SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fahrpanzer – mobilne opancerzone stanowiska artyleryjskie
    Fahrpanzer - mobilne opancerzone stanowiska artyleryjskie
    Fahrpanzer - mobilne opancerzone stanowiska artyleryjskie
    Artykuły

    Fahrpanzer – mobilne opancerzone stanowiska artyleryjskie

    Michał BanachBy Michał Banach16 stycznia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Rozwój uzbrojenia i sposobów prowadzenia działań wojennych na przełomie XIX i XX wieku sprawił, że wzrosło zapotrzebowanie na zapewniające ochronę, ale bardziej mobilne uzbrojenie artyleryjskie. W 1892 roku w Niemczech opracowano Fahrpanzer, czyli opancerzone stanowiska artyleryjskie dla fortyfikacji, które mogły być transportowane przez zaprzęgi konne lub przetaczane po torach.

    W latach 90. XIX wieku w nowo budowanych i modernizowanych fortach stosowano kilka typów uzbrojenia artyleryjskiego. Część dział umieszczano na otwartych stanowiskach, bardzo wrażliwych na ostrzał, część korzystała z różnych form otworów strzelniczych, co znacząco ograniczało ich pole ostrzału, a część montowano w dużych, opancerzonych i obrotowych wieżach. Te ostatnie zapewniały najlepszą ochronę załodze, a równocześnie duże możliwości prowadzenia ognia. Wadą były jednak koszty i rozmiary tego typu stanowisk, oraz fakt, że nie nadawały się do bezpośredniej obrony twierdz przed atakami piechoty.

    Fahrpanzer
    Fahrpanzer

    W 1892 roku Hermann Gruson, którego firma specjalizowała się w produkcji wież artyleryjskich dla fortów i była częścią koncernu Kruppa, opracował projekt małej, opancerzonej wieżyczki artyleryjskiej lub obserwacyjnej, która była na tyle lekka, że mogła być transportowana przez zaprzęg konny i umieszczana na wysuniętych stanowiskach. W razie potrzeby, wieżyczki wyposażono nawet w małe koła, dzięki którym można było je przetaczać po torach o rozstawie 60 cm, stosowanych w większości niemieckich twierdz. Otrzymała ona nazwę Fahrpanzer.

    Stanowiska mogły być uzbrojone w działa różnych kalibrów  – najczęściej stosowano działka kalibru 37 mm, 53 mm, 57 mm i 65 mm. Wieżyczki mieściły 2 żołnierzy i niewielki zapas amunicji, dzięki czemu zachowywały pewną autonomiczność. Stanowiska dla nich przeznaczone często przygotowywano tak, aby w razie potrzeby ukryć w bocznych ścianach umocnień wokół wieżyczki magazyny amunicyjne, aby ułatwić ich zaopatrywanie. Fahrpanzer posiadały wieżę o zaokrąglonym dachu, który zwiększał jej odporność na ostrzał, ponieważ zastosowany pancerz miał zwykle grubość około 40 mm.

    Fahrpanzer
    Fahrpanzer

    Według założeń, wieżyczki miały być przechowywane w magazynach, a w razie zagrożenia, wytaczane na stanowiska. Takie rozwiązanie chroniło je przed ostrzałem artyleryjskim oraz pozwalało na szybkie odpowiadanie na zagrożenie ze strony wroga. Szybko jednak opracowano dla nich specjalne lawety, pozwalające na transportowanie wieżyczek na większe odległości i umieszczanie ich w tymczasowych umocnieniach oraz okopach. Niektórzy użytkownicy podobno przytwierdzali wieżyczki do lawet na stałe, tworząc coś w rodzaju samobieżnych stanowisk artyleryjskich (w których napędem był zaprzęg konny).

    Do wybuchu I wojny światowej zbudowano kilkaset wieżyczek tego typu. Około 200 znalazło się na wyposażeniu niemieckiej armii, ale aż 334 trafiły do Królestwa Rumunii. Pewna liczba wieżyczek tego typu trafiła do Austro-Węgier, Bułgarii, Chile, Danii, Grecji, Włoch, Rosji, Serbii i Szwajcarii. Niektóre z tych państw tworzyły nawet własne, lokalne wersje wieżyczek.

    Fahrpanzer (fot. Hiuppo/Wikimedia Commons)
    Fahrpanzer (fot. Hiuppo/Wikimedia Commons)

    Fahrpanzer stosowano z powodzeniem podczas całej I wojny światowej nie tylko w twierdzach, ale również w polowych umocnieniach i okopach. W przypadku tych ostatnich, z racji nieutwardzonego gruntu na którym umieszczano wieżyczki, często zapadały się one i przesuwały, co znacząco utrudniało ich wykorzystanie.

    Wieżyczki, które przetrwały I wojnę światową pozostały w eksploatacji aż do końca II wojny światowej, podczas której wykorzystywano je jako dodatkowe uzbrojenie niektórych twierdz i fortów. Do naszych czasów przetrwało kilkanaście Fahrpanzer, które znajdują się w muzeach na całym świecie, w tym w Polsce.

    Fahrpanzer (fot. Alf van Beem)
    Fahrpanzer (fot. Alf van Beem)
    Fahrpanzer (fot. Alf van Beem)
    Fahrpanzer (fot. Alf van Beem)
    Fahrpanzer w Fort Hospiz (fot. Paebi/Wikimedia Commons)
    Fahrpanzer w Fort Hospiz (fot. Paebi/Wikimedia Commons)
    Stanowisko Fahrpanzer w Fort Hospiz (fot. Paebi/Wikimedia Commons)
    Stanowisko Fahrpanzer w Fort Hospiz (fot. Paebi/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSkoda 935 Dynamic z 1935 roku
    Next Article Kugelpanzer – najdziwniejszy pojazd opancerzony III Rzeszy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.