SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwedzkie krążowniki HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor
    Szwedzkie krążowniki HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor
    Szwedzkie krążowniki HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor
    Artykuły

    Szwedzkie krążowniki HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor

    Michał BanachBy Michał Banach10 października 2017Updated:10 października 20174 komentarze4 Mins Read
    Mimo iż Szwecja jest krajem neutralnym, cały czas utrzymuje całkiem pokaźne siły zbrojne zdolne do obrony kraju. W trakcie II wojny światowej, w obawie przed atakiem ze strony któregoś z europejskich mocarstw, szwedzkie władze podjęły decyzję o rozbudowie floty. W ramach prac zaprojektowano dwa potężne krążowniki klasy Tre Kronor – HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor.

    Historia okrętów sięga 1940 roku. Szwedzki rząd podjął wówczas decyzję o całkowitej przebudowie floty oraz zmianie strategii jej wykorzystania. Powolne okręty obrony wybrzeża miały być zastąpione niszczycielami wspieranymi przez 3 potężne krążowniki typu Tre Kronor. Okręty miały być szybkie i dobrze uzbrojone. Ich zadaniem byłoby wspieranie eskadr niszczycieli, które były podstawą szwedzkiej floty.

    HSwMS Göta Lejon
    HSwMS Göta Lejon

    Projekt krążowników stworzyła włoska stocznia CRDA, ale budowę miały podjąć szwedzkie stocznie. Ostatecznie 27 września 1943 roku położono stępkę tylko pod dwa okręty – HSwMS Göta Lejon i HSwMS Tre Kronor. Wodowanie Tre Kronor miało miejsce 18 grudnia 1944 roku, a Göta Lejon 17 listopada 1945 roku. Przedłużające się prace wykończeniowe sprawiły, że okręty weszły do służby długo po zakończeniu II wojny światowej.Tre Kronor 25 października 1947 roku, a Göta Lejon 15 grudnia 1947 roku.

    Krążowniki miały 182 m długości oraz wyporność 9348 ton, będąc tym samym największymi okrętami wojennymi jakie podniosły szwedzką banderę. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy około 100 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 33 węzłów i zasięg 8060 km przy prędkości 14 węzłów.

    HSwMS Göta Lejon
    HSwMS Göta Lejon

    W momencie wejścia do służby okręty uzbrojono w 7 dział kalibru 152 mm, 20 dział przeciwlotniczych kalibru 40 mm, 7 działek kalibru 25 mm i 6 wyrzutni torped. Pancerz nie był imponujący,ponieważ pas burtowy chroniło opancerzenie o grubości 70 mm, pokład 30 mm, wieże 50-127 mm a mostek i nadbudówkę 20-25 mm. Załoga liczyła 618 marynarzy i oficerów.

    Szybko okazało się, że budowane według wojennych założeń okręty są mało przydatne w nowych realiach Zimnej Wojny. W związku z tym już w październiku 1948 roku Göta Lejon przeszedł pierwszą modernizację, w trakcie której przebudowano nadbudówkę oraz dodano radar. W marcu 1951 roku przeprowadzono  kolejną modernizację, tym razem obu krążowników. Zmianie uległo uzbrojenie przeciwlotnicze, które składało się wówczas z 21 dział kalibru 40 mm i 9 działek kalibru 20 mm.

    HSwMS Tre Kronor
    HSwMS Tre Kronor

    W 1957 roku Göta Lejon ponownie trafił do stoczni, gdzie poddano go dalszej modernizacji, w ramach której ponownie zmieniono uzbrojenie przeciwlotnicze, które ostatecznie składało się z 4 dział kalibru 57 mm i 11 dział kalibru 40 mm. Po zakończeniu prac w 1958 roku okręt wrócił do służby. Tre Kronor w tym samym czasie został przeniesiony do rezerwy, w której pozostawał aż do 1 stycznia 1964 roku, kiedy to podjęto decyzję o jego złomowaniu. Okręt rozebrano w 1968 roku.

    HSwMS Göta Lejon
    HSwMS Göta Lejon

    Dzięki przebudowie z 1958 roku, Göta Lejon mógł zostać w służbie znacznie dłużej. Dopiero 1 lipca 1970 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu ze służby. Nie był to jednak koniec jego służby, ponieważ krążownik został sprzedany Chilijskiej Marynarce Wojennej w lipcu 1971 roku. 18 września 1971 roku okręt po zmianie nazwy na Almirante Latorre podniósł chilijską banderę, pod którą eksploatowano go do 1984 roku. Niestety z racji wieku okrętu i jego przestarzałej w latach 80. konstrukcji, w 1984 roku skreślono go z listy floty, a w sierpniu 1986 roku sprzedano na złom. Dawny szwedzki krążownik rozebrano na Tajwanie w 1987 roku.

    Almirante Latorre
    Almirante Latorre

    Krążowniki klasy Tre Kronor były największymi szwedzkimi okrętami wojennymi oraz ostatnimi szwedzkimi krążownikami. Nigdy nie odegrały jednak żadnej znaczącej roli, a ich służba była wyjątkowo spokojna. Dopiero gdy Göta Lejon trafił do Chile, jego obecność w Ameryce Południowej doprowadziła do zamieszania, w wyniku którego Peru zakupiły holenderski krążownik De Ruyter.

    HSwMS Tre Kronor
    HSwMS Tre Kronor
    HSwMS Göta Lejon
    HSwMS Göta Lejon

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOd potęgi do potęgi – historia Podgórza
    Next Article Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.