SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Tupolew Tu-123 – radziecki dron rozpoznawczy
    Tupolew Tu-123 - radziecki dron rozpoznawczy
    Tupolew Tu-123 - radziecki dron rozpoznawczy
    Artykuły

    Tupolew Tu-123 – radziecki dron rozpoznawczy

    Michał BanachBy Michał Banach26 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z rozwojem systemów przeciwlotniczych na przełomie lat 50. i 60. wykorzystanie samolotów rozpoznawczych było coraz bardziej ryzykowne dla ich załóg. W związku z tym w ZSRR zaczęto opracowywać specjalne drony rozpoznawcze, a jednym z pierwszych jakie powstały był Tupolew Tu-123 Jastrząb.

    W latach 50. nastąpił gwałtowny rozwój zarówno technologii lotniczej jak i technik zwalczania samolotów. Szybko okazało się, że dotychczas wykorzystywane samoloty rozpoznawcze stają się łatwym celem ze względu na swoją stosunkowo niską prędkość. Technologia wysokościowych samolotów rozpoznawczych oraz rozpoznania satelitarnego dopiero się rozwijała, ale technologia rakietowa stwarzała wiele nowych możliwości.

    Tupolew Tu-123
    Tupolew Tu-123

    W 1960 roku w zakładach Tupolewa w ZSRR rozpoczęto prace nad oryginalnym projektem bezzałogowego supersonicznego rozpoznawczego aparatu latającego. Projekt otrzymał oznaczenie DBR-1, które z czasem zmieniono na Tu-123. Oficjalnie prace nad maszyną rozpoczęto 16 sierpnia 1960 roku, krótko później został oblatany prototyp, którego próby zakładowe trwały do września 1961 roku, a próby w locie zakończono we wrześniu 1963 roku. Oficjalnie do służby Tu-123 wszedł 23 maja 1964 roku.

    Tupolew Tu-123 Jastrząb jak nazwano maszynę, miał aż 27,8 m długości i 8,4 m rozpiętości skrzydeł. Masa startowa wynosiła 35 610 kg (sic!). Napęd stanowił silnik odrzutowy Tumański KR-15, będący uproszczoną wersją silnika stosowanego w MiG-ach-25. Zapewniał on prędkość maksymalną 2700 km/h i zasięg 3200 km, a maksymalny pułap lotu wynosił 22 800 m. Dodatkowo start wspomagany był silnikami rakietowymi systemu JATO, które miały ułatwić szybki start. Wyrzutnia wraz z pojazdem transportowana była do celu przy użyciu ciągnika MAZ-535 lub jego wersji rozwojowych (MAZ-536 i MAZ-537).

    Tupolew Tu-123
    Tupolew Tu-123

    Pozbawiony załogi dron wyposażony był trzy aparaty fotograficzne AFA-54, jeden aparat do zdjęć panoramicznych, system chłodzenia i wentylacji, dopplerowską stację nawigacyjną oraz system autopilota, który sterował maszyną. Plan loty przygotowywany był przed startem, a dron wykonywał cały lot na autopilocie według zaplanowanej trasy. Dopiero po powrocie w rejon startu kontrolę nad nim przejmowała naziemna stacja naprowadzania, która przeprowadzała operację lądowania.

    Formalnie Tu-123 był maszyną wielokrotnego użytku. Przed lądowaniem część nosowa z aparaturą rozpoznawczą oraz filmami była odrzucana i opadała na spadochronie, a sama maszyna po wyłączeniu silników opadała na ziemie i przy użyciu spadochronu lądowała. W praktyce uszkodzenia jakich doznawał dron w momencie lądowania często uniemożliwiały jego dalsze wykorzystanie.

    Tupolew Tu-123
    Tupolew Tu-123

    Do 1972 roku zbudowano łącznie 52 maszyny tego typu. Wszystkie umieszczono w zachodniej części Związku Radzieckiego, skąd miały prowadzić działania rozpoznawcze nad Europą Zachodnią. Wraz z wejściem do służby samolotów rozpoznawczych MiG-25R, Tu-123 zaczęto wycofywać z eksploatacji. Największą wadą drona był jego system sterowania, który nie pozwalał na dostosowanie trasy lotu już po rozpoczęciu misji. Pozbawiony systemów obronnych dron był też przy swoim sporym rozmiarze dosyć łatwy do wykrycia. Przed obroną przeciwlotniczą chroniła go jedynie prędkość oraz pułap lotu. Na bazie doświadczeń z jego eksploatacji Rosjanie opracowali jeszcze kilka podobnych konstrukcji.

    Tupolew Tu-123 (fot. Sergey Ryabtsev)
    Tupolew Tu-123 (fot. Sergey Ryabtsev)
    Tupolew Tu-123 na ciągniku MAZ-537
    Tupolew Tu-123 na ciągniku MAZ-537
    Tupolew Tu-123 na ciągniku MAZ-537
    Tupolew Tu-123 na ciągniku MAZ-537

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki
    Next Article DSB MA – z ziemi duńskiej do Polski
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.