Określenie „streamliner” w motoryzacji najczęściej kojarzy się z amerykańskimi samochodami. Zanim jednak w USA zaczęto budować takie auta, to w Europie prowadzono eksperymenty nad zmniejszeniem oporu aerodynamicznego samochodów. Jednym z zapomnianych pionierów tych prac był rumuński inżynier Aurel Persu, który w 1923 roku zaprezentował nietypowy prototyp opływowego samochodu, znany potocznie jako Persu Streamliner.

Geneza

Aurel Persu urodził się 26 grudnia 1890 roku w Bukareszcie, w Rumunii. Na studia wyjechał do Berlina, gdzie studiował inżynierię mechaniczną na Politechnice Berlińskiej. To właśnie wówczas zetknął się z badaniami nad projektami pojazdów o aerodynamicznej konstrukcji. Swoją wiedzę początkowo wykorzystywał podczas pracy nad samolotami, ale z czasem postanowił ją wykorzystać do opracowania samochodu o maksymalnie obniżonym współczynniku oporu powietrza.

Persu Streamliner
Persu Streamliner

Prace nad pojazdem ruszyły około 1921 roku, a gotowy samochód, albo raczej demonstrator technologii został zaprezentowany w 1923 roku w Berlinie. Chociaż formalnie nie otrzymał nazwy, potocznie nazywano go Persu Streamliner.

Persu Streamliner

Zaprojektowany przez Persu samochód miał bardzo oryginalną konstrukcję. Silnik znajdował się z tyłu, za opływową, posiadającą bardzo duże okna kabiną. Aby zmniejszyć opór powietrza, nadkola i same koła umieszczono w obrębie nadwozia. Samo nadwozie swoim kształtem przypominało kropkę wody.

Samochód miał 4,6 m długości, 1,4 m szerokości i 1,6 m wysokości, a jego masa wynosiła około 500 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik AGA-Werke o mocy 40 KM i pojemności 1,4 litra, który zapewniał prędkość maksymalną około 80 km/h. Dzięki opływowemu nadwoziu, współczynnik oporu powietrza wynosił około 0.22-0.28, co było na tamte lata znakomitym wynikiem.

Persu Streamliner
Persu Streamliner

Persu poddał swój pojazd bardzo intensywnym testom, w trakcie których przejechał około 150 000 km po różnych drogach – zarówno asfaltowych jak i gruntowych i szutrowych. Wyniki prób były pozytywne. Mimo zastosowania stosunkowo słabego silnika, samochód miał dobre osiągi, a zużycie paliwa było mniejsze niż w przypadku normalnych aut. W 1922 roku Persu otrzymał niemicki patent na koncepcję aerodynamicznego samochodu, a w 1924 roku otrzymał niemiecki patent na swoją konstrukcję, a w 1927 roku amerykański.

Niestety samochód nie zdobył na tyle dużego zainteresowania, aby wdrożyć go do produkcji. Po zakończeniu prób pojazd pozostał więc w rękach konstruktora aż do 1961 roku, kiedy przekazał go do Muzeum Techniki Dimitrie Leonida w Bukareszcie. Co istotne, w momencie przekazania, Persu Streamliner był w pełni sprawny. Obecnie samochód cały czas znajduje się w kolekcji muzeum i niedawno został wyremontowany, dzięki czemu odzyskał dawny wygląd.

Persu Streamliner współcześnie
Persu Streamliner współcześnie

Podsumowanie

Persu Streamliner był jednym z pierwszych aerodynamicznych samochodów jakie powstawały w latach 20. XX wieku. Mimo swojej nowatorskiej koncepcji, nie zyskał jednak rozgłosu i przez lata był zapomnianą konstrukcją, podobnie jak jego twórca. Niepowodzenie w komercjalizacji projektu samochodu sprawiło, że Aurel Persu skupił się na bardziej praktycznych tematach i kontynuował karierę konstruktora, inżyniera i doradcy technicznego. Zmarł 5 maja 1977 roku w Bukareszcie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.