SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » ZiŁ-29061 i ZiŁ-4904 – pojazdy o napędzie śrubowym
    ZiŁ-29061 i ZiŁ-4904 - pojazdy o napędzie śrubowym
    Artykuły

    ZiŁ-29061 i ZiŁ-4904 – pojazdy o napędzie śrubowym

    Michał BanachBy Michał Banach18 czerwca 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 70. w ZSRR opracowano kilka bardzo nietypowych pojazdów przystosowanych do poruszania się w bardzo trudnym terenie – ZiŁ-2906, ZiŁ-29061 i ZiŁ-4904. Ich cechą charakterystyczną był napęd w postaci olbrzymich śrub. Mimo zbudowania kilku egzemplarzy, idea napędu śrubowego nie zyskała większej popularności.

    Geneza

    Pomysł wykorzystania do poruszania się w trudnym terenie olbrzymich śrub zamiast kół lub gąsienic pojawił się na początku XX wieku. W latach 20. i 30. przeprowadzono pierwsze eksperymenty z tego typu pojazdami, ale dopiero w latach 60. doprowadziły one do powstania w ZSRR pierwszych prototypów.

    Przeprowadzone próby były na tyle udane, że zaczęto rozważać wykorzystanie pojazdów w praktyce. Napęd śrubowy idealnie nadawał się do poruszania w bardzo trudnym terenie, zwłaszcza po bagnach oraz głębokim śniegu lub błocie.

    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze  ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze ZiŁ-49061

    Projekt zyskał zainteresowanie i finansowanie w ramach radzieckiego programu kosmicznego. Śrubołazy, jak zaczęto określać pojazdy tego typu miały służyć do ewakuowania astronautów, którzy lądowali w trudno dostępnych terenach, z dala od infrastruktury drogowej.

    Powstało kilka różnych pojazdów, z których najsłynniejszymi są – ZiŁ-2906, będący pojazdem prototypowym, ZiŁ-29061 stworzony do prowadzenia działań ratowniczo-ewakuacyjnych oraz ZiŁ-4904, będący dużym pojazdem transportowym lub pasażerskim.

    Oprócz pojazdów tworzonych w ramach programu kosmicznego, zbudowano kilkanaście innych śrubołazów przeznaczonych do zadań transportowych. Niektóre z nich są cały czas wykorzystywane.

    Śrubołaz ZIŁ-29061
    Śrubołaz ZIŁ-29061

    ZiŁ-2906 i ZiŁ-29061

    Najbardziej znanymi śrubołazami były pojazdy ZiŁ-2906 i ZiŁ-29061 wchodzący w skład systemu Синяя Птица (pol. Niebieski Ptak). Pierwszy z nich był prototypem z otwartą kabiną, na bazie którego zbudowano wariant ZiŁ-29061 będący w pełni sprawnym pojazdem. Miał on 4,8 m długości i ważył 2,2 tony. Napęd stanowiły dwa silniki z samochodu WAZ-2103 o mocy 75 lub 77 KM, przenoszące moc na dwie śruby napędowe. Pojazd był w stanie rozpędzić się do 25 km/h na śniegu, 12 km/h na terenach bagnistych i 13 km/h w wodzie, oraz możliwość transportowania około 300 kg ładunku.

    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 na transporterze ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 i transporter ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 i transporter ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 i transporter ZiŁ-49061
    Śrubołaz ZIŁ-29061 i transporter ZiŁ-49061

    Prace nad pojazdem prowadzono w latach 1979-1983. Równocześnie z pojazdem śrubowym opracowano pojazd transportowy w postaci ciężarówki ZiŁ-49061 (oraz ZiŁ-4906 dla prototypu). Sześciokołowy pojazd miał 9 m długości i ważył 11,8 ton. Napęd stanowił silnik ZiŁ-645 o mocy 185 KM i pojemności 9 litrów. Zapewniał on prędkość 75 km/h na lądzie i 9 km/h w wodzie.

    ZiŁ-49061
    ZiŁ-49061

    W trakcie prób oba pojazdy – nosiciel i śrubołaz, radziły sobie całkiem nieźle, demonstrując swoje zdolności poruszania się w trudnym terenie. Niestety podczas prób w terenie okazało się, że śruby napędowe mają jedną, istotną wadę – bardzo mocno niszczą teren po którym pojazd się porusza i są bardzo kosztowne w eksploatacji.

    Mimo to nie porzucono pomysłu, a kilka zbudowanych zestawów składających się z śrubołazów ZiŁ-29061 i nosicieli ZiŁ-49061 pozostawiono w eksploatacji. Wykorzystuje je Federalna Agencja Kosmiczna.

    ZiŁ-4904

    Zanim zbudowano śrubołazy ZiŁ-2906 i 29061, w 1972 roku zbudowano eksperymentalny, ciężki śrubołaz ZiŁ-4904. Pojazd ten był znacznie większy od późniejszych konstrukcji i mógł transportować aż 2,5 tony ładunku. Pojazd miał 8,5 m długości i ważył 9-10 ton i napędzany był dwoma silnikami z ciężarówek ZiŁ-375 o mocy 180 KM, zapewniające prędkość 16 km/h na śniegu, 7,3 km/h w terenie bagnistym oraz 10,5 km/h w wodzie. Z racji rozmiarów i masy pojazdu, zużycie paliwa sięgało ponad 75 l/100 km.

    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904

    Zbudowano prawdopodobnie dwa egzemplarze – pasażerski i transportowy. Pierwszy z nich posiadał za szoferką dużą przestronną kabinę dla ośmiu pasażerów, natomiast wersja transportowa posiadała tradycyjną skrzynię ładunkową. Nie wiadomo co stało się z egzemplarzem pasażerskim, natomiast wersja transportowa po zakończeniu testów została porzucona na jednym z składowisk sprzętu  gdzieś w Rosji. Po latach ZiŁ-4904 został ponownie odnaleziony i wyremontowany. Obecnie znajduje się w muzeum.

    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904
    ZiŁ-4904

    Pozostałe pojazdy

    Oprócz wspomnianych pojazdów, w ZSRR i później w Rosji powstało jeszcze sporo śrubołazów. W większości przypadków są to różnego rodzaju składaki. Niestety na ich temat niewiele wiadomo. W sieci znaleźć można jedynie pojedyncze filmiki i krótkie opisy bez szczegółowych parametrów technicznych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    Next Article X Ogólnopolski Zlot Gigantów w Kąkolewie – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.