W 1914 roku firma ALFA (dzisiaj znana jako Alfa-Romeo) zaprojektowała prototyp mikrobusa zbudowany na podwoziu samochodu ALFA 40/60 HP. Będący w produkcji od 1913 roku samochód był jednym z najszybszych swoich czasów. Mikrobus otrzymał nazwę ALFA 40/60 HP Aerodinamica.

Model ALFA 40/60 HP zaprojektował w 1913 roku Giuseppe Moresi. Samochód otrzymał potężny 6-litrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 70 KM i czterobiegową skrzynię biegów dzięki czemu mógł rozpędzić się do zawrotnej prędkości 125 km/h. Nieco zmodyfikowana wersja Alfy 40/60 HP – Corsa, wyposażono w silnik o mocy 73 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 137 km/h. Oba modele z powodzeniem startował w rajdach.

ALFA 40/60 HP Aerodinamica

ALFA 40/60 HP Aerodinamica

Równolegle opracowano i wprowadzono do produkcji jeszcze jeden model, przeznaczony do jazdy po normalnych drogach. Jeden z takich samochodów kupił Marco Ricotti, założyciel firmy Carrozzeria Castagna. Samochód bardzo mu się spodobał, ale uznał, że warto go nieco ulepszyć.

Ricotti wpadł na pomysł obudowania całego samochodu opływową karoserią z dużą przednią szybą. Nadwozie przypominało swoim kształtem kroplę wody. Samochód zachował wszystkie podzespoły bazowej wersji – silnik, skrzynię biegów i ogólny układ. Dzięki aerodynamicznej obudowie udało się nawet zwiększyć prędkość pojazdu do 139 km/h. Samochód miał 5,5 m długości, 1,7 szerokości i 2,2 wysokości. Całość ważyła około 1500 kg.

ALFA 40/60 HP Aerodinamica

ALFA 40/60 HP Aerodinamica

W 1915 roku Aerodynamica została przerobiona na kabriolet. Niestety późniejsze losy ALFY 40/60 Aerodynamica, bo taką nazwę otrzymał niecodzienny mikrobus, nie są znane. Ślad po nim zaginął. W latach 70-tych zbudowano replikę tego samochodu, która następnie trafiła do muzeum Alfy Romeo w Arese.