec podczas budowy
    Trzonolinowiec podczas budowy

    Ściany wewnętrzne i zewnętrzne pękały, a cały budynek przechylał się pod wpływem wiatru. W związku z tym w 1974 roku poddano go modernizacji, w ramach której liny wzmocniono betonem, a przy podstawie dodatkowo obudowano stalowymi słupami. Wymieniono również i uproszczono fasadę. Modyfikacja w pewnym sensie sprawiły, że wrocławski Trzonolinowiec przestał być typowym trzonolinowcem, ponieważ w praktyce całą konstrukcję podtrzymują filary.

    Chociaż modernizacja wyeliminowała problemy, zła sława jaką zyskał budynek sprawiła, że nikt nie chciał w nim mieszkać, więc władze miasta zaczęły oferować znajdujące się w nim mieszkania znanym aktorom i przedstawicielom świata kultury. Nieznacznie pomogło to, ale wraz z upływem lat, starzejący się blok zaczął popadać w ruinę. Obecnie prezentuje się on bardzo słabo i zdecydowanie wymaga remontu. Jego okolica również pozostawia wiele do życzenia. Warto dodać, że podobną techniką zbudowano biurowiec Zieleniak w Gdańsku.

    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Trzonolinowiec (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    Next Article Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 stycznia 20232 Mins Read52 Views

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    By Michał Banach0
    27 stycznia 20232 Mins Read86 Views

    Wschodnia Brama Belgradu

    By Michał Banach0
    12 czerwca 20225 Mins Read43 Views

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    By Michał Banach0
    6 marca 20222 Mins Read25 Views

    Sobieskiego 100 – tajemniczy budynek w sercu Warszawy

    By Artykuł Partnera0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.