Nowojorskie metro ma 375 km długości, 34 linii, obsługiwane jest przez 6384 pojazdów i ma 469 stacji. Większość stacji jest podobna do siebie, ale jedna z nich jest wyjątkowa. To stacja City Hall przy skrzyżowaniu Park Row i City Hall Park. Stację uruchomiono 27 października 1904 roku, a 31 grudnia 1945 roku zamknięto ją z powodu małej popularności.

Prestiżowa stacja w centrum Manhattanu

Stację przy City Hall zaczęto budować 24 marca 1900 roku. Ze względu na jej prestiżową lokalizację przy najważniejszym budynku administracyjnym miasta, zdecydowano się na zaprojektowanie jej w zupełnie innym stylu.

Stacja City Hall w trakcie budowy

Stacja City Hall w trakcie budowy

Architekt Rafael Guastavino zaprojektował wyjątkowo elegancką stację z kilkoma łukami i przeszkleniami, które wpuszczały do wnętrza światło dzienne. Ze względu na lokalizację stacji, miała ona kształt łuku. Pod każdym względem wyglądała lepiej i bardziej elegancko od innych stacji nowojorskiego metra.

Ceremonia otwarcia miała miejsce 27 października 1904 roku i przyciągnęła tłumy. Ponad 15 000 osób otrzymało specjalne bilety pozwalające na skorzystanie z stacji. Pompa z jaką uruchomiono stację była olbrzymia i wydawało się, że może być już tylko lepiej.

Kasa biletowa na stacji City Hall

Kasa biletowa na stacji City Hall

Nowe czasy i nowe potrzeby

W kolejnych latach nowojorskie metro przechodziło olbrzymi rozwój. Powstawało coraz więcej stacji i linii, a liczba pasażerów gwałtownie rosła. Niestety stacja City Hall nie należała do najbardziej aktywnych stacji. Korzystało z niej zaledwie kilkuset pasażerów dziennie. Bardziej popularna była oddalona o kilkaset metrów stacja przy moście Brooklyńskim.

Innym problemem był nieco niefortunny projekt stacji. Zaprojektowano ją na początku wieku, kiedy wagony metra były krótsze. W latach 30-tych i 40-tych liczba pasażerów wzrosła tak bardzo, że musiano zamówić znacznie większe i dłuższe wagony. Niestety z racji tego, że stacja City Hall miała kształt łuku, powstawała olbrzymia przerwa między peronem a wagonem.

Stacja City Hall

Stacja City Hall

Mimo przeróbek stacji i zamontowania specjalnych podestów, wykorzystywanie stacji City Hall było nie tylko nieekonomiczne, ale również niebezpieczne. Ponadto mająca ponad 40 lat stacja wymagała remontów, co w połączeniu z ewentualną potrzebą przebudowy generowało olbrzymie koszty. W związku z tym w 1945 roku zdecydowano się na jej zamknięcie. Ostatni pasażerowie skorzystali z niej 31 grudnia 1945 roku. Pod koniec 1945 roku z stacji korzystało maksymalnie 600 osób dziennie.

Zapomniana stacja

Likwidacja stacji nie oznaczała, że zamknięto ją na głucho. Wręcz przeciwnie. Przebiegające przez stację tory wykorzystuje 6 linia metra. Chociaż pociągi nie zatrzymują się na stacji a jedynie zwalniają pasażerowie mogą nieco się jej przyjrzeć.

Stacja City Hall

Stacja City Hall

Na początku lat 90-tych pojawił się pomysł wykorzystania stacji jako części muzeum New York Transit Museum, ale ze względu na procedury bezpieczeństwa wprowadzone jeszcze przed 11 września 2001 roku okazało się to niemożliwe.

Obecnie stacja City Hall jest atrakcją turystyczną dla wybranych. Co jakiś czas organizowane są wycieczki dla chętnych, którzy chcieliby zobaczyć opuszczoną stację metra w centrum Nowego Jorku. Aby wziąć w niej udział trzeba się wcześniej zarejestrować.

Stacja City Hall

Stacja City Hall

Stacja City Hall uznawana jest za jedną z najpiękniejszych stacji metra na świecie (magazyn Travel + Leisure umieścił ją w 2009 roku na 12 miejscu). Tym co ją wyróżnia jest fakt, że zachowała się w dokładnie takim stanie w jakim ją zamknięto w 1945 roku. Dzięki przeszkleniom stacja przyciąga również licznych fotografów.