SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » B-307 – niesamowity eksponat muzeum w Togliatti
    B-307 - niesamowity eksponat muzeum w Togliatti
    B-307 - niesamowity eksponat muzeum w Togliatti
    Artykuły

    B-307 – niesamowity eksponat muzeum w Togliatti

    Michał BanachBy Michał Banach12 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W mieście Togliatti w obwodzie samarskim znajduje się jedno z ciekawszych rosyjskich muzeów technicznych, zlokalizowane przy zakładach AwtoWAZ. Wśród licznych eksponatów, największe wrażenie robi okręt podwodny projektu 641B (NATO typ Tango) B-307, który dotarł do muzeum pokonując Wołgę i kilka km drogą lądową.

    Okręty podwodne projektu 641B, klasyfikowane w ZSRR jako typ Som, a w kodzie NATO jako typ Tango były jednymi z większych radzieckich konwencjonalnych okrętów podwodnych. Miały one być następcą okrętów podwodnych projektu 641 (w kodzie NATO Foxtrot). Okręty te miały 91 m długości i wyporność 3100 ton na powierzchni i 3800 ton pod wodą. Ich napęd składał się z 3 silników diesla o mocy 6200 KM i trzech silników elektrycznych, zapewniających prędkość 13 węzłów na powierzchni i 16 węzłów pod wodą.

    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)
    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)

    Uzbrojenie okrętów składało się z 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm z zapasem 24 torped lub min. Załoga liczyła 15 oficerów i 63 marynarzy. Autonomiczność wynosiła 80-90 dni, a głębokość zanurzenia 200 m (głębokość zgniecenia szacowano na 300 m). Łącznie zbudowano 18 jednostek tego typu, z których 15 wycofano z eksploatacji i zezłomowano, a trzy oddano do muzeów w Hamburgu, Moskwie i Togliatti.

    Najbardziej niesamowita jest historia okrętu B-307, który trafił do muzeum w Togliatti, ponieważ miejsce to znajduje się w głębi lądu, daleko od morza, a najbliższy szlak wodny to rzeka Wołga, oddalona o 5 km od muzeum. Sam kompleks muzealny zaczął powstawać w 2000 roku z inicjatywy zarządu zakładów AwtoWAZ. Według planów, przy fabryce Łady miało powstać olbrzymie muzeum techniczne, w którym zgromadzono zarówno pojazdy cywilne, jak i wojskowe, samoloty i inne rodzaje sprzętu. Ozdobą kolekcji miał być natomiast okręt podwodny.

    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)
    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)
    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)
    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)

    Zarząd AwtoWAZ podobno (chociaż osobiście wątpię w prawdziwość tej historii) zainteresowany był pozyskaniem jakiegoś okrętu o napędzie atomowym, ale żadna tego typu jednostka nie była przewidziana do przekazania w celach muzealnych. Ostatecznie zdecydowano się na pozyskanie wycofane z eksploatacji okrętu podwodnego B-307, typu Tango. Początkowo okręt miał być przekazany za darmo, a koszty jego transportu do oddalonego o ponad 2000 km od bazy floty bałtyckiej muzeum miało pokryć wojsko, ale z przyczyn prawnych AwtoWAZ musiał ostatecznie kupić okręt. Według dostępnych informacji, cena wyniosła zaledwie 768 tys. rubli (wobec 48 mln rubli, jakie zapłaciło muzeum w Moskwie za podobną jednostkę).

    Operacja transportu okrętu do Togliatti była wielkim przedsięwzięciem logistycznym, ponieważ okręt znajdował się na Bałtyku. W związku z tym należało go przeholować najpierw przez Petersburg, a następnie śluzami do Wołgi, skąd rozpoczęła się trwająca kilka miesięcy podróż do Togliatti. Okręt został wcześniej odciążony i wyposażony w specjalne dmuchane pontony, zwiększającego jego pływalność.

    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)
    B-307 w muzeum w Togliatti (fot. ShinePhantom/Wikimedia Commons)

    W rejon muzeum jednostka dotarła jesienią 2003 roku. Ze względu na trudne warunki pogodowe i lód, jaki pokrył rzekę w tym rejonie, okręt przeczekał w wodzie rok. Dopiero jesienią 2004 roku wyciągnięto go na ląd, ale nie oznaczało to, końca problemów. Do pokonania zostało jeszcze około 5 km dzielących brzeg rzeki od miejsca docelowego, w które miał trafić B-307.

    Wykorzystując śnieg,na początku 2005 roku okręt przeciągnięto po specjalnie przygotowanej trasie do muzeum. W operacji tej uczestniczyły ciężkie wojskowe ciągniki ewakuaacyjne różnych typów. Następnie rozpoczęto remont, dzięki któremu okręt przywrócono do stanu pozwalającego na udostępnienie zwiedzającym.

    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti
    B-307 w drodze do muzeum w Togliatti

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZostań jachtowym sternikiem morskim i wyrusz w niezapomnianą przygodę!
    Next Article Słuchawki Plantronics RIG 500 PRO – test
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.