SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Supermarine Nighthawk – czteropłatowy myśliwiec nocny
    Artykuły

    Supermarine Nighthawk – czteropłatowy myśliwiec nocny

    Michał BanachBy Michał Banach14 września 2015Updated:27 stycznia 20162 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Supermarine Nighthawk
    Supermarine Nighthawk
    Podczas I wojny światowej Londyn stał się celem bombardowań przeprowadzanych przez niemieckie sterowce – Zeppeliny. Mogły one latać na wyższych wysokościach niż tradycyjne myśliwce, przez co walka z nimi była bardzo trudna. W 1917 roku w zakładach Supermarine (stworzonych dopiero co na bazie zakładów Pemberton-Billing) stworzono nietypowy projekt nocnego myśliwca Supermarine P.B.31 Nighthawk, który miał być odpowiedzią na ataki sterowców.

    Czteropłatowy potwór

    Myśliwiec P.B.31 powstał na bazie zaprojektowanego rok wcześniej myśliwca P.B.29, również przeznaczonego do walki z sterowcami. Oba samoloty były czteropłatowcami (sic!). Konstruktorzy uznali bowiem, że większa ilość skrzydeł poprawi prędkość wznoszenia.

    Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosiła 18,3 m, a całość ważyła około 3 ton, co jak na samolot z czasów I wojny światowej było olbrzymią masą. Napęd stanowiły dwa 9-cylindrowe silniki Anzani o mocy 100 KM każdy. Miały one zapewnić prędkość około 121 km/h. Silniki te słynęły jednak z problemów technicznych.

    Supermarine Nighthawk
    Supermarine Nighthawk

    Wyposażony w 9 niezależnych zbiorników paliwa samolot miał przynajmniej w teorii utrzymać się w powietrzu około 18 godzin. Wszystkie kable, linki i przewody paliwowe zamontowane były w opancerzonych osłonach co również było nowością. Załogę stanowiło dwóch pilotów i dwóch strzelców pokładowych, zajmujących swoje stanowiska w zamkniętej kabinie, posiadającej dodatkowo ogrzewanie! Najciekawsze było jednak uzbrojenie dziwacznego samolotu.

    Składało się ono z szybkostrzelnego 2-funtowego działka bezodrzutowego, zamontowanego na samym szczycie 5,4 metrowej maszyny. Miało ono zapas 20 pocisków. Oprócz niego samolot wyposażono w dwa karabiny maszynowe Lewisa – jeden skierowany do przodu, drugi do tyłu. Dodatkowym wyposażeniem był szperacz zamontowany z przodu na nosie maszyny. Aby zapewnić mu zasilanie samolot wyposażono w dodatkowy dwucylindrowy silnik ABC o mocy 5 KM oraz dynamo.

    Supermarine Nighthawk
    Supermarine Nighthawk

    Według założeń myśliwiec miał oświetlić sterowiec, a strzelec na szczycie miał go zestrzelić przy użyciu dwufuntowego działka. Taka była teoria. Praktyka okazała się zupełnie inna.

    Nieudany projekt

    Zbudowano jeden lub dwa prototypy – niektóre źródła podają, że jedna maszyna rozbiła się krótko po starcie być może 23 lipca 1917 roku, ale nie są to potwierdzone informacje. Podczas pierwszego lotu w lutym 1917 roku okazało się, że konstrukcja samolotu jest totalną porażką.

    Supermarine Nighthawk
    Supermarine Nighthawk

    Nie udało się osiągnąć zakładanej prędkości, dochodząc jedynie do 97 km/h co całkowicie uniemożliwiało nawiązanie walki z sterowcami. Na pułap operacyjny ponad 3000 metrów samolot wznosił się… godzinę. Olbrzymia konstrukcja myśliwca utrudniała pilotaż oraz starty i lądowania. W związku z tym natychmiast zrezygnowano z projektu.

    Nie są znane dalsze losy samolotu. Prawdopodobnie został rozebrany jeszcze w 1917 roku po zarzuceniu projektu. Musiało minąć jeszcze wiele lat, aby powstał dobry myśliwiec nocny i aby zakłady Supermarine w ogóle wyprodukowały dobry samolot myśliwski.

    Supermarine Nighthawk
    Supermarine Nighthawk
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHistoria Super Mario Bros.
    Next Article Prasa, czyli o rejestracji słów kilka
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    12 sierpnia 20233 Mins Read1 Views

    LZ 10 Schwaben – pierwszy komercyjnie udany statek powietrzny

    By Michał Banach0
    10 sierpnia 20235 Mins Read2 Views

    CAC Wirraway – niepozorny uniwersalny samolot szkolno-bojowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Gadgety
    5 stycznia 20172 Mins Read

    Pendrive o pojemności 2TB – największy pendrive na rynku

    Firma Kingstone zaprezentowała niesamowitego pendriva o pojemności 2 terabajtów. Jest to na tę chwilę pendrive…

    Artykuły
    29 maja 20172 Mins Read

    Cactus Dome – radioaktywny grobowiec na atolu Enewetak

    W latach 1948-1958 na niewielkim i zapomnianym atolu Enewetak na Oceanie Spokojnym przeprowadzono 43 próby…

    Artykuły
    14 marca 20233 Mins Read

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    Okręty podwodne typu Amphion zostały zamówione w 1943 roku w oparciu o doświadczenia z eksploatacji…

    Artykuły
    12 kwietnia 20224 Mins Read

    Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    Pierwszy satelita Omnispace Spark-1TM znajduje się już na orbicie. Umieszczenie satelity na orbicie okołoziemskiej jest…

    Historia
    24 lutego 20161 Min Read

    Duchy Bitwy o Poznań – galeria

    W pierwszych miesiącach 1945 roku wojska radzieckie rozpoczęły szturm Twierdzy Poznań, jak nazwano wówczas Poznań.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.