SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Östergötland – ostatnie szwedzkie niszczyciele
    Östergötland - ostatnie szwedzkie niszczyciele
    Östergötland - ostatnie szwedzkie niszczyciele
    Artykuły

    Östergötland – ostatnie szwedzkie niszczyciele

    Michał BanachBy Michał Banach31 stycznia 2020Updated:31 stycznia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 50. szwedzka marynarka wojenna rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę program modernizacji i rozbudowy sił morskich. Wśród wielu zbudowanych w tym okresie okrętów szczególne miejsce zajmują cztery niszczyciele typu Östergötland, będące ostatnimi jednostkami tej klasy zaprojektowanymi i zbudowanymi w Szwecji.

    Geneza

    Wraz z planowanym wycofaniem z eksploatacji pancerników obrony wybrzeża, najważniejszymi okrętami szwedzkiej floty miały być krążowniki HSwMS Gotland, HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor. Pierwszy z tych okrętów miał już swoje lata, w związku z tym jego kariera również zbliżała się do końca, natomiast pozostałe okręty, poddawane modernizacjom, nie do końca odpowiadały potrzebom szwedzkiej marynarki wojennej.

    HSwMS Halland
    HSwMS Halland

    W zaistniałej sytuacji zainicjowano budowę serii dużych niszczycieli typu Halland, które miały wzmocnić dotychczas używane okręty typu Öland. Łącznie flota miała posiadać 4 niszczyciele (po dwa każdego typu), jednak siły te dalej były zbyt małe do obrony długiego, szwedzkiego wybrzeża. W związku z tym w 1952 roku rozpoczęto prace projektowe nad nowym typem niszczycieli, które miały być mniejsze od jednostek typu Halland, a co za tym idzie tańsze. Jako bazę wykorzystano kadłub niszczycieli typu Öland.

    Oficjalne zamówienie na 4 jednostki nowego typu nazwanego Östergötland złożono w 1953 roku. Budowę okrętów zlecono stoczni Götaverken (dwa okręty), kolejny powstał w stoczni Eriksberg, gdzie zbudowano również kadłub czwartej jednostki (ukończono ją natomiast w stoczni Kockums). Okręty budowano sekcjami, które następnie łączono, co było nowością w Szwecji i znacząco przyśpieszyło prace. Budowę okrętów rozpoczęto w 1955 roku, a do służby okręty zaczęły wchodzić w 1958 roku.

    HSwMS Östergötland
    HSwMS Östergötland
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    Östergötland 1 września 1955 roku 8 maja 1956 roku 3 marca 1958 roku Wycofany z eksploatacji 1 lipca 1982 roku, zezłomowany w Hiszpanii w 1985 roku
    Södermanland 1 czerwca 1955 roku 28 maja 1956 roku 27 lipca 1958 roku Wycofany z eksploatacji 1 lipca 1982 roku, zezłomowany w Hiszpanii w 1985 roku
    Gästrikland 1 października 1955 roku 6 czerwca 1956 roku 14 stycznia 1959 roku Wycofany z eksploatacji 1 lipca 1982 roku, zezłomowany w Wielkiej Brytanii w 1991 roku
    Hälsingland 1 października 1955 roku 14 stycznia 1957 roku 17 czerwca 1959 roku Wycofany z eksploatacji 1 lipca 1982 roku, zezłomowany w Karlskronie w 1986 roku

    Niszczyciele typu Östergötland

    Okręty miały 116 m długości i wyporność pełną 2600 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 47 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 35 węzłów i zasięg 3000 mil morskich (6000 km), przy prędkości 20 węzłów. Załoga liczyła 244 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 120 mm umieszczonych po dwa w jednej wieży na dziobie i rufie. Uzbrojenie przeciwlotnicze składało się z 7 działek kalibru 40 mm. Dodatkowo niszczyciele posiadały dwie, trzyrurowe wyrzutnie torped kalibru 533 mm, zamienione podczas modernizacji na jedną pięciorurową. Dodatkowo okręty posiadały wyrzutnię bomb głębinowych, pocisków typu Squid, służących do zwalczania okrętów podwodnych, oraz mogły zabrać ładunek 58 min morskich. Podczas modernizacji w latach 60. usunięto 3 działka kalibru 40 mm, instalując w ich miejsce wyrzutnię przeciwlotniczych pocisków rakietowych Sea Cat.

    HSwMS Östergötland
    HSwMS Östergötland

    Niszczyciele typu Östergötland były mieszanką dotychczasowych szwedzkich jednostek. W stosunkowo mały kadłub wciśnięto wyposażenie podobne do tego stosowanego na niszczycielach typu Halland (które miały wyporność 3400 ton). Efektem był wysoko umieszczony środek ciężkości, który uniemożliwił zastosowanie rozbudowanej nadbudówki.

    Służba okrętów nie należała do zbyt ekscytujących, podobnie jak w przypadku innych ówczesnych okrętów wojennych. Wraz z zmieniającymi się zagrożeniami i rosnącym znaczeniem uzbrojenia rakietowego, niszczyciele te szybko stały się przestarzałe. Również ich uzbrojenie służące do zwalczania okrętów podwodnych pozostawiało wiele do życzenia. W związku z tym w 1982 roku okręty te wycofano z eksploatacji i w ciągu kilku lat zezłomowano.

    HSwMS Gästrikland
    HSwMS Gästrikland

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePraca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?
    Next Article Zapomniane działo z Adamello
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.